جمعه 28 ارديبهشت 1403, Friday 17 May 2024, مصادف با 9 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 17551
منتشر شده در جمعه, 29 اسفند 1399 11:15
تعداد دیدگاه: 0
ضرورت-دیده‌بانی-از-شهر-وقتی-فلسفه-به-روایت-کودکان-کار-می‌پردازد

«دیده‌بان شهر» شامل مقالات محمد میلانی در مسائل و معضلات اجتماع توسط نشر بایا منتشر شد. مقالات این...

«دیده‌بان شهر» شامل مقالات محمد میلانی در مسائل و معضلات اجتماع توسط نشر بایا منتشر شد. مقالات این کتاب حاصل مواجهه مستقیم نویسنده از معضلات اجتماعی شهرهاست.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای منتهی به پایان سال ۱۳۹۹ نشر بایا کتاب «دیده‌بان شهر: مجموعه مقالاتی در باب اجتماع» اثر محمد میلانی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۲۰۸ صفحه و بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرد. کتاب شامل چهار فصل به ترتیب با این عناوین است: «زنان در مصاف چالش‌های اجتماعی»، «مصائب اجتماعی کودکان»، «جست‌وجوی ردپای اعتباد در جامعه» و «آسیب شناسی معضلاتی چند از نظام اجتماعی».

میلانی، مترجم، روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه فلسفه، دانش‌آموخته رشته‌های فلسفه غرب و فلسفه دین است. از میان ترجمه‌های منتشر شده او می‌توان به «بودریار و هزاره» نوشته کریستوفر هروکس، «جنگ خلیج رخ نداده است» و «کلید واژه» هر دو اثر از ژان بودریار، سرویراستاری مجموعه مقالات ریچارد سوئدبرگ درباب اقتصاد و سیاست با همکاری شخص نویسنده، مجموعه مقالات «ویتگنشتاین متفکر زبان و زمان» و… اشاره کرد. میلانی همچنین دبیر مجموعه کتاب‌های «نقدهای بهنگام» شامل ترجمه متون مختلف در روش‌ها و رویکردهای نقد و همچنین مجموعه «فکر و ذکر ایرانی» در نشر وراست.

این نویسنده درباره کتاب «دیده‌بان شهر» به خبرنگار مهر گفت: این کتاب مجموعه‌ای از مقالات من در روزنامه جهان صنعت است. در این روزنامه هر هفته شنبه‌ها تلاش می‌کردیم تا یک گزارش انتقادی و تحلیلی درباره معضلات اجتماع منتشر کنیم. مطالبی که به مباحث اصلی جامعه بپردازد و ضمن دنباله‌دار بودن فارغ از هیاهوی روزانه باشد.

وی افزود: بر این مبنا یکی از برجسته‌ترین مباحث در «دیده‌بان شهر» مقالاتی درباره زنان و معضلات آنان در شهرها از جمله آزارهای کلامی، نوع و جنس مشاغل‌شان، مسئله مشارکت آنان در جامعه و همچنین فحشا و تن‌فروشی، است. بحث دوم من درباره کودکان کار است که معضل بزرگ جامعه ماست و هر روز هم دارد به ابعاد آن اضافه‌تر می‌شود.

میلانی ادامه داد: من در این مباحث به صورت عینی وارد اجتماع شده و مشاهده‌گر بوده‌ام. با کودکان کار دمخور شده و ضمن صحبت با آنها چهارراه‌های بسیاری را قدم زده‌ام. در بحث زنان با بانوانی که دچار یکی از آسیب‌های اجتماعی از جمله خشونت جنسی و مسائلی از این دست شده بودند، صحبت کرده و حرف‌هایشان را شنیده‌ام.

این نویسنده و مترجم درباره دیگر مباحث کتاب گفت: بخش دیگر مقالات معضلات فرهنگی دیگر جامعه ماست. در یک مقاله به مسئله دعانویسی پرداختم و در مقالاتی دیگر به رویکردهای نامفهوم به زندگی روزمره اشاره کردم. نوشتم که ما هنوز در بسترهای شهرنشینی جدید، مناسبات بسیاری را یا نمی‌دانیم و یا اینکه بنیان‌هایی که به ما آموزش ورود به گردونه زندگی مدرن را بدهند، نداریم. بحث اعتیاد، چرایی فراگیر شدن فروش مواد مخدر در محله‌ها و درگیر شدن جامعه با آن یکی دیگر از مباحث کتاب است. همچنین به یکسری دیگر از معضلات فرهنگی جامعه از جمله فروش خاک و سرنخ‌های آن در کشورهای عربی، هم اشاره کرده‌ام و پس از اینکه این گزارش منتشر شد صدا و سیما و رسانه‌های دیگر هم به آن ورود کردند.

میلانی در پایان گفت: فارغ از بحث‌های اجتماعی مطرح شده در این کتاب که به فراخور مطالعات اجتماعی من شکل گرفت، رویکرد نگارشی این مقالات هم مهم است. من تلاش کردم تا از بروزترین مقالات در حوزه خبرنویسی و روزنامه‌نگاری و رویکرد گزارش‌هایی که در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های معتبر جهانی منتشر می‌شوند، بهره ببرم و از متدهای آنها استفاده کنم. عواید فروش این کتاب نیز قرار است به زنان قربانی خشونت تعلق گیرد. از این بابت امیدوارم که کتاب حرکتی باشد برای بها دادن هرچه بیشتر به حقوق زنان در جامعه.

نوشتن دیدگاه