سه شنبه 1 خرداد 1403, Tuesday 21 May 2024, مصادف با 13 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2867
منتشر شده در یکشنبه, 09 خرداد 1395 11:50
تعداد دیدگاه: 0

دایی و خواهرزاده که با تشکیل یک باند سرقت از کارگران افغانی زورگیری می‌کردند، در دام پلیس پایتخت گرفتار شدند. این دو مامورنما برای این‌که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه نشوند، تنها روزهای زوج دست به این زورگیری‌های خشن می‌زدند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از شهروند، روز بیستم اردیبهشت‌ماه امسال، پسر جوانی که اهل افغانستان بود به کلانتری ١٣١ شهرری رفت و به ماموران خبر داد که دو سرنشین یک پژو ٤٠٥ نقره‌ای تحت عنوان مامور مبارزه با مواد مخدر مدارک شناسایی و پول نقد همراه وی را سرقت کرده‌اند.
با اعلام این شکایت پرونده‌ای با موضوع «سرقت تحت پوشش مامور» تشکیل شد و به دستور بازپرس شعبه اول دادسرای شهرری، برای رسیدگی در اختیار پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.
اظهارات شاکی پرونده
شاکی پرونده پس از حضور در پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران، در بیان جزییات این سرقت به کارآگاهان گفت: «ساعت ٣٠: ١٠ روز دوشنبه، بیستم اردیبهشت‌ماه از میدان اصلی شاه عبدالعظیم به مقصد ورامین، به‌عنوان مسافر سوار یک ٤٠٥ نقره‌ای‌رنگ با دو سرنشین شدم. در بین مسیر متوجه شدم که آنها به همراه خود بی‌سیم، دستبند و شوکر دارند. آنها خودشان را مامور مبارزه با مواد مخدر معرفی و به این بهانه مرا بازرسی بدنی کردند. آنها همه پول نقد و مدارک شناسایی‌ام را از من گرفتند. پس از طی مسافتی کوتاه از من خواستند از خودرو پیاده شوم اما پیش از تحویل دادن مدارک و پول‌هایم، به سرعت از محل متواری شدند. در آن لحظه تنها موفق به برداشتن شماره پلاک خودرو آنها شدم.»
دستگیری دایی و خواهرزاده
با توجه به اطلاعات به دست آمده از خودرو پژو ٤٠٥ نقره‌ای‌رنگ متعلق به سارقان، کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی موفق به شناسایی مالک خودرو به نام «ناصر» شدند. با شناسایی تصویر ناصر توسط شاکی، دستگیری وی در دستور کار کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.
تحقیقات ادامه داشت تا این‌که روز سوم خردادماه، کارآگاهان به محل سکونت «ناصر» در محدوده میدان تسلیحات مراجعه کردند و در بررسی میدانی موفق به شناسایی خودرو پژو ٤٠٥ نقره‌ای پارک شده در یکی از کوچه‌های فرعی شدند. سرانجام در ساعت ٩ صبح همان روز، درحالی‌که «ناصر» به همراه جوانی حدودا ٢٥ساله قصد سوار شدن به پژو ٤٠٥ را داشت، کارآگاهان هر دو نفر آنها را دستگیر کردند و در بازرسی از این دو موفق به کشف و توقیف یک رشته دستبند و یک عدد شوکر شدند.
با انتقال دو متهم به پایگاه نهم پلیس آگاهی و مواجهه حضوری با شاکی پرونده، هر دو نفر به ده‌ها سرقت تحت پوشش مامور از کارگران افغانستانی اعتراف کردند.
در ادامه تحقیقات و بررسی مشخصات هر دو متهم به نام‌های «ناصر» متولد ١٣٦٦ و «امین» متولد ١٣٧٠ و بنا بر اظهارات آنها مشخص شد که آنها دایی و خواهرزاده یکدیگر هستند.
ده‌ها سرقت در پوشش مامور
هر دو متهم در اظهاراتشان به ده‌ها سرقت تحت پوشش مامور از کارگران افغانستانی در مناطق مختلف شهرری و همچنین شهر تهران به‌ویژه در مناطق مشیریه، رسالت، امام حسین، مسعودیه و غیره اعتراف کردند. متهمان درباره شیوه و شگرد سرقت‌های خود گفتند: «بیشتر اوقات با مراجعه به محل تجمع کارگران در میادین اصلی، ابتدا یک نفر را به‌عنوان کارگر سوار خودرو می‌کردیم و با معرفی خود به‌عنوان مامور موضوعات مختلفی که بیشتر مرتبط با اتباع افغانستان بود ازجمله ورود غیرقانونی به کشور یا توزیع مواد مخدر را مطرح می‌کردیم. بعد از آن به این بهانه شروع به بازرسی و بررسی اسناد و مدارک شناسایی افراد می‌کردیم. در پایان و پس از گرفتن پول نقد و مدارک شناسایی، افراد را از خودرو پیاده می‌کردیم و در یک لحظه از محل متواری می‌شدیم. گاهی اوقات نیز کارگران افغانستان را به‌عنوان مسافر سوار و به همان شیوه از آنها سرقت می‌کردیم و از محل متواری می‌شدیم.»
سرقت در روزهای زوج
با شناسایی تعدادی از شکات و مالباختگان و بررسی زمان‌های سرقت مشخص شد که همه سرقت‌های آنها در روزهای شنبه، دوشنبه یا چهارشنبه انجام شده است. در پیگیری نحوه انتخاب زمان سرقت، متهمان در اظهارات خود گفتند: «پلاک خودرو ما زوج بود و به همین دلیل ما تنها روزهای زوج اقدام به سرقت می‌کردیم تا توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف یا جریمه نشویم.»
سرهنگ حسین زارع، رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران، درباره پرونده گفت: «با اعتراف متهمان به ده‌ها سرقت تحت پوشش مامور و شناسایی متهمان توسط تعدادی از شکات و مالباختگان، دستور انتشار بدون پوشش تصویر هر دو متهم برای شناسایی توسط شکات و مالباختگان، از سوی مقام قضائی صادر شده است، بنابراین از همه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصاویر متهمان شدند دعوت می‌شود تا برای پیگیری شکایات خود به پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.»/

 

نوشتن دیدگاه