جمعه 28 ارديبهشت 1403, Friday 17 May 2024, مصادف با 9 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 13783
منتشر شده در چهارشنبه, 15 مرداد 1399 11:32
تعداد دیدگاه: 0
طراحی-یک-بازی-برای-نوجوانان-براساس-کلیله-و-دمنه

به گزارش خبرگزاری تسنیم، 10 بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، 10 بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات معاصر از مجموعه «میز بازی ایرانی» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طراحی شده است. بازی رومیزی «زاهد و دزدان» یکی از بازی‌های این مجموعه است که از سوی فرحناز ورنان برای کودکان بالای هفت سال طراحی شده است.

ورنان در مورد ایده این بازی توضیح داد و گفت: سرگرمی «زاهد و دزدان» بر اساس حکایتی از کلیله و دمنه با عنوان «گوسفند قربانی» طراحی شده است؛ این بازی از خانواده مهره و صفحه است که در آن یک بازیکن نماینده‌ سه فرد طماع با عنوان دزدان و بازیکن دیگر در نقش زاهد است؛ بازی «زاهد و دزدان» تمرین مستمر مبحث احتمال و پیش‌بینی را در خود جای داده و موجب تقویت قدرت پیش‌بینی، احتمال و همچنین تصمیم‌گیری و انتخاب در فرد می‌شود؛ علاوه بر این موارد تلفیق شانس و فکر در بازی بر جذابیت بازی افزوده است.

وی در مورد ویژگی‌های یک داستان خوب برای طراحی بازی افزود: داستان‌ها هر چه‌قدر فضاسازی بهتر و گویاتری داشته باشند و شخصیت‌های درون آن به خوبی تعریف شده باشند، در طراحی سرگرمی به طراح امکانات و دسترسی بیش‌تری برای پرداخت بازی می‌دهند.

به گفته طراح بازی «شوآن»، حفظ کیفیت محصول از لحاظ محتوا و کیفیت ظاهری، مواد تولیدی، معرفی از طریق رسانه در قالب انیمیشن و سایر ابزارهای تبلیغاتی و همچنین عرضه گسترده در سطح کشور و فروش به صورت حضوری و اینترنتی، به جذب مخاطبان کمک مؤثری می‌کند.

او تأکید کرد: ارزش‌گذاری بیشتر برای بازی‌های ایرانی، جمع‌آوری جدی‌تر بازی‌های غیرایرانی از سطح کشور، امانت دادن بازی برای زمان معین و دریافت مبلغ اندک در قبال امانت‌دهی به شرط دارا بودن کارت عضویت کافه بازی، تولید بازی با موادهای مختلف و قیمت‌هایی در سه سطح ضعیف تا قوی با توجه به قدرت خرید خانواده‌ها، از دیگر مواردی است که در پذیرش مخاطبان تأثیر دارد.

طراح بازی «زاهد و دزدان» ضعف نپرداختن به ظرفیت‌های ادبی در طراحی سرگرمی‌ها را ناشی از آشنایی کم با ارزش و پتانسیل آثار غنی ادبی، عدم ترویج و معرفی این آثار دانست و افزود: در صورتی‌ که همین مهم به تنهایی می‌تواند بخش مهم و دامنه گسترده‌ای در پیشبرد صنعت اسباب‌بازی در مسیر صحیح بر دوش گیرد، زیرا ایران ما در این زمینه بسیار غنی هستند.

او در پایان سخنانش گفت: صنعت بازی‌های رومیزی در آینده‌ای نزدیک بسیار رشد خواهد کرد و به‌طور قطع تلاش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌ویژه در سال جهش تولید یکی از عوامل اصلی این رشد و پیشرفت خواهد بود.

طرح بازی‌های رومیزی به سفارش مرکز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1397 شکل گرفته است.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه