چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403, Wednesday 8 May 2024, مصادف با 29 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21930
منتشر شده در شنبه, 01 مرداد 1401 15:14
تعداد دیدگاه: 0

دبیر اجرایی پنجمین کنگره ضیافت شاعرانه غدیر در مورد علت نام گزاری این کنگره گفت: شاخص ترین ویژگی حضرت علی علیه السلام در غدیر متجلی می شود و شعر و شاعری نیز از بهترین راه های نشر واقعه غدیر است. بنابراین این گنگره ضیافت شاعرانه غدير نام گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمد حسن شریعت در گفتگو با خبرنگار ما در توضیح علت برگزاری این کنگره افزود: از همان قرون اول صدر اسلام معاویه و اتباع سقیفه سب و لعن حضرت علی علیه السلام را در جامعه آن روز بنیانگزاری کردند حال آن‌که بزرگان اهل سنت در کتابهایشان اذعان داشتند علی علیه السلام ازبزرگترین جنگاوران و شجاعترین صحابه پیامبر بود. به گفته دبیر این کنگره یکی از شهرهایی که در سالیان متمادی نسبت به این بدعت معاویه واهل سقیفه مداومت داشتند مردم اصفهان بودند.

وی ادامه داد: این رسم و آیین ادامه داشت تا اینکه عمربن عبدالعزیز خلیفه اموی که مخالف امویان و اهل سقیفه بود نسبت به لغو سب و لعن حضرت علی علیه السلام اهتمام ورزید. سرانجام صاحب بن عباد از حکمرانان آل بویه در اصفهان بقایای سب و لعن امیرالمونین علیه السلام را در جامعه جمع کرد. حجه الاسلام شریعت با اعلام این مطلب که همین موضوع سبب شد به عنوان شیعه علوی در نشر وگسترش فرهنگ غدير و مناقب و فضایل حضرت علی علیه السلام اهتمام ورزیم، افزود: از سال ۹۳ تا قبل از شیوع بیماری کرونا این کنگره همه ساله در اصفهان برگزار می‌شده واز سراسر کشور شاعران با ارسال آثار خود به دبیر خانه کنگره در آن شرکت می کردند.

دبیر کنگره ضيافت شاعران غدیر گفت: امسال برای اولین بار این کنگره به صورت استانی برگزار شد و شاعران ضمن حضور در برنامه با خواندن اشعار خود به صورت فی المجلس داوری شدند. گفتنی است داروان این کنگره به گفته محمد حسن شریعت، محمد قدسی، عباس کیقبادی و عباس شاه زیدی بودند.
عباس شاه زیدی همچنین یکی از این داوران این کنگره گفت: در سالهای قبل کنگره به صورت ملی و در یکی دو دوره نیز به صورت بین المللی برگزیده می شد؛ به این صورت که اشعاری به دبیر خانه ارسال و برکزیدگان انتخاب وتقدیر می‌شدند، اما امسال به دلایلی از جمله شیوع دوباره ویروس کرونا فراخوان عمومی اعلام نشد و تنها شاعرانی از اصفهان در این برنامه شرکت کردند که باحضور در برنامه اشعار خود را خواندند و در پایان ۵ نفر برگزیده و۳ نفر نیز شایسته تقدیر انتخاب و لوح تقدیر و تندیس دریافت کردند. شاه زیدی معیار انتخاب شعرا در کنگره را ارائه مضامین و قالب های تازه دراشعار اعلام کرد.

گفتنی است در این کنگره همچنین از کتاب قرآن ناطق نوشته استاد محمد قدسی رو نمایی شد. قرآن ناطق شامل مجموعه اشعار علوی در فضایل و مناقب حضرت علی علیه السلام است که نویسنده مستندات حدیث و شرح و بیان آنها را در این مجموعه گرد آورده است.
همچنین مدیر عامل موسسه اهل بیت علیه السلام اصفهان در مورد تاثیر برگزاری چنین برنامه های فرهنگی در پایتخت فرهنگ و هنر گفت: اصفهان به عنوان مهد تمدن علوی و نبوی در همه ادوار تاریخ در احیای شعائر دینی پیشگام بوده است.سید حسین رضا زاده افزود: مردم دیار اصفهان از دیر باز نسبت به برگزاری محافل علمی و ادبی و نگارش دیوان های شعر و کتابهای پیرامون خطبه غدیر و شرح های نهج البلاغه سعی فراوان داشتند.

وی ابراز امید واری کرد: برگزاری این گونه مجالس و انتقال حکم الهی ولایت علی به نسل های آینده از زبان شعر وادبیات با مخاطب جوان بسیار تاثیر گزار بوده و خواهد بود. ضیافت شاعرانه غدیر ۳۰ تیر ماه به میزبانی موسسه اهل بیت علیه السلام اصفهان برگزار شد.

آزاده سلیمان نژاد

نوشتن دیدگاه