پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403, Thursday 9 May 2024, مصادف با 1 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 530
منتشر شده در یکشنبه, 20 مهر 1393 00:36
تعداد دیدگاه: 0

همراز : رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جنگ‌های منطقه به دلیل هوس‌بازی سیاسی قدرت‌های بزرگ است که هدف‌شان تحریکات در منطقه و اشاعه فرهنگ متحجر تروریستی است که قصد‌شان در نهایت تخریب فرهنگی است. علی‌ لاریجانی دقایقی پیش در آیین اختتامیه نخستین اجلاس میراث فرهنگی ناملموس با اشاره به اینکه شاهد شرایط بدی...

همراز: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جنگ‌های منطقه به دلیل هوس‌بازی سیاسی قدرت‌های بزرگ است که هدف‌شان تحریکات در منطقه و اشاعه فرهنگ متحجر تروریستی است که قصد‌شان در نهایت تخریب فرهنگی است.

علی‌ لاریجانی دقایقی پیش در آیین اختتامیه نخستین اجلاس میراث فرهنگی ناملموس با اشاره به اینکه شاهد شرایط بدی در منطقه هستیم، اظهار داشت: ما در منطقه داغ از نظر سیاسی زندگی می‌کنیم؛ مخصوصاً اینکه شاهد جنگ در افغانستان، سوریه و یمن هستیم که این جنگ‌ها دو عامل مهم دارد که یک عامل مهم هوس‌بازی سیاسی قدرت‌های بزرگ در منطقه و دیگری برای مقاصد و تحریکات در منطقه است که قصدشان اشاعه یک فرهنگ متحجر تروریستی است.

* دشمنان به دنبال تغییر فکر اصیل با وحشیانه‌ترین رفتارها

وی ادامه داد: دشمنان می‌خواهند فکر اصیلی که وجود دارد را با وحشیانه‌ترین رفتارها تغییر دهند و آنها در این زمینه از طریق پول‌ کشورهای بزرگ می‌خواهند به مقاصد دیگری از طریق تروریست‌ها دست پیدا کنند که هدف آنها در نهایت تخریب فرهنگی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ریختن خون مردم منطقه به بهانه رسیدن به فرهنگ ناب صحیح نیست و این فرهنگ ناب نبوده؛ بلکه تخریب فرهنگ‌ها است.

* به شدت مخالف افراطی‌گری شایع در منطقه هستیم

لاریجانی با بیان اینکه تفکر تشیع یک نوع هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با همه عوام است و ما به شدت مخالف افراطی‌گری شایع در منطقه هستیم، تصریح کرد: فرهنگ فتوت گوشه‌ای از جنس تفکر تشیع است و تشیع قدرت را در همگرایی تعریف می‌کند.

وی با تقدیر از شخصیت دکتر علی‌اکبر ولایتی که دغدغه حفظ فرهنگ اسلامی را داشته است، عنوان کرد: ایشان یکی از رجال سیاسی برجسته در کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اینکه شهرداری‌ها به مسائل فرهنگی و حفظ آثار تاریخی اهمیت می‌دهند بسیار پرارزش است و به حفظ صیانت این مواریث کمک می‌کند.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد: این جشنواره آغازی برای حفظ تکثر فرهنگ‌ها در دنیای امروز باشد و اصفهان را نمادی از تفکر ایرانی و اسلامی دانست و تأکید کرد: امید دارم میهمانان از این سفر بهره کافی را ببرند.

* ارزش باغ فرهنگی به تنوع آن است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هویت فردی و اجتماعی که مردم با آن زندگی می‌کنند، یادآور شد: اجتماع با فرهنگ خود زنده است و نباید دنیای امروز تلاش کند این فرهنگ بومی را از بین ببرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان متذکر شد: اگر جهان را باغی از فرهنگ در نظر بگیریم که گل‌های زیبایی در این جهان وجود دارد در این باغ فرهنگی نیز ما شاهد تنوع زیادی هستیم که نباید این تنوع فرهنگی که به مثابه گل‌های این باغ هستند از بین بروند، چراکه جلوه این بوستان به گل‌های آن است.

