يكشنبه 16 ارديبهشت 1403, Sunday 5 May 2024, مصادف با 26 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2947
منتشر شده در شنبه, 22 خرداد 1395 11:04
تعداد دیدگاه: 0
پای سازمان ملل به ابیانه باز شد؛

مدیر پایگاه پژوهشی روستای تاریخی ابیانه گفت: حریم منظر فرهنگی این روستا با استانداردهای دفتر ثبت جهانی یونسکو تدوین و مراحل نهایی را برای ثبت طی می کند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایرنا، سیداحمد نجیبی اظهار کرد: حل مشکلات حفاظتی بافت تاریخی ابیانه از نیمه دوم سال 94 با جدیت درحال پیگیری است و نهادهای اثرگذار شهرستان و استان اصفهان بدنبال فرایند ثبت جهانی روستای تاریخی ابیانه هستند.
وی گفت: اصلاح تاسیسات خدماتی روستا از جمله تاسیسات برق و تلفن و گاز در نشستی با استاندار اصفهان مورد تاکید قرار گرفت و اداره های شهرستان نطنز نیز در جلسه های جداگانه اقدام به تشکیل کارگروه های کارشناسی برای اصلاح تاسیسات خدماتی نموده اند.
مدیر پایگاه پژوهشی ابیانه افزود: با استقرار یگان حفاظت میراث فرهنگی در بافت ابیانه، شاهد توقف تخلفات ساخت و ساز در بافت هستیم و عملیات مرمت بناهای داخل بافت نیز با نظارت کارشناسان یگان حفاظت و پایگاه میراث فرهنگی انجام می شود.
وی گفت: عملیات مستندسازی و پایش بافت تاریخی ابیانه نیز در فرایند جداگانه ای در حال پیشبرد است که در این فرایند کلیه پلاک های بافت ابیانه مستندسازی و تغییرات آن ثبت خواهد شد تا پشتوانه ای برای حفظ و تثبیت بافت این روستای تاریخی باشد.
وی تصریح کرد: در زمینه ثبت جهانی ابیانه علاوه بر حفاظت و آماده سازی بافت تاریخی، آماده سازی پایگاه نیز در دستور کار قرار گرفته است که مرحله اول آن ارتقای پایگاه استانی ابیانه به سطح ملی است و پس از آن تجهیز سخت افزاری و تامین نیروی انسانی لازم در پایگاه در دستور کار قرار دارد.
نجیبی بیان کرد: تهیه پرونده ثبت جهانی ابیانه به عنوان سند معرفی و اثبات منظر فرهنگی ابیانه آخرین و مهمترین مرحله فرایند ثبت جهانی این روستاست که با جدیت در حال پیگیری است.
وی افزود: محتوای پرونده حریم منظر فرهنگی ابیانه در بخش های مختلف جمع آوری شده و در مرحله تدوین پرونده با استاندارد دفتر ثبت جهانی یونسکو می باشد.
این مقام مسئول اظهار کرد: با پیشبرد سه محور اصلی حفاظت بافت، آماده سازی پایگاه و تدوین پرونده ثبت جهانی، روستای تاریخی ابیانه هر روز به مراحل پایانی ثبت در حافظه میراث جهانی به عنوان یک منظر فرهنگی شاخص که حاصل تعامل هوشمندانه انسان با محیط طبیعی اطراف است، نزدیک تر می شود.
به گزارش ایرنا، مدیر پایگاه پژوهشی روستای تاریخی ابیانه نطنز پیشتر گفته بود: جانمایی نادرست علمک های گاز مانعی در ثبت جهانی این روستاست.
وی به ایرنا اظهارکرد: ثبت جهانی روستای ابیانه مستلزم رعایت اصولی نصب علمک و کنتور گاز منازل است که متاسفانه این الگو رعایت نشده است.
وی تصریح کرد: در نشست با مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان قرار شد در راستای ثبت جهانی میراث فرهنگی روستای تاریخی ابیانه اقدام های اساسی در جهت نصب علمک و کنتور گاز در منازل روستا صورت گیرد.
روستای تاریخی ابیانه از توابع نطنز در استان اصفهان در فاصله 40 کیلومتری شمال غربی این شهرستان در دامنه کوه کرکس واقع شده است، این روستا در سال 1354 با شماره ثبت 1089 به عنوان اثر ملی به ثبت رسید.
چهارطاقی آتشکده هارپاک، آب انبار ناره، مسجد پرزله متعلق به عصر ایلخانی، ساباط ها، حدود 150 در چوبی ار جنس درخت گردو و چنار با قدمت 600 تا 800 ساله و خانه های چهار صفه از شاخص های تاریخی روستای ابیانه است.
مسجد جامع ابیانه با 960 سال قدمت، آب و طبیعت در بقعه امامزادگان یحیی و عیسی (ع)، مسجد حاجتگاه از دوره صفویه، آسیاب های بادی منتسب به دوران قبل از صفویه و قلعه پالاهومونه در بیرون از روستا با چشم انداز فضای معماری پلکانی ابیانه از کنار این قلعه از دیگر آثار و ابنیه تاریخی این روستاست.

نوشتن دیدگاه