سه شنبه 1 خرداد 1403, Tuesday 21 May 2024, مصادف با 13 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2444
منتشر شده در یکشنبه, 15 آذر 1394 19:01
تعداد دیدگاه: 0
پای نظارت در حوزه درمان می لنگد؛

جمعه هفته گذشته بود که صدرا زاهدپور به دلیل جراحت چانه به بیمارستان اشرفی اصفهانی در خمینی شهر مراجعه کرد اما در کمال ناباوری پزشک و پرستار بعد از بخیه زدن به دلیل ناتوانی خانواده این کودک برای پرداخت هزینه درمانی، اقدام به باز کردن بخیه های کودک و از درمان وی ممانعت کردند. به گزارش پایگاه خبری...

جمعه هفته گذشته بود که صدرا زاهدپور به دلیل جراحت چانه به بیمارستان اشرفی اصفهانی در خمینی شهر مراجعه کرد اما در کمال ناباوری پزشک و پرستار بعد از بخیه زدن به دلیل ناتوانی خانواده این کودک برای پرداخت هزینه درمانی، اقدام به باز کردن بخیه های کودک و از درمان وی ممانعت کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، ،بینندگانی که شاهد و ناظر بخش شامگاهی خبر شبکه اصفهان در تاریخ 14 آذرماه بودند برای لحظاتی با شنیدن این خبر خون در رگ هایشان یخ زد و سری به نشان تاسف تکان دادند.
خبری که حکایت از بازشدن کوک انسانیت از چانه پسری 4 ساله داشت، اما چون از زبان معاونت درمان این دانشگاه علوم پزشکی بیان می شد و پای مسئولان دانشگاه را برای عذر خواهی از این اقدام تعجب برانگیز یک پزشک که سوگندنامه پزشکی امضا نموده؛ به رسانه ملی کشاند،کمی از زهر موضوع کاسته شد.
از سوی دیگر مسئولان دانشگاه در کنار صدور دستور برخورد قاطع و جدی با این پزشک متخلف و تیم همراهی کننده وی،از پیگیری یک تیم ویژه پزشکی در عالی ترین سطح درمانی به منظور بررسی وضعیت این بیمار 4 ساله خبر دادند.
معرفی به دادگاه انتظامی سازمان نظام پزشکی و همچنین معرفی به دستگاه قضایی بخشی از برخوردی بوده که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است در برابر این فرد به کار گرفته و هرچند که خانواده صدرا در اثر تهدید هایی که از سوی برخی افراد آن بیمارستان نسبت به آن ها صورت گرفته، حتی گزارش این موضوع را نیز به مراجع مربوطه ارسال نکرده اند، اما بعید به نظر می رسد برخورد قاطعی در این زمینه صورت نپذیرد.
اردشیر ایروانی،پزشک عمومی در این زمینه گفت:سازمان نظام پزشکی قوانین سختگیرانه ای در برابر تخلف پزشکان دارد و با افرادی که به عنوان پزشک با کم کاری و یا اقدامات نسنجیده قصد مخدوش کردن اصالت حرفه مقدس پزشکی را داشته باشند، برخورد جدی می کند.
وی تراکم کار در اورژانس بیمارستان ها را زمینه ای برای بروز برخی بداخلاقی ها دانست،ولی این اقدام را یک اقدام غیر حرفه ای تلقی کرد و افزود: برخورد با این فرد می تواند از جوانب متعدد پیشگیرانه وقوع تخلفات و جرایم مشابه موثر باشد.
نوشین فتحی ، وکیل پایه یک دادگستری استان اصفهان نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت:علاوه بر برخورد های صنفی ، با ورود دستگاه قضایی به دنبال شکایت خانواده فرد آسیب دیده،قانون گذار مجازات انفصال از خدمت،جریمه و حتی حبس برای وقوع چنین جرایمی در نظر گرفته و هرچند ممکن است شرایط مخففه از جمله شخصیت حرفه ای و علمی،سوابق کیفری موثر و ... برای متهم در این پرونده لحاظ گردد،اما قطعا برخورد با این فرد می تواند پیشگیری از وقوع جرم را به دنبال داشته باشد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا برای رسیدگی به جرم این فرد خاطی حتما خانواده صدرا باید دادخواست شکایت تقدیم دادگاه نمایند؟ خاطر نشان کرد: در شرایطی نیز امور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان می تواند ورود پیدا کند و به نیابت از جمعی از پزشکان به دلیل مخدوش کردن عنوان مقدس طبابت تحت عنوان مجرمانه "خودداری از کمک به مصدوم" از وی اعلام شکایت نماید و دادستان نیز به عنوان مدعی العموم مسئله را پیگیری نماید.
حالا با اعلام حمیدرضا طلوعی،معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،هرچند هنوز گزارشی از خانواده صدرا که مادرش تیمار کننده بیماران مسن و پدرش نیز راننده تاکسی است به این دانشگاه وصول نشده و ادعایی در این راستا مطرح نگردیده است، اما این دانشگاه مصمم است تا با برخورد با متخلف کمی از ضعف نظارت کاسته و به نوعی کسب آبرو کند.
آبرو داری در برابر اخبار جسته گریخته ای که از کم کاری برخی از اعضای کادر درمانی و اداری مراکز درمانی نسبت به بیماران حکایت دارد.
دعوایی که همواره در ادوار مختلف مدیریتی در رسانه ها مطرح شده و مسئولان این دانشگاه هم معتقد بودند و هستند که بیماران و همراهانشان به علت درد بیماری،کم حوصله شده و توقع بیشتری از تیم درمانگر دارند.

  • تشکیل پرونده قضایی خودداری از کمک به مصدوم

دادستان عمومي و انقلاب اصفهان در این زمینه با ناراحت کننده خواندن این اتفاق از پیگیری جدی دستگاه قضایی استان نسبت به متخلف یا متخلفان خبر داد و گفت:در اين خصوص با عنوان اتهامي "خودداري از کمک به مصدوم" پرونده قضايي تشکيل شده و در حال رسيدگي است.
قاضی حسن رحیمی اظهار کرد:اين موضوع از طريق دادسراي انتظامي نظام پزشکي و شبکه بهداشت و درمان شهرستان مورد نظر اعلام شکايت شده است و پزشک و پرستار مربوط معلق شده‌اند.
گفتنی است بر اساس قانون دادستان های مراکز استان مسئول هماهنگی دادسراهای استان نیز می باشند.

  • اعزام تیم بازرسی وزارت بهداشت به اصفهان

حالا پس از گذشت تنها یک هفته از رسانه ای شدن خبر اعتراض دسته جمعی پرسنل بیمارستان دکتر شریعتی و شائبه فوت یک نوزاد به دلیل این تجمع که توسط مسئولان سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تکذیب شد،وزیر بهداشت هم در خصوص حادثه هفته گذشته که شب گذشته رسانه‌ای شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه این خبر شب گذشته به دست من رسید و دستور دادم که امروز یک تیم بازرسی به این بیمارستان اعزام شود.
وی بدون اشاره به این موضوع که چرا چنین تخلف مهمی که پای مسئولان این دانشگاه را برای عذر خواهی به رسانه ملی کشانده است،باید پس از یک هفته به عالی ترین مقام این وزارت خانه برسد؟ اضافه کرد:رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن عذرخواهی قرار است افراد متخلف در این زمینه را به دستگاه قضایی معرفی و با متخلفان برخورد کند.
وزیر بهداشت در خصوص این که آیا بیمارستان‌های دولتی بابت ارایه خدمات وجهی دریافت می‌کنند یا خیر؟گفت: بیمارستان‌های دولتی هزینه‌ای بابت درمان دریافت نمی‌کنند و این امر برای من هم جای سوال داشت. به همین منظور تیمی برای بازرسی به این بیمارستان اعزام شد و تا ظهر امروز گزارش آن اعلام می‌شود.

  • یکساعت پس از حادثه،دستور لازم دادم

استاندار اصفهان نیز در این زمینه از برخورد شدید با این موضوع خبر داد و گفت:ما یکساعت بعد از این موضوع مطلع شدیم و به فرماندار خمینی شهر دستور لازم برای دلجویی از این خانواده را دادم.

وی اظهار کرد:سازمان نظام پزشکی به شدت با تیم پزشکی متخلف برخورد خواهد کرد.

با این توضیح هرچند ابراز بی اطلاعی وزیر بهداشت از اتفاق صورت گرفته قبل از رسانه ای شدن این موضوع و همچنین بی اطلاعی وی از دریافت هزینه از بیماران در بیمارستان‌های دولتی نشان می‌دهد پای نظارت در حوزه بهداشت و درمان استان اصفهان لنگ می زند،اما باید گفت متاسفانه هزینه بخیه این کودک چهارساله 150 هزار تومان اعلام شده که این رقم در برابر حقوق دریافتی بسیاری از پزشکان رقم ناچیزی است.

نوشتن دیدگاه