يكشنبه 16 ارديبهشت 1403, Sunday 5 May 2024, مصادف با 26 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3573
منتشر شده در سه شنبه, 11 آبان 1395 12:09
تعداد دیدگاه: 0
26 آبان 95 برای اصفهانی ها خاطره ساز می شود؛

لحظه دیدار نزدیک است، دل ها برای حضور می تپد و مژگان برای میزبانی اشک شوق لحظه شماری می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از اصفهان امروز، با مشخص شدن زمان دقیق دیدار اصفهانی ها با مقام معظم رهبری به مناسبت 25 آبانماه که به نوعی روز حماسه و ایثار ایرانیان نامیده می شود، کمیته های متعددی در این زمینه شکل گرفته و آنهایی که دل در گرو ولایت دارند برای لحظه دیدار لحظه شماری می کنند.
لحظاتی شیرین که پس از انتصاب حضرت ایشان به رهبری ایران اسلامی در تاریخ این استان تکرار شد. خاطراتی به یادماندنی از مهرماه سال 80 که قرار بود ایشان در اصفهان حضور یابند و ناگهان سفرشان به مدت یکهفته تعویق افتاد تا دیدار حماسی و پرشکوه 26 آبان سال 89 اصفهانی ها در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبری فرزانه که اصفهان را شهر علم و حماسه می داند.
آخرین روز مهرماه سال 80 وقتی اصفهان برای حضور یار در دیار نصف جهان آغوش می گشود ناگهان خبری آمد که سفر رهبر فرزانه انقلاب به این استان یکهفته به تعویق افتاده و دفتر معظم له با صدور پیامی به اصفهانی ها، از ابراز تاسف حضرت آیت الله خامنه ای از به تعویق افتادن سفرشان به اصفهان خبر داد.در این بیانیه آمده بود: "حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ کسالت‌ سرماخوردگی‌ که‌ از روز جمعه‌ عارض‌ ایشان‌ شده‌ است‌ افزودند: پزشکان‌ با توجه‌ به‌ این‌ کسالت‌ استراحت‌ را ضروری‌ و سفر را در این‌ مقطع‌ زمانی‌ مضر تشخیص‌ دادند و به‌ ناچار دیدار با مردم‌ اصفهان‌ به‌ تأخیر افتاد.مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ اشتیاق‌ فراوان‌ ایشان‌ برای‌ دیدار با مردم‌ اصفهان‌ ابراز امیدواری‌ کردند هفته‌ آینده‌ با مردم‌ با محبت‌ اصفهان‌ دیدار کنند."
اما هفته بعد از آن، ایشان با حضور در جمع مردم اصفهان در تاریخ هشتم آبان ماه همان سال در میدان تاریخی امام خمینی(ره) این شهر، درباره اصفهان فرمودند: "در دوران ستمشاهی من مکرّر به اصفهان آمده بودم. حتّی در همان دوران که همه دستگاه ها و دست ها سعی می کردند مظاهر دینی را کمرنگ و محدود کنند، در اصفهان پرچم های دینداری به شکل های مختلف و در بخش های متعدّد برافراشته بود. در دوره کسادی بازار دین و رواج غربگرایی و غربزدگی، عوامل فرهنگىِ مخرّب نتوانست روی مرد و زن اصفهان اثر منفی بگذارد.از لحاظ جهاد شجاعانه، اصفهان نمونه است. جنگ هشت ساله و دوره دفاع مقدّس، نام اصفهان را در سرلوحه افتخارات انسانی خود دارد. فقط هم دوره دفاع مقدّس نیست؛ شهدای اصفهانی و نام‌آوران جانباخته از این مردم، در میدانهای مختلف این فداکاریها را کرده‌اند؛ شهید آیةاللَّه مدرّس در یک میدان، شهید آیةاللَّه بهشتی در یک میدان و شهید خرّازی و شهید همّت و امثال این عزیزان در میدان دیگر. این شهدای نامدار - که فهرست طولانی ستارگان شهید این شهر و این استان را نمیشود به این آسانی فراهم کرد - آن‌چنان نام اصفهان را ابدی ساختند و در شمار برجسته‌ترین مناطق کشورمان از لحاظ جهاد شجاعانه ثبت کردند که هیچ نقطه دیگری در این جهت، با این شهر و این استان رقابت نمی کند.هنر و صنعت این شهر هم زبانزد همه و در برخی از بخش ها، در دنیا یگانه و نمونه است. امروز اصفهان بحمداللَّه مرکز عمده‌ای از مراکز صنایع کشور است؛"ایشان همچنین در سفر یک هفته ای خود به اصفهان ، در دیداری که با مسئولان این استان داشتند بر لزوم اتحاد تاکید و فرمودند: "هدر رفتن‌ نیروها، توانائی ها و استعدادها بر اثر نزاع های‌ سیاسی‌ و جناحی‌ برای مسؤولان‌ استان‌ اصفهان‌ مضر و مخرب بوده و از دست‌ رفتن‌ فرصت ها بر اثر ادامه‌ اینگونه‌ نزاع ها، خیانت‌ به‌ مردم‌ است‌."البته ایشان در آن سفری که به اصفهان داشتند به گلزار شهدای این شهر هم سری زده و ضمن ادای احترام به شهدای شهر اصفهان، با حضور در تخت پولاد و مقبره علامه مجلسی، برای بزرگان مدفون در خاک شهر اصفهان طلب رحمت کردند.در انبوه اخبار حضور یار در دیار در آن سال ها می توان به عیادت ایشان از جانباز سرافراز، محسن طاهرزاده ای نام برد که اکنون به فیض شهادت نائل آمده است.همچنین در همان سال بود که سرلشگر سید یحیی رحیم صفوی به بیان خاطره‌ای از مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: "به یاد دارم زمانی که مقام معظم رهبری به اصفهان آمده بودند و رودخانه خشک را دیدند، رویشان را برگرداندند تا خشکی رودخانه را نبینند."
