يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1417
منتشر شده در دوشنبه, 07 مرداد 1392 04:30
تعداد دیدگاه: 0

همراز نیوز/نصف جهان امسال هم فيلم مسعود ده‌نمكي به داد سينماهاي كشور رسيد تا جدا از تمام انتقاداتي كه به سبك و سيـاق فيلمسـازي ايـن روزنـامـه‌نگـار سـابـق و كارگردان حال‌حاضر سينما وجود دارد و فارغ از تمام ضعف‌هاي تـكـنـيكـي و سـاختـاري و نـوشتـاري مـوجـود در فيلـم‌هـاي ده‌نـمـكـي، بـاور كـنـيـم...

8404p12-1

 

همراز نیوز/نصف جهان

 

امسال هم فيلم مسعود ده‌نمكي به داد سينماهاي كشور رسيد تا جدا از تمام انتقاداتي كه به سبك و سيـاق فيلمسـازي ايـن روزنـامـه‌نگـار سـابـق و كارگردان حال‌حاضر سينما وجود دارد و فارغ از تمام ضعف‌هاي تـكـنـيكـي و سـاختـاري و نـوشتـاري مـوجـود در فيلـم‌هـاي ده‌نـمـكـي، بـاور كـنـيـم كه اين كارگردان نبض تماشاگر را مي‌شناسد و راه جذب او را مي‌داند.

“رسـوايي” اكران ويژه نوروز‌92 بود؛ اكراني كه باتوجه به استقبال سينماروها تا تابستان نيز ادامه پيدا كرد. اما از همان ابـتــداي سـال،‌اخـبـار پـيـرامـون جـديـدتـريـن سـاخـتـه اصـغـر فـرهـادي كـه در كشـور فـرانسـه سـاختـه شـده است، اهالي سينمـا و مخـاطبـان و حتـي مخـالفـان فيلـم‌هاي فرهادي را نسبت به ديدن اين فيلم مشتاق كرده بود. “گذشته” آخرين سـاختـه كـارگردان محبوب و نامآشناي كشورمان،‌پس از ســه‌گــانــه مــوفــق “چـهــارشـنـبــه‌ســوري”، “دربـاره الـي...” و “جدايي نادر از سيمين” بود كه از حدود يك ماه پيش اكران سراسري آن همزمان با چند كشور دنيا در ايران آغاز شد. “گـذشـتـه” تـوانـسـت در جـشـنواره كن، تحسين منتقدان را برانگيزد و تا آخرين روز از بخت‌هاي مسلم دريافت نخل طلا محسوب مي‌شد. پس از كش و قوس‌هاي فراواني كه درخصوص اكران “گذشته” در ايران وجود داشت، نهايتاً اين اتفاق افتاد و جديدترين اثر فرهادي علاوه بر تهران در سايرشهرستان‌ها ازجمله اصفهان به‌روي پرده رفت.

سـيـنـمـا سـپـاهـان و ساحل سينماهايي بودند كه ميزبان اثر بين‌المللي كارگردان خميني‌شهري سينماي ايران شدند و هـمـان‌طـور كـه پـيـش‌بيني مي‌شد اكران اين فيلم توانست جان تازه‌اي به سينماهاي شهرمان بدهد تا در شرايطي كه حـتـي فـيـلـم داريـوش مـهـرجـويـي (چـه خوبه كه برگشتي) نـتـوانـسـتـه بـود تـكـانـي بـه سـيـنـمـا بـدهد، “گذشته” حسابي آبـروداري كند؛ فيلمي كه با زيرنويس به نمايش درآمد و كارگردان و تهيه‌كننده به همين خاطر دغدغه ارتباط برقرار نكردن تماشاگر با فيلم را داشتند كه البته خيلي زود رفع شد. از همان اولين روزهاي اكران “گذشته” در اصفهان،شاهد صف هاي طويل مردم مقابل سينما ساحل و سپاهان براي تمـاشـاي ايـن فيلم بوديم؛ صف‌هايي كه حتي در ساعات خلوت و مياني روز نيز به‌چشم مي‌خورد و جالب‌تر اينكه ايـن استقبـال حتـي در مـاه رمضـان نيـز كـه معمولاً‌سينما با كـاهـش استقبـال مردم از فيلم‌ها مواجه مي‌شود،‌همچنان ادامه پيدا كرد تا به گفته حسيني، مدير سينماسپاهان،‌در ماه رمضان امسال نسبت به رمضان سال قبل افزايش استقبال مخاطب را داشته باشيم. حسيني مي‌گويد امسال وضعيت فروش فيلم‌ها حتي در ماه رمضان نسبت به سال قبل بسيار بهتر بوده است: “امسال فروش عالي بود سال گذشته در ماه رمضـان اصـلاً‌فـروش نداشتيم.” مدير سينما سپاهان، البته علت اين امر را اكران موفق فيلم “گذشته” مي‌داند و اذعان مـي‌كنـد كه اين فيلم تأثير زيادي در استقبال و اقبال مردم اصفهان نسبت به سينما داشته است. “گذشته” البته باز هم به اذعان مدير سينما سپاهان درروزهاي ابتدايي اكران، فروش بسيـار بهتـري داشـت امـا بـه‌تـدريج از ميزان استقبال از آن كاسته شد. حسيني ميزان فروش “گذشته” در سينما سپاهان را 18ميليون تومان اعلام مي‌كند كه البته به‌نظر نمي‌رسد چندان رقم فروش فوق‌العاده‌اي براي يك فيلم محسوب شود ولي گويا آمار فروش ساير فيلم‌ها آنچنان نااميدكننده و پـاييـن بـوده كـه 18‌ميليـون تومان هم براي “گذشته” رقم خوبي محسوب مي‌شود.

نوشتن دیدگاه