شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16209
منتشر شده در یکشنبه, 07 دی 1399 15:02
تعداد دیدگاه: 0
افق-دید-کتابداران-با-دانش-رفتار-تصمیم‌گیری-تقویت-می‌شود

شناخت رفتار تصمیم‌گیری، اولویت‌سنجی و برخورداری از دانش‌ها، بینش‌ها و روش‌های مرتبط، می‌تواند در...

شناخت رفتار تصمیم‌گیری، اولویت‌سنجی و برخورداری از دانش‌ها، بینش‌ها و روش‌های مرتبط، می‌تواند در گسترش افق دید کتابداران و بهبود و تقویت رویه‌ها یاری‌رسان باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر کتاب «تصمیم‌گیری و اولویت‌سنجی برای کتابداران» به تازگی از سوی انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده است. فرزانه شادانپور نویسنده کتاب «تصمیم‌گیری و اولویت‌سنجی برای کتابداران» درباره اهمیت نگارش این کتاب گفت: یک کتابخانه یا یک مرکز اطلاع‌رسانی، سیستمی متشکل از اجزا شامل نیروی انسانی، تجهیزات، قوانین و سازوکارها را دارا است که برای رسیدن به اهدافی کار می‌کند و بخشی از سازوکارهای هر سیستم و به عبارت دیگر یک مؤسسه یا سازمان، تصمیم‌گیری درباره انواع ورودی‌ها، فرایندها، خروجی‌ها و اهداف سازمان است. نیروی انسانی در سازمان‌ها به نوعی در موقعیت تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند که بر روندکاری سازمان تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: دانش تخصصی و مرتبط با هدف سازمانی در اولویت برای دستیابی به اهداف سازمان است. بنابراین تصمیم‌گیری عقلانی، بهینه و به هنگام، که خاستگاه آن خرد جمعی سازمان باشد، مهم‌ترین عنصر مدیریت کارآمد است که حتی می‌توان گفت لازم است به همۀ سطوح کارکنان تسری یابد.

مؤلف کتاب «تصمیم‌گیری و اولویت‌سنجی برای کتابداران» افزود: قدرت تصمیم‌گیری عقلانی هم ذاتی افراد است و هم قابل یادگیری و بهبود مستمر است. تصمیم‌گیری به عنوان یک رفتار مورد مطالعۀ علوم مختلف، از زیست‌شناسی، روان‌شناسی، مدیریت، ریاضیات و آمار و احتمال قرار گرفته و از اصول و مفاهیم این رشته‌ها برای تبیین و بهینه ساختن آن استفاده شده است. علوم از دستاوردهای یکدیگر بهره می‌گیرند و نگارش این اثر نیز با هدف طرح دستاوردهای سایر علوم در حوزۀ تصمیم‌گیری، به عنوان مهم‌ترین عنصر مدیریت کتابخانه، و ارائه چشم‌اندازهایی از این دست در اداره کتابخانه صورت گرفته است؛ اولویت‌سنجی نیز روشی است که بخش مهمی از تصمیم‌گیری را تشکیل می‌دهد و در کتاب به آن نیز پرداخته شده است.

وی یادآور شد: این اثر محصول بخشی از مطالعات مربوط به طرح پژوهشی «تدوین استراتژی پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» بوده است و به اعتقاد من کتابداران در هر سطح حرفه‌ای که قرار داشته باشند و به هر یک از وظایف کاری معمول در کتابخانه که اشتغال داشته باشند، در مقاطع مختلف کاری در معرض تصمیم‌گیری و اولویت‌سنجی قرار دارند؛ از تعیین مشخصات کاربران مجاز برای استفاده از کتابخانه گرفته تا ساعات و نحوۀ خدمت‌رسانی در شرایط مختلف، تصمیم‌گیری در مورد نحوۀ صرف بودجه، تغییرات شغلی، گردش کارها، حتی اولویت در فهرست‌نویسی منابع و تعیین موضوعات آثار و غیره. بنابراین شناخت رفتار تصمیم‌گیری، اولویت‌سنجی و برخورداری از دانش‌ها، بینش‌ها و روش‌های مرتبط، می‌تواند در گسترش افق دید کتابداران و بهبود و تقویت رویه‌ها یاری‌رسان باشد.

عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه افزود: تصمیم‌گیری و اولویت‌سنجی یا اولویت‌بندی از دروس و مطالعات اصلی در رشته‌های مدیریت و رشته‌های وابسته مانند مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی، ام بی ای و ای ام بی ای، تحقیق در عملیات، ریاضیات محض و کاربردی، مهندسی صنایع، اقتصاد، و حوزه‌های مرتبط است. حتی در حوزه‌های علوم سیاسی و افکارسنجی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از روش‌های آن‌ها بسیار استفاده می‌شود.

این نویسنده گفت: با نگاهی به ادبیات و آثار حوزۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی به نظر می‌رسد مطالعات میان رشته‌ای و کاربرد نظریه‌ها و روش‌های سایر علوم جایگاه درخوری در این ادبیات به خود اختصاص داده است که این اثر را شاید بتوان در میان تلاش‌هایی از این دست در ادبیات علم اطلاعات و دانش‌شناسی جای داد. البته مطلوب است که بیش از اینها نیز به مطالعات میان‌رشته‌ای پرداخته شود. علوم، علاوه بر دانش‌ها و روش‌های خاص خود، از دستاوردهای سایر حوزه‌ها نیز بهره می‌گیرند. هر رشته و هر تخصصی لازم است به دانش‌ها و روش‌های عملی سایر حوزه‌ها، دست کم حوزه‌هایی که ابزارهای مناسبی برای بهبود و تسهیل عملکردها در اختیار قرار می‌دهند، آگاهی داشته باشد تا بتواند آهنگ رشد و تغییرات خود را با محیط متناسب کند.

نوشتن دیدگاه