شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16590
منتشر شده در دوشنبه, 29 دی 1399 14:29
تعداد دیدگاه: 0
چالش-خسرو-سینایی-چه-بود؟-فیلم

خسرو سینایی می گفت: دوست دارم، هر فیلمی برام یک چالش تازه باشد. به گزارش ایسنا، این کارگردان...

خسرو سینایی می گفت: دوست دارم، هر فیلمی برام یک چالش تازه باشد.

به گزارش ایسنا، این کارگردان سینمای ایران که امروز ۲۹ دی ماه سالروز تولدش است، ۱۱ مرداد ماه امسال در سن ۸۰ سالگی به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفت.

خسرو سینایی در بخشی از مصاحبه تصویری که با موزه سینما داشته، گفته بود که "سنت خانوادگی اش پزشکی بوده و خانواده اش، اغلب پزشک بودند بنابراین سینما از او دور بوده است."

خالق "عروس آتش" همچنین درباره محل تولدش هم می گفت: من متولد ساری بودم، چون پدر در سال ۱۳۱۳ که به دنیا آمدم به ساری می رود و آنجا رییس بهداری می شود. من آنجا متولد می شوم.

پدر در اردستان به دنیا آمده و به دلیل علاقه اش به ابن سینا، سینایی را انتخاب کرده و بعد به او گفتن که سینایی چند تا دیگر هم هست و اما او حوصله نداشته برود خونه و  دوباره فکر کند،گفته است، بگذارید "سینایی اصفهانی" ( چون پدر در اردستان متولد شده بود و اردستان هم جزو اصفهان بود.)  

خسرو سینایی، مستند ساز و کارگردان سینما متولد سال ۱۳۱۹ است که فیلسازی خود را از سال ۱۳۴۶ آغاز کرد.

او سال ۶۲ مستند «مرثیه گمشده» با روایت مهاجرت هزاران لهستانی به ایران را ساخت که جایزه‌ای از رییس جمهور کشور لهستان هم گرفت. یکی از مطرحترین فیلم‌های سینمایی این کارگردان، «عروس آتش» بود که ساال ۷۸ ساخته شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را در جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

یکی از آخرین مستندهای خسرو سینایی «جزیره رنگین» بود که سال ۹۳ با محوریت جزیره هرمز و خاک‌های رنگی این منطقه ساخته شد. او این فیلم را یک اثر توریستی نمی‌دانست بلکه معتقد بود این فیلم یک پیشنهاد است که می‌تواند تلنگرهای ظریفی به اذهان بزند تا بدانیم مملکت زیبایی داریم و خوب است آن را بشناسیم تا همه چیز فقط در تهران متمرکز نباشد.

"کویر خون"،" مثل یک قصه"، "گفت‌وگو با سایه" و "هیولای درون" از دیگر آثار این فیلمساز هستند.

فیلم بخش های از مصاحبه تصویری موزه سینما را می توانید، در ادامه ببینید.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4
نوشتن دیدگاه