جمعه 21 ارديبهشت 1403, Friday 10 May 2024, مصادف با 2 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1474
منتشر شده در شنبه, 29 تیر 1392 04:30
تعداد دیدگاه: 0

همراز نیوز/ ایسنا در نشست مطبوعاتي مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، محمد قطبی با دستی پر در برابر خبرنگاران رسانه‌های مختلف قرار گرفت به طوری که حتی برای توضیح در خصوص پروژه‌ها نیز تا حدودی وقت کم آورد. از ساخت بازارچه آثار فاخر تا شبکه فناوری و هنر، مستند سازي پيشكسوتان و هنرمندان و...

n00109151-b

همراز نیوز/ ایسنا

در نشست مطبوعاتي مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، محمد قطبی با دستی پر در برابر خبرنگاران رسانه‌های مختلف قرار گرفت به طوری که حتی برای توضیح در خصوص پروژه‌ها نیز تا حدودی وقت کم آورد. از ساخت بازارچه آثار فاخر تا شبکه فناوری و هنر، مستند سازي پيشكسوتان و هنرمندان و معافيت سینماها كتابفروشي‌ها و هنركده‌ها از عوارض سالیانه و افزودن 13 سينماي جديد. طرحهايي كه اهل فرهنگ و هنر را دل خوش مي‌كند اما آيا اين طرح‌ها در روزهايي كه تحولات به واسطه انتخابات در دولت و شورا اتفاق افتاده است سرانجامي خواهد داشت؟ بخصوص طرح‌هايي كه در حد صحبت و طرح اوليه هستند به نتايج نهايي خواهد رسيد يا در حد حرف به تاريخ خواهد پيوست!

محمد قطبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمایشگاه کتاب در استان اصفهان به دلیل همزمانی با درگیری‌های مردم در پایان سال تغییر کرد و تلاش شد تا در مهر ماه سال جاری برگزار شود، اما به دلیل برگزاری نمایشگاهی دیگر با همین مضمون در تبریز ما زمان نمایشگاه خود را به چهارم تا نهم شهریور ماه موکول کردیم که به نظر می‌رسد زمان مناسبی باشد.

وی افزود: برای برپایی یک نمایشگاه کتاب حداقل به 400 میلیون تومان هزینه احتیاج داریم که اگر این هزینه تامین شود حتما در سال آینده مهرماه را برای برپایی این نمایشگاه در نظر می‌گیریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: کتاب مهمترین مقوله فرهنگی است و اگر قرار باشد نمایشگاهش ضعیف برگزار شود همان بهتر که برپا نشود و یا اگر می‌شود باید با بهترین امکانات بهترین شکل برپا شود.

تجاری سازی هنر مبتنی بر مهارت

قطبی پس از آن به هنرستان هنرهای زیبا اشاره کرد و گفت: این هنرستان یکی از مهمترین مراکز علمی فرهنگی، هنری کشور بوده است که سال‌ها هنرمند پرورش داده و از دست پرورده‌های خود هم استفاده کرده است و به ویژه در مباحث هنری و در عرصه‌های فرهنگی بسیار کارآمد بوده و یکی از مراکز پیشگام در کشور بوده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروز جایگاه هنرستان هنرهای زیبا متزلزل شده است چراکه هنرستان تابع آموزش و پرورش و فقط محدود به دروس و محتواهای کتابها شده است و از هنر کم‌کم در حال جدا شدن است، اما ما برای اینکه دانش‌آموختگان از هنر جدا نشوند و به حداقل تخصص‌هایی که می‌خواهند داشته باشند برسند باید یک امتدادی برای ادامه رشته‌ آنها در هنرستان مهیا می‌کردیم که امروز در حال اجرایی کردن این امتداد هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص امتداد در نظر گرفته شده، گفت: شبکه‌ای در نظر گرفته شده است با عنوان شبکه فناوری و هنر که با تعامل شهرک علمی تحقیقاتی و اداره کار،تعاون و امور اجتماعی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود مي‌آيد.

قطبی ادامه داد: کارکرد این شبکه به گونه‌ای است که فرد با حداقل اطلاعات علمی که در هنرستان کسب کرده است در هسته‌‌ی اولیه‌ رشد این شبکه قرار می‌گیرد پس از آن وارد کارگاه‌های تخصصی و آموزشی خود می‌شود تا مهارت‌های لازم را فراگیرد سپس به شرکت‌های دانش بنیان و مهارت بنیان معرفی می‌شود تا کار خود را آغاز کند.