تکرار شوق دیدار
از آن سال ها حدود 9 سال گذشت و ایران در فراز و فرود های زیادی قرارگرفت تا اینکه دوباره قرعه فال به نام اصفهانی ها افتاد و زمزمه هایی از دیدار دوباره به گوش رسید، اما این بار روز 25 آبان به مناسبت سالروز 25 آبان ماه سال 1361 که 370 شهید در اصفهان تشییع شد بهانه این حضور بود. در آن روز قرار بر این شد تا 2 هزار و 500 نفر از اصفهانی های ولایتمدار به دیدار رهبرشان بروند و شهر پربود از شور و هیجان حضور در محضر یار
زمان قطعی آن 26 آبان سال 89 ، مصادف با عید سعید قربان مشخص شد و در آن دیدار حماسی و پرشور رهبر فرزانه ایران ضمن اشراف کاملی که نسبت به اصفهان داشتند، ایثار و رادمردی ایثارگران این شهر را ستودند و فرمودند: "مردم اصفهان در یک روز سیصد و هفتاد شهید را تشییع کردند، خم به ابرو نیاوردند؛ بماند که همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند و حرکت کردند؛ این خیلی مهم است. امام از این حرکت اصفهان تجلیل کردند. در آبان سال ۶۱ که در یک روز سیصد و هفتاد شهید در اصفهان تشییع شد، تعداد شهدای اصفهان در همان ماه بیش از هزار نفر است. هزار و اندی شهید در یک ماه! خوب، چه کسی شهید می شود؟ آن کسی که در میدان است، در میدان خطر است، پیشرو است." ایشان تصریح کردند: "قبل از انقلاب نیز اصفهان در قضایای مختلف حضور نمایانی داشت، در قضایای انقلاب هم همین جور، در جنگ تحمیلی هم همین جور. یگان های نظامی مستقر در اصفهان، چه آنچه که متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود؛ لشکر امام‌حسین(ع) با مرکزیت اصفهان، لشکر نجف با مرکزیت نجف‌آباد، تیپ قمر بنی‌هاشم(ع)، و چه آنچه که مربوط به ارتش بود؛ پایگاه هشتم شکاری که مرکز تحرک عظیمی بود و من از نزدیک کار آن پایگاه را در اصفهان دیده بودم - رحمت خدا بر شهید بابائی - و چه مرکز توپخانه در اصفهان؛ مجموعه‌ی این نقاط خیلی معنا پیدا می کند. نتیجه این می شود که بعد از انقلاب، در عرض جنگ تحمیلی هشت‌ساله و بعد از جنگ تحمیلی هشت‌ساله، در میدان هائی که برای کشور میدان های حساسی بوده است، اصفهانی ها جزو پیشروان محسوب می شده‌اند؛ در رتبه‌ی رشد و توسعه‌ی کشور، در مسائل علمی کشور. برخی از گره‌های کور ما در نیروهای مسلح، در مراکز علمی و تحقیقاتی اصفهان باز شد. اینها افتخار است، نه برای به خود بالیدن؛ بلکه به معنای پی بردن به هویت خود، به استعداد درونی خود و بر اساس این زمینه، حرکت کردن و به پیش رفتن.در جنگ هشت ساله، همه میدانند و اشاره هم کردند؛ اصفهانی ها با این یگان های گوناگون، در خطوط مقدم کار می کردند. خوب، این برای همه معلوم است. آنچه که برای خیلی ها معلوم نیست، نقش انسان های گمنام و بی ادعائی است که در طول این سالها در زمینه‌ی پشتیبانی ها فعالیت کردند؛ زنانی که در خانه بودند، بازاریانی که در کسب و پیشه‌ی بازار بودند، افرادی که در دستگاه‌های اداری مشغول فعالیت بودند، جهادگرانی که انواع و اقسام خدمات را به جبهه می رساندند. از این ها شهیدداده هم داریم؛ کسانی که شهید شدند یا شهید دادند، ادعائی هم نداشتند و ندارند، اسمشان هم جائی نیست؛ اما در آسمان ها مشهورند، در ملأ اعلی شناخته شده‌اند. در محاسبه‌ی الهی، کوچکترین کارها گم نمی شود. این همه کاروان کمک رسانی از اصفهان، این همت ها، این انگیزه‌ها، آن وقت خانواده‌ی این شهیدان. شهدا یک لحظه سختی را درک کردند و پرواز کردند؛ آنها که رنجی ندارند - «لاخوف علیهم و لاهم یحزنون» مسئله، مسئله‌ی خانواده‌هاست؛ پدرها، مادرها، همسرها، فرزندها، برادران و خواهران، داغدیده‌ها؛ این ها صبر کردند، این ها افتخار کردند. خانواده‌هائی در اصفهان هستند که سه شهید دادند؛ خانواده‌هائی که یک پسر داشتند، همان پسر را دادند؛ ابراهیم‌های زمان؛ اینهاست که هویت یک ملت را میسازد، اینهاست که یک ملت را به عزت می رساند."
دیدار به وقت عاشقی
حالا موعد ومیعاد سومین دیدار نیز مشخص شده وقرار است تا 3500 اصفهانی با حضور در حریم یار در روز 26 آبانماه سالجاری ، در حسینیه امام خمینی (ره) تهران نوای "ما همه سرباز توئیم، گوش به فرمان توئیم" سردهند. همچنین این تعداد زائر حریم دوست با 90 دستگاه اتوبوس به تهران عزیمت خواهند کرد که در طول مسیر نیز برنامه های متنوعی برای آنان در نظر گرفته شده است.

نوشتن دیدگاه