لاریجانی در ادامه چنین توضیح داد: ارزش باغ فرهنگی به تنوع آن است و اگر این فرهنگ از بین برود جلوه این بوستان نیز از بین می‌رود و اینگونه فرهنگ‌ها یک مقصد دارد که به فرهنگ‌های دیگر احترام و آنها را پاس بدارد و صیانت کند.

* خطاب لاریجانی به میهمانان خارجی شرکت‌کننده در اجلاس ICCN

وی تشریح کرد:‌ البته همه فرهنگ‌ها براساس شرایطی در طول تاریخ شکل می‌گیرند، اما برای فهم آن بر همه سلیقه‌ها قرار می‌گیرند تا فهم دقیقی نسبت به آن فرهنگ صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به میهمانان خارجی شرکت‌کننده در این اجلاس، بیان داشت: هر کدام شما میهمانان در مورد فرهنگ‌های معنوی ایران برداشتی داشته‌اید که اجرای همین قطعات موسیقی یک نمونه از این میراث ناملموس و فرهنگی است.

لاریجانی عنوان داشت: این موسیقی‌ها با شخصیت و هویت ایرانی عجین است و نمونه بارز لطافت، جوانمردی و سلحشوری در آن نهفته است.

* شکل‌گیری بخشی از هویت ایران در بنای چهلستون

وی با اشاره به بنای زیبای چهلستون، گفت: ایران در شرایطی این ساختمان را بنا کرد که در زمان امپراتور عظیم صفویه بود و اصفهان آن زمان پایتخت بود و در واقع بخشی از هویت ایران در این نقطه شکل گرفته است و این یکپارچگی که اکنون در زمینه فرهنگی دیده می‌شود به آن زمان برمی‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یک سبک از حکومت‌داری در زمان صفویه فراهم شد که خصوصیاتی ممتازی دارد که نمونه آن در شهرسازی، معماری، اداره حکومت به صورت ویژه توجه داشت و دانشمندان بزرگی در این زمان به وجود آمدند که به صلابت ایران کمک کردند.

لاریجانی بیان کرد: در آن زمان گسترش علمی در ایران صورت گرفت و بخشی از ساختمان، معماری و شهرسازی که اکنون باقی مانده است به دوران صفویه برمی‌گردد.

* احیای تشیع در ایران در دوره صفویه صورت گرفت

وی با بیان اینکه احیای تشیع در ایران در دوران صفویه صورت گرفته است، گفت:‌ تشیع روح تفکر عقلانی و سیاسی اسلام را چنان در سایه ولایت محفوظ نگه داشته است که در این زمینه بحث تفکر اسلامی به این خصوصیت مربوط است.

* استمرار رابطه انسان و خالق از طریق ولایت

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در آستانه عید غدیر خم هستیم و مفهوم ولایت و تقدیر آن در بین جماعت اسلامی توسط پیامبر اسلام(ص) استمرار پیدا کرده است، گفت: رابطه انسان و خالق از طریق همین ولایت استمرار یافته است و ما همیشه نیازمند به این ارتباط بوده و هستیم.

لاریجانی با اشاره به نوشته‌های هانری کرمن که یک شرق‌شناس فرانسوی است، خاطرنشان کرد: وی تعبیر جالبی از حکما، عرفا و فلاسفه اشراقی ایران داشته است و بر توصیف‌های خود به بحث تشیع اشاره کرده است؛ او می‌گوید که ادیان الهی ما بعد از رحلت پیامبر(ص) با خالق قطع شده است و بعد از رحلت عیسی مسیح این رابطه استمرار پیدا نکرده است و این رابطه بعد از رحلت موسی (ع)‌ نیز با خالق قطع شده است، اما پس از آن این رابطه از طریق ولایت و تفکر ولایی ادامه پیدا کرده است.

 

منبع : فارس

نوشتن دیدگاه