شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16208
منتشر شده در یکشنبه, 07 دی 1399 14:33
تعداد دیدگاه: 0

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، منوچهر محمدی...

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، منوچهر محمدی گفت:  آنچه امروز در سینمای ایران وجه غالب است و عمدتاً در دو ژانر اجتماعی و کمدی خلاصه می‌شود،  ابتنای شدید بر واقع‌گرایی صرف است که نهایتاً سویی از آن به تلخی و سوی دیگر به سطحی‌نگری می‌انجامد و در کل نیز منجر به تکرار سوژه ها می‌شود.

وی یادآور شد: عنصر تخیل، راهِ برون رفت از این دایره بسته است و راه حل آن نیز حمایت از فیلمساز و کم کردن هزینه این رویکرد برای او از طریق کاستن از ممیزی و ایجاد زیر ساخت جهت آشناسازی و بهره‌گیری از فناوری cgi است. 

وی در ادامه توضیح داد: منظور از تخیل‌ورزی در سینما، پرداختن به موضوعاتی است که ممکن باشد همچون بلایای طبیعی نه در اشکال معمول بلکه در ابعادی که بر زیست شهر یا کشور تأثیرگذار است، یا پرداختن به موضوعاتی که احتمال وقوع آنان هست که در دامنه حیات آتی بشر اثرگذار باشد، یا موضوعاتی که غیرممکن باشند.

محمدی همچنین گفت: اگر تخیل‌ورزی با دانش و آگاهی صورت پذیرد حتی سینما می‌تواند منبع الهام دانشمندان باشد که در این مورد مصادیق بسیار است. به عنوان مثال، 20 هزار فرسنگ زیر دریا زمانی نوشته شد که اساساً فکر زیردریایی به ذهن دانشمندان خطور نمی‌کرد و فیلم‌های علمی تخیلی جنگ ستارگان که دستمایه عملی جنگ‌سالاران در دوره جنگ سرد شد. 

اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه 1400 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 

نوشتن دیدگاه