جمعه 28 ارديبهشت 1403, Friday 17 May 2024, مصادف با 9 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 15513
منتشر شده در سه شنبه, 27 آبان 1399 15:30
تعداد دیدگاه: 0
تربیت-نسل-هنجارپذیری-نیازمند-تقویت-نهادهایی-چون-آموزش-و-پلیس-است

قم- دبیر شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی گفت: جامعه ما نیازمند تقویت نهادهایی مثل پلیس، تعلیم و...

قم- دبیر شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی گفت: جامعه ما نیازمند تقویت نهادهایی مثل پلیس، تعلیم و تربیت و خانواده در راستای هنجار پذیری و تربیت اعضای جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسین هاشمیان صبح سه شنبه در حاشیه نشست «شهدای امنیت اجتماعی و ناامنی‌های هنجار شکنانه» در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه قبل از هر چیز برای فهم این پدیده اجتماعی و تحلیل زمینه‌ها و علل آن ما نیازمند یک دستگاه نظری هستیم، گفت: در یک نگاه کلان، اندیشمندان کلاسیک و مدرن، به این مطلب اشاره دارند که در ذات مدرنیته یک بی تفاوتی اجتماعی نهفته است.

وی افزود: مدرنیته نهایتاً افرادی را روانه جامعه می‌کند که بیشتر خودشان و منافع لحظه‌ای شأن را در نظر می‌گیرند لذا طبیعی است که مناسبات و هنجارهای اجتماعی از ناحیه این افراد با تهدید روبرو شود و یا در مرز بی تفاوتی قرار بگیرد.

دبیر شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه به عقیده برخی از اندیشمندان مطالعات اجتماعی، در دوره ما قبل مدرن در اجتماع افراد همبستگی اجتماعی بیشتری وجود دارد گفت: پایبندی به آداب، سنت‌ها، هنجارهایی که برایشان در نهادهای سنتی مثل دین، مثل خانواده، درونی شده بود پایبندی خیلی بیشتر و یکپارچگی بیشتری در جوامع به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: در مفهوم مدرن جامعه، یکپارچگی، انسجام و نظم اجتماعی بر اساس سیستم شکل می‌گیرد یعنی یک نظم سیستمی، یک نظم مکانیکی، یک نظم ماشینی که بر اساس ساختارهای بوروکراتیک با قوانین و مقرراتی که وضع می‌شود کنترل می‌شود.

هاشمیان با تاکید بر اینکه اگر این دوگانه را بپذیریم و در این چهارچوب بخواهم تحلیل ارائه نمائیم، جامعه ایران یک جامعه‌ای است که در آن ساختارها، قوانین و مقررات و هنجارهای اجتماعی و جامعه پذیری به خوبی تبیین نشده‌اند، گفت: نقش و ضریب نفوذ نهاد دین، نهاد خانواده، نظام تعلیم و تربیت برای تربیت نسلی هنجار پذیر و نهادهایی مثل پلیس که عامل به وجود آمدن یکپارچگی اجتماعی هستند، پایین آمده است.

وی تصریح کرد: پلیس ما می‌گوید که کمبود نیرو دارد، کلانتری‌ها کم است، پس ما چطور این نظم و امنیتی را که برای ما مایه فخر و مباهات هست ایجاد کردیم. لذا طبیعی است که این چنین پدیده‌هایی ظهور و بروز پیدا کند. ما نیازمند تقویت این نهادها در راستای هنجار پذیری و تربیت اعضای جامعه هستیم.

نوشتن دیدگاه