وی با بیان اینکه این شبکه با هدف تجاری سازی هنر مبتنی بر مهارت انجام می‌گیرد، تصریح کرد: این شبکه به نوعی کارآفرینی فرهنگی، هنری ایجاد می‌کند و با بهره‌گیری از این فرصت فرد می‌تواند تجاری سازی دانش خود را آغاز کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: یک ماه برای آماده سازی این شبکه در هنرستان هنرهای زیبا زمان لازم است تا سالن‌ها، نگارخانه‌ها و کارگاه‌ها آماده شود.

قطبی ادامه داد: 15 سال است که هنرستان‌ها زیر نظر آموزش و پرورش قرار گرفته اند و دوره آنها از شش سال به سه سال کاهش یافته است.

سینماها، كتابفروشي‌ها و هنركده‌ها از عوارض سالیانه معاف می‌شوند

وی همچنين افزود: اماکنی که مجوز آنها توسط اداره ارشاد داده می‌شد باید عوارض سالیانه به شهرداری پرداخت می‌کردند، اما با صحبت‌های اولیه‌ که با شورای شهر اصفهان صورت گرفته است قرار شده تا سینماها، کتاب‌فروشی‌ها، هنرکده‌ها و 30 مجموعه‌ای که فرهنگ و ارشاد استان اصفهان مجوز می‌دهد از سه مورد پرداخت به شهرداری یعنی، پروانه کسب، تبدیل کاربری و عوارض سالیانه معاف شوند تا کاهش درآمدهای این بخش تا حدودی جبران شود.

بازارچه برای فروش اقلام و آثار فاخر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به بررسی طرح ایجاد یک بازارچه برای فروش اقلام و آثار فاخر هنری اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این سال‌ها بازارهای مهم شهر و حتی کشور برای فروش آثار فاخر یعنی میدان امام(ره) و بازار هنر یا به گز فروشی تبدیل شده‌اند یا دربست در اختیار طلافروشان قرار دارند این درحالی است که اصفهان ظرفیت دارد که یک چنین بازارچه‌ای داشته باشد و در حال حاضر هم مکانی در تالار فرشچیان برای آن در نظر گرفته‌ایم.

قطبی اضافه کرد: آثار درجه یک در کمیته فنی که از مسوولان هنری و هنرمندان تشکیل شده اصلاتشان تایید، قیمت پایه مشخص می‌شود و شناسنامه برای آن اثر صادر شده تا به بهترین شکل به فروش برسد و بتوان اثر را رصد کرد.

وی افزود: مستندسازی و تجربه سازی اصحاب فرهنگ و هنر نیز آغاز شده و قرار بر این است که در این طرح سه سوال اصلی از هر پیشکسوت در زمینه‌های فرهنگی هنری پرسیده شود یعنی تجربیات، مهمترین‌های زندگی شان و.... سوالاتی است که پرسیده می‌شود و در ادامه تصاویر و عکس‌هایی از زندگی آنها برداشته می‌شود تا برای مخاطب بهتر شناسانده شوند.

آقاي صرامي 400 میلیون نیست 80 میلیون است !

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در خصوص مصاحبه‌ یکی از نمایندگان استان در مورد بلوکه شدن 400 میلیون تومان توسط ارشاد نیز پاسخی داد و گفت: نماینده محترم مردم خمینی شهر دغدغه‌ی این شهر را داشته است و من هم این دغدغه را دارم که یک فرهنگسرا برای خمینی شهر مناسب نیست ولی آیا بدون اطلاع مدیرکل یک اداره می‌توان پولی به حساب آنها واریز کرد آن هم اداره ارشادی که برای برداشت پول برای خود هم مشکل دارد و باید هزار قانون را طی کند، اگر آقای صرامی این بودجه‌ای که تامین کرده‌اند را به حساب نهادهای غیر دولتی می‌ریختند راحت‌تر می‌توانستند برداشت کنند البته باید بگویم پولی که به حساب آمده 400 میلیون نیست و 80 میلیون است و برای دریافت آن هم باید مسولان خیمنی‌شهر متعهد شوند که تملک در اختیار ارشاد قرار می‌گیرد، نقشه‌ها و طرح‌ها در ماده 125 استانداری طی شده باشد و مناقصه برای آن انجام گرفته باشد آن موقع من تمام این پول را به پیمانکار خواهم داد.

نوشتن دیدگاه