دوشنبه 17 ارديبهشت 1403, Monday 6 May 2024, مصادف با 27 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23492
منتشر شده در یکشنبه, 30 بهمن 1401 10:08
تعداد دیدگاه: 0
معاون میراث‌فرهنگی کشور:

علی دارابی گفت: جشنواره، محلی برای تضارب آرا و احترام گذاشتن به نظرات مختلف است که اگر به درستی رقم بخورد توانستیم نهضت روایتگری در میراث‌فرهنگی را دنبال کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی که شامگاه شنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در باغ دولت‌آباد یزد برگزار شد، گفت: نخستین دوره جشنواره را در یزد برگزار کردیم و از همه مدیران و تمامی دست‌اندرکاران که این شرایط را برای برگزاری این جشنواره فراهم کردند تشکر می‌کنم.

او افزود: نشستی امروز با جمعی از پیشکسوتان میراث‌فرهنگی، سینما و اهالی رسانه برگزار کردیم و گفت‌وگوهای خوبی انجام شد تا نویسندگان و کارگردانان نسبت به یزد اهتمام داشته باشند.

وی گفت: جشنواره، محلی برای تضارب آرا و احترام گذاشتن به نظرات مختلف است که اگر به درستی رقم بخورد توانستیم نهضت روایتگری در میراث‌فرهنگی را دنبال کنیم.

دارابی تصریح کرد: معاونت میراث‌فرهنگی با مشورتی که با پیشکسوتان و کارشناسان میراث‌فرهنگی داشته است توانسته ۱۰۲ برنامه، سیاست و اقدام را برای حوزه میراث‌فرهنگی تعریف کند.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به مرجعیت‌بخشی به میراث‌فرهنگی اشاره کرد، ما درباره حوزه میراث‌فرهنگی فراوان سخن می گوییم اما نمی‌توانیم از مهجوریت آن در جامعه سخن نگوییم، تلاش داریم تا مرجعیت میراث‌فرهنگی را در حوزه‌های مختلف ارتقا دهیم.

او تصریح کرد: بودجه وزارت میراث‌فرهنگی در فاصله سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده اما این رقم در حوزه فعالیت‌های این وزارتخانه قابل‌قبول نیست. فقط برای معاونت میراث‌فرهنگی سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم اما بودجه سال آینده برای کل وزارت میراث‌فرهنگی تنها ۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: باید بتوانیم از ظرفیت خَیرین میراث‌فرهنگی برای حفظ و معرفی و آموزش میراث‌فرهنگی استفاده کنیم. ایجاد یا تشکیل حلقه سفیران میراث‌فرهنگی از دیگر برنامه‌های معاونت میراث‌فرهنگی است.

او ادامه داد: در نشستی که در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی داشتیم، تدوین سند ملی میراث‌فرهنگی را مصوب کردیم. همچنین شورای‌عالی ثبت جهانی متشکل از صاحب‌نظران و نخبگان را تشکیل دادیم و برای ۱۰ سال آینده اولویت‌های ثبت‌جهانی را مشخص کردیم.

دارابی تصریح کرد: میراث‌فرهنگی را در حوزه دیپلماسی فرهنگی فعال کردیم و در ۱۷ ماه گذشته تعداد زیادی از آثار را به کشور بازگرداندیم و برای پایگاه‌ها برنامه‌ریزی کردیم.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در پایان گفت: از فردا دبیرخانه دائمی جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی کار خود را آغاز خواهد کرد و ۳ استان برای دوره‌های بعد اعلام آمادگی کردند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه