يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 20333
منتشر شده در چهارشنبه, 10 شهریور 1400 20:19
تعداد دیدگاه: 0
مکتب-تفکیک-با-خواب-و-مکاشفه-آغاز-می‌شود

اراک- اولین نشست تخصصی آویشن و اندیشه با عنوان «عصر حکیمی» در اراک برگزار شد، این جلسه به نقد و...

اراک- اولین نشست تخصصی آویشن و اندیشه با عنوان «عصر حکیمی» در اراک برگزار شد، این جلسه به نقد و بررسی آثار علامه حکیمی و مکتب تفکیک اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار مهر شامگاه چهارشنبه به همت «خانه حکمت اراک» و اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی به مناسبت بزرگداشت درگذشت استاد «محمدرضا حکیمی» نشست عصر استاد حکیمی از سلسله نشست‌های آویشن و اندیشه در مجتمع قائم مقام فراهانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد در این نشست علیرضا رحیمی، مدیر سرای نوآوری صنایع خلاق فرهنگ و هنر دانشگاه آزاد با اشاره به شخصیت برجسته استاد حکیمی گفت جای ناراحتی است که اندیشه‌های وی در فضای آکادمیک کشور مورد بازخوانی قرار نگرفته و مهجور است.

وی ادامه داد: امیدوارم استادان دانشگاه و دانشجویان علوم انسانی و هنر ورود جدی تری در این حوزه داشته باشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بیان کرد: نوشته‌های حکیمی از حیث ادبی و هنری بسیار بسیار برجسته است و نمونه‌ای کم‌نظیر از گونه حدیث نفس در جهان است.

رحیمی تاکید کرد: لازم است این گونه نشست‌ها به فضای عمومی جامعه تسری پیدا کند و جنبه عملیاتی یابد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این گونه نشست‌ها، گفت: این دانشگاه و مجموعه نوآوری شهید حاج قاسم سلیمانی تمام قد از این مسیر و نشستها حمایت خواهند کرد.

علامه حکیمی از تفکیکی‌های معتدل و میانه رو است

به گزارش خبرنگار مهر در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی حیدر مرتضوی، استاد سطح عالی حوزه علمیه اراک در ابتدا به بیان سیر تحول اندیشه از دوران آل بویه تا اکنون پرداخت.

وی بیان کرد: در دوران آل بویه شیعیان تا حدی قدرت پیدا کردند، توسعه و تألیف در زمینه اندیشه فکری و کلامی و فلسفی زدند در در دوره‌های بعد مثلاً دوره مغول عالمان شیعه توانستند بر آنها تأثیر بگذارند و آنها را با معارف شیعی و اسلامی آشنا کرده و آنان در خدمت معارف شیعی به کار گیرند.

مرتضوی ادامه داد: در دوران صفویه و با قدرت گرفتن دوباره شیعیان جریان‌های فکری متفاوت به وجود آمدند؛ دو جریان غالب در عصر صفوی جریان اخباریگری و اصولی بود و با این که هر دوی این جریان منتقد یکدیگر بودند و گاه یکی بر دیگری غلبه می‌یافت. در مقاطع تاریخی به نظر علمای اصولی از نظر فکری بر جریان اخباری غلبه یافتند هر چند جریان اخباری تاکنون به حیات خود ادامه داده است.

این استاد حوزه بیان کرد: در دوره قاجاریه به واسطه تحولات تاریخی مباحث فکری در جامعه شیعی تا حدی متحول شد و به مباحث سیاسی و حکمرانی نزدیک شد همچنین در دوره پهلوی این مباحث ادامه یافت و بحث حکومت اسلامی گسترش یافت.

مرتضوی عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران با توجه به نیاز به مباحث فکری و پر کردن خلاءهای اندیشه‌ای و نیازهای اجتماعی جدید مباحث تازه ای مطرح شد یکی از جریان‌های فکری که در دهه ۶۰ و بیشتر به کمک فعالیت‌های استاد حکیمی و با مقاله‌ای در کیهان فرهنگی رخ نمود جریان مکتب تفکیک بود که به نوعی متأثر از جریان‌های اخباریگری گذشته است جریان‌های اخباریگری و همینطور مکتب تفکیک دارای طیف‌های گوناگون هستند علامه حکیمی از این حیث جزو تفکیکی‌های معتدل و میانه رو است.

باید از تضارب آرا و تفاوت اندیشه‌ها استقبال کرد

این استاد سطح عالی حوزه در ادامه بیان کرد: همانطور که الان در قم بعضی از اندیشمندان در صدد به دست آوردن مبانی حکومت و حکمرانی با مبنای فلسفی و بر اساس اندیشه‌های ملاصدرا و حکمت متعالیه هستند گروهی دیگر هم در خراسان و در ذیل مکتب تفکیک و نقد فلسفه در تلاش برای حل معضلات اجتماعی و فکری و حکومتی بوده و هستند. باید از این تضارب آرا و تفاوت اندیشه‌ها استقبال کرد چراکه از این مسیر می‌توان به یک اندیشه متعادل و کاربردی دست یافت.

وی تاکید کرد: بروز اندیشه‌های مختلف و متضاد در گام اول انقلاب اسلامی لاجرم و حتمی بوده و هست و وظیفه در گام دوم انقلاب اسلامی؛ به دست آوردن اندیشه‌های ناب و معتدل و عملیاتی از حاصل برخورد این اندیشه‌های متنوع و متفاوت است

مرتضوی راه‌حل این مسیر را در حوزه نزدیک کردن مکتب تفکیک و مکتب فلاسفه تاکید بر قرآن و روایات دانست گفت: همانطور که در ادبیات دانشگاهی لازمه‌ی تحقیق علمی را در خالی الذهن بودن تاکید می‌شود لازم است ابتدا ما به قرآن و حدیث بدون پیش فرض مراجعه کنیم و سپس آرای مختلف را بر آن عرضه کرد و از این مسیر مکاتب مختلف فکری را به هم نزدیک کنیم چرا که همانطور که که فلسفه و عرفان نوعی برداشت بشری است و انتقاداتی بدان وارد است برداشتی که انسان‌ها از متون روایی و قرآنی هم دارند برداشت بشری است. البته ما منکر کامل بودن آنچه وحی الهی و آنچه نزد معصوم است، نیستیم ولی مطمئناً چیزی که ما از قرآن و متون برداشت می‌کنیم لاجرم برداشتی بشری است و عاری از خطا و اشتباه نیست.

مکتب تفکیک که منتقد کشف و شهود و عرفان است با خواب و مکاشفه آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه این نشست احسان منصوری، مسئول خانه حکمت اراک در ابتدا توضیحات مختصری نسبت به شکل‌گیری خانه حکمت اراک و معرفی سلسله نشست‌های آویشن و اندیشه بیان کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به سیر تاریخی شکل‌گیری مکتب تفکیک گفت: همه تفکیکی‌ها بر سر سفره میرزا مهدی اصفهانی هستند و جالب اینکه مکتب تفکیک که منتقد کشف و شهود و عرفان است آغاز مکتب تفکیک را به خواب میرزا مهدی اصفهانی و راهنمایی امام زمان (عج) در خواب به ایشان نسبت می‌دهد.

منصوری در ادامه برخی از جملات و گفتارهای میرزا مهدی اصفهانی در نقد فلاسفه و اسلامی را بیان کرد و در ادامه گفت: نسل دوم مکتب تفکیک یعنی مجتبی قزوینی و نسل سوم یعنی جعفر سیدان و سید محمدرضا حکیمی اشاره کرد.

منصوری بیان کرد: لفظ مکتب تفکیک ابداع استاد حکیمی است کسی از اسلاف ایشان از لفظ مکتب تفکیک استفاده نکرده و پیشینیان خود را به عنوان مکتب معارفی معرفی می‌کردند و بعضی از منتسبین مکتب معارفی منتقد استفاده از لفظ مکتب تفکیک هستند.

نوشتن دیدگاه