يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1154
منتشر شده در یکشنبه, 21 مهر 1392 03:30
تعداد دیدگاه: 0

همراز نیوز: رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان از دولت خواست به منظور بهبود اوضاع صنایع‌دستی کشور در سفارتخانه‌های خود در دیگر کشورهای دنیا نمایشگاه صنایع‌دستی ایجاد نماید. غلامعلی فیض الهی گفت: صنایع‌دستی و صنعت گردشگری مانند ماهی و آب به هم دیگر وابسته هستند و تا وقتی که نسبت به صنایع‌دستی...

sanaye

همراز نیوز: رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان از دولت خواست به منظور بهبود اوضاع صنایع‌دستی کشور در سفارتخانه‌های خود در دیگر کشورهای دنیا نمایشگاه صنایع‌دستی ایجاد نماید.

غلامعلی فیض الهی گفت: صنایع‌دستی و صنعت گردشگری مانند ماهی و آب به هم دیگر وابسته هستند و تا وقتی که نسبت به صنایع‌دستی اصفهان در دنیا شناخت خوبی ایجاد نگردد ، وضعیت صنایع‌دستی بهبود نمی‌یابد.

وی اظهار کرد: اکنون تعدادی میهمان داخلی سالیانه به اصفهان سفر می‌کنند ، ولی به علت وضعیت مالی نامناسب در جامعه میزان خرید مردم خیلی خوب نیست و اگر هم خریدی داشته باشند بیشتر صنایع‌دستی ریز و ارزان‌قیمت است.

فیض الهی تصریح کرد: در گذشته هر از چندی نمایشگاهی در برخی از کشورهای دنیا برگزار می‌شد که می‌توانست کسادی بازار صنایع‌دستی در داخل کشور را جبران کند، اما این نمایشگاه‌ها نیز در تحولات دولت قبلی به دولت جدید دست‌خوش رکود شده است.

وی عدم برگزاری این نمایشگاه‌ها را باعث رکود شدید بازار صنایع‌دستی دانست و خاطرنشان ساخت: شناخت دنیا از توانمندی و هنر دست ایرانیان می‌تواند به بازار صنایع‌دستی کمک شایانی نماید ولی این شناخت باید همراه با مطالعه و آگاهی کافی باشد.

رئیس اتحادیه فروش صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: حضور توریست در کشور میزان فروش صنایع‌دستی را بالا می‌برد ، اما بازار صنایع‌دستی در هر شرایطی نیازمند تغییرات گسترده ایست که اگر این اتفاق نیفتد به زودی این بازار را نیز از دست خواهیم داد.

فیض الهی افزود: اکنون سلیقه توریست ها نیز تغییر کرده و همه آن‌ها به دنبال یک آرامش در آثار هستند از این رو دیگر طرح‌های اسلیمی کمتر فروش می رود و بیشتر از آن توریست ها به دنبال طرح‌های ترنج و گبه هستند.

وی با بیان اینکه اکنون چین صنایع‌دستی خود را با شناخت دقیق بازار تولید می‌کند ، خاطرنشان ساخت : بازار صنایع‌دستی ایران نیاز به تحقیق و پژوهش ویژه‌ای دارد .

فیض الهی همچنین گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 حدود یک میلیارد و 200 میلیون نفر توریست در دنیا جابجا شوند و به طور قطع بخش قابل‌توجهی از این آمار به کشور ایران اختصاص می‌یابد، ولی اگر در بازار صنایع‌دستی تحقیق درستی صورت نگیرد خیلی زود مشتری‌های خود را از دست خواهد داد.

رئیس اتحادیه فروش صنایع‌دستی استان اصفهان با بیان اینکه اگر صنعتگران تصور می‌کنند هر چیزی بسازند فروش می رود اشتباه می‌کنند ، اظهار کرد: اکنون برخی کشورها با آب و هوای اصفهان همخوانی دارند و صنایع‌دستی در آن تغییر رنگ و شکل نمی‌دهد، ولی برخی کشورهای اروپایی آب و هوای مرطوب دارند و باعث تغییر شکل برخی از این صنایع می‌گردد که این تصور را ایجاد می‌کند که صنایع‌دستی استان اصفهان تقلبی است.

وی تصریح کرد: اکنون مینا و پارچه قلمکار بیش‌ترین فروش را در اصفهان دارد و علت آن هم این است که این دو اثر در همه شرایط آب و هوایی ماندگاری دارد و پس از آن نیز خاتم ، فیروزه کوبی و مینیاتور بیش‌ترین فروش را دارد.

رئیس اتحادیه فروش صنایع‌دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر توریست به ایران بیاید می‌تواند با ارزان‌ترین قیمت صنایع‌دستی تهیه کند ، اما سازندگان و فروشندگان صنایع‌دستی حضور پر رنگی در خارج از کشور ندارند و این وظیفه وزارت امور خارجه است که در این زمینه هموارسازی نماید.

وی ضمن بیان اینکه مسئولان باید توریست را یک فرصت بدانند نه یک تهدید ، تاکید کرد: اگر امروز مسئولان تصمیم بگیرند برای توریست زیرساخت ایجاد نمایند قطعاً تا 10 سال دیگر موفق خواهند شد و بهترین راه حل برای اینکه از زمان بیش‌ترین استفاده را بکنیم این است که در این مدت هنرمندان در بازارهای خارجی حضور یابند و در کنار آن یک پژوهش و تحقیق مدنی صورت پذیرد تا بازارهای هدف به خوبی شناسایی گردد.

گفتنی است، گمرک ایران سالیانه از صادرات بیش از 300 میلیون تومان از صنایع‌دستی اصفهان خبر می‌دهد و این در حالی است که سازندگان صنایع‌دستی معتقدند بخش زیادی از این آمار به طلا و نقره اختصاص دارد و بخش کمی از آن به صنایع‌دستی مانند خاتم ، میناکاری و ... مربوط هست.

نوشتن دیدگاه