دوشنبه 31 ارديبهشت 1403, Monday 20 May 2024, مصادف با 12 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1622
منتشر شده در سه شنبه, 28 بهمن 1393 23:01
تعداد دیدگاه: 0
فرمانده ناجا:

همراز: فرمانده نیروی انتظامی کشورمان با اشاره به اینکه پرونده‌های پلیس می‌تواند، دستمایه ادبیات و فیلم‌های مستند و داستانی شود، افزود: این کار منجربه تصویر‌سازی اقتدار پلیس در ذهن مردم می‌شود و به اغنای ادبیات بومی نیز کمک می‌کند. سرداراسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، در اولین همایش شبی...

 

همراز: فرمانده نیروی انتظامی کشورمان با اشاره به اینکه پرونده‌های پلیس می‌تواند، دستمایه ادبیات و فیلم‌های مستند و داستانی شود، افزود: این کار منجربه تصویر‌سازی اقتدار پلیس در ذهن مردم می‌شود و به اغنای ادبیات بومی نیز کمک می‌کند.
سرداراسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، در اولین همایش شبی با کارآگاهان گفت: امروز رسانه‌ها قوی‌تر شده‌اند و بخش مهمی از جرایم را به اطلاع مردم می‌رسانند و مردم تنها از نتایج آن آگاه می‌شوند و از حجم وسیع فعالیت‌هایی که در پشت‌صحنه انجام شده، اطلاعی ندارند. فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: تنها بخشی از پرونده‌های ما رسانه‌ای می‌شود. باید از تلاش کارآگاهان پلیس که سرمایه‌های کشور هستند، تشکر کرد، چراکه مهم‌ترین خروجی کشف پرونده، ایجاد امنیتی است که مردم از آن برخوردارند. وی افزود: امنیت ما چه در منطقه و چه در جهان، برجسته است و از نظر آماری و مقایسه‌ای می‌توانیم ادعا کنیم کشور ما به‌خوبی در مسیر تامین امنیت جامعه، آن‌هم در محیطی پویا، پیچیده و فعال حرکت می‌کند. این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: ما تهدیدات را کلی می‌بینیم؛ جرایم فضای مجازی در جهان روبه‌گسترش است. در تهاجم‌فرهنگی، لیبرال‌دموکراسی به‌دنبال تمامی فرهنگ‌هاست تا آنها را به‌تابعیت خویش درآورد. فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: اگر امروز یک‌گروگانگیری، اسیدپاشی یا زورگیری پیش بیاید، مساله روز ملی ما می‌شود و این نشان‌دهنده تراز امنیتی ماست و حساسیت رسانه‌ها به جرایم نیز نشان‌دهنده امنیت است و پلیس باید در این زمینه اقتدار خود را نشان داده و با کشف به‌موقع، برای بازدارندگی، تمام تلاش خود را انجام دهد. سردار احمدی‌مقدم در ادامه به برپایی این همایش اشاره کرد و افزود: بااین‌همه توانایی و انباشت تجربه، خوب نیست ما سرگردان فیلمنامه‌های خارجی باشیم. کشورهایی همانند کره که تاریخ تمدنی قوی‌ای ندارند، تلاش می‌کنند با افسانه و اسطوره برای خود تاریخ بسازند. فرمانده نیروی انتظامی، تصریح کرد: مستندسازی عملیات کارآگاهی می‌تواند مبنای آموزش، تجزیه‌وتحلیل و شناخت ضعف و قدرت پرونده‌ها قرار گیرد و همچنین در تبدیل دانش ضمنی به دانش رسمی مفید باشد.
سردار احمدی‌مقدم با طرح این پرسش که ما چقدر کتاب پلیسی در ایران داریم؟ گفت: فیلم‌های ما دچار مشکلند چون داستان خوب نداریم. حادثه سرقت‌های مسلحانه و قتل‌های گلپایگان را که از ٨٤ تاکنون طول‌کشیده و یک‌کار پیچیده پلیسی بود، همچنین کشف گروهک تروریستی منطقه سرباز در سیستان‌وبلوچستان که ٥٠نفر را به قتل رساندند و ٢٥عملیات داشتند و اینکه چگونه از چشم‌ها دورمانده و چگونه کشف شدند، همگی چندین‌جلد کتاب می‌شود. وی با اشاره به اینکه پرونده‌های پلیس می‌تواند دستمایه ادبیات و فیلم‌های مستند و داستانی شود، افزود: این کار منجربه تصویر‌سازی اقتدار پلیس در ذهن مردم شده و به اغنای ادبیات بومی نیز کمک می‌کند. سردار احمدی‌مقدم به باوری عمومی که در مسوولان ایجاد شده اشاره و تصریح کرد: در باور عمومی این امر ایجادشده که ناجا می‌تواند هرپرونده‌ای را کشف کند و اگر نخواهد آن پرونده کشف نمی‌شود، مثل قضیه اسیدپاشی اصفهان که انگار ما اسید‌پاش را در پشتمان پنهان کرده‌ایم و می‌‌گویند پرونده را چرا کشف نمی‌کنید؛ البته درست است که ٩٦درصد پرونده‌ها کشف می‌شود، اما با یک‌فاصله زمانی، مثل ماجرای گلپایگان که بعد از ١٠سال کشف شد. البته افزایش انتظارات ناشی از کارآمدی است. فرمانده ناجا بر تصویرسازی واقعی از پلیس تاکید کرد و گفت: داستان و تاریخ هرچه صداقت بیشتری داشته باشند، مردم بیشتر آنها را می‌پسندند. یک‌پرونده را ممکن است نتوانیم برای دیگران مستند‌سازی کنیم و حداقل اسامی و محل‌ها را برای حفظ هویت افراد و مسایل حقوقی و قضایی تغییر دهیم، اما موضوع اصلی پرونده و چگونگی کشف آن را می‌توان تبدیل به داستان یک‌فیلم کرد. وی ادامه داد: ساخت فیلم و انتشار کتب پلیسی باعث می‌شود مجرمان خودشان را در چنگال پلیس ببینند و به بازدارندگی از جرم می‌انجامد. هرچند یک‌سری از مجرم‌ها عادت کرده‌اند به زندان بروند و برگردند، البته دستگاه قضایی کار خود را به‌درستی انجام می‌دهد، با سرعت به پرونده‌ها رسیدگی و با قاطعیت حکم صادر می‌کند، اما وقتی سقف مجازات در قانون مشخص است، مجرم به زندان می‌رود و دوباره بعد از آزادی کارش را شروع می‌کند و زندان و شلاق‌خوردن برایش ناراحت‌کننده نیست. باید فکری برای این افراد کرد، البته این امر شامل جرایم خطرناک نظیر سرقت‌های مسلحانه و تجاوزبه‌عنف نیست، ولی باید گفت در برخی از جرایم، مجازات‌هایی که در قانون آمده، بازدارندگی ایجاد نمی‌کند.

 

منبع:سایت پلیس

نوشتن دیدگاه