چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403, Wednesday 15 May 2024, مصادف با 7 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3544
منتشر شده در شنبه, 24 مهر 1395 08:37
تعداد دیدگاه: 0

وضعیت استعفا یا برکناری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان در هاله ای از ابهام بوده و به نظر می رسد روزهای نه چندان دور آینده تکلیف این وزارتخانه مهم روشن شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از اصفهان امروز، وقتی رئیس دولت یازدهم با تقدیم اسامی اعضای پیشنهادی کابینه خود در زمان مقرر و حتی کمی زودتر از آن، از نام وزرای احتمالی خود پرده برداشت، کارشناسان بر این باور بودند دولتی که شعار اعتدال سرداده ، در تقسیم دولت بین اصولگرایی و اصلاح طلبی نیز این شعار را رعایت کرده و وزارت کشور را به رحمانی فضلی اصولگرای محافظه کار و فرهنگ و ارشاد را به علی جنتی اصلاح طلب سپرده است.
با این حال برخی از اصولگرایان با این وضعیت از دولت خرده گرفته که چرا فرهنگی که از مهمترین وزارت خانه های کشور است را به یک اصلاح طلب سپرده که رسما گفته بود در بسیاری از امور از رئیس دولت های هفتم و هشتم الهام می گیرد.
از سوی دیگر اصلاح طلب ها هم به روحانی خرده می گرفتند که وزارت کشور وزارتخانه تعیین استانداران و فرمانداران است و نباید آن را یک اصولگرا اداره کند، اما با به حرکت افتادن قطار دولت یازدهم، شعله انتقادات آرام گرفت.
در این میان انتقاداتی که به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد می شد این بود که فرهنگ در عسر و هرج بی مدیرتی ذبح شده و بیشتر از این که به فرهنگ پرداخته شود، به موضوع ولنگاری فرهنگی در جامعه پرداخته می شود که برخی برگزاری کنسرت های متعدد در شهرهای مختلف کشور را دلیلی بر آن می دانستند.
همچنین برخی فیلم های سینمایی مجوز گرفته از جمله فیلم توقیفی "قصه ها"، اعطای مجوز وزارت ارشاد به موسیقی رپ ، پخش صدای زن و یا حتی حواشی ایجاد شده بر سر کتاب هایی که از این وزارتخانه مجوز گرفته بودند، مباحثی بودند که شعله انتقادات را از این مجموعه فرهنگی کشور بالا کشیده بود.
حالا آقازاده سیاسی کشور که سالیان متمادی را در کشور کویت به عنوان سفیر ایران گذرانده بود، برای هر مسئله ای توجیهی ارایه می کرد، اما کمتر کسی آن را قبول می کرد و عملکرد آقای وزیر همچنین زیر ذره بین منتقدان بود.
در حالی که برخی بر این تصور بودند که آیت الله احمد جنتی ، دبیر شورای نگهبان ، در این میان به یاری پسرش می آید، در خطبه های نماز جمعه تهران که ابتدای سال جاری بیان کرد، عملکرد آقازاده را زیر سئوال برد و از مسئولان این وزارت خانه خواست تا از ورود اباحه گری و ولنگاری فرهنگی به سطح جامعه جلوگیری کنند.
کنایه ای که هرچند به طور مستقیم وزیر و مسئولان وزارتخانه را مخاطب قرار نداد، اما همگان فهمیدند که کنایه ای بود به در تا دیوار بشنود که انتصاب یک آقازاده در دولت نمی تواند برای این دولت در امور فرهنگی مصونیت ایجاد نماید.
شروع بحران
در این میان هرچه اصولگرایان به این وزارتخانه می تاختند، کور سوی امیدی در دل وزیر و دوستانش بود که هنرمندان و فرهنگیان کشور قدر اقداماتش را می دانند و تیغ تیز انتقادات را التیام می بخشند، اما با تیتر غیراخلاقی نشریه یالثارات علیه هنرمندانی که در جشن حافظ شرکت کرده بودند، هنرمندان توقع یاری از سوی مسئولان وزارتخانه ای را داشتند که هم متولی هنر بود و هم فرهنگ و هم به وضعیت هنرمندان رسیدگی می کرد، هم به وضعیت رسانه ها، از این رو با دستور و پیگیری شخص وزیر، مهر توقیف بر بنیان این نشریه نشست، اما چیزی نگذشت که نشریه مزبور با مجوز دستگاه قضایی اقدام به چاپ نمود و این جا بود که هنرمندان نیز فهمیدند روی شن های روان خانه ساخته اند.
کنسرت ها، شعله آتش انتقاد
حالا دامنه انتقادات به وزیر فرهنگ و ارشاد از هرسو بالاگرفت و در این میان موضوع کنسرت ها مطرح شد.
موضوعی که ابتدا قرار بود ممنوعیت آن دریکی دو شهر مذهبی ایران مصوب شود، اما با اعتراض ائمه جمعه شهرهای دیگر کشور به این که "اگر کنسرت امری ناپسند است، برای شهرهای آن ها نیز باید ممنوع گردد" به حاشیه ای جدید برای وزارتخانه پرحاشیه دولت یازدهم تبدیل شد.
دردسر آقای وزیر روز به روز بیشتر می شد و حالا برای برقرار ماندن کنسرت باید خودش هم در مجلس می نشست تا مبادا نیروی انتظامی یا نیروهای خودسر محفل موسیقایی مجوز دار از این وزارت خانه را مورد عنایت قرار دهند.
با این روند، دامنه انتقادات بالاگرفت تا این که ناگهان خبر آمد که در شهر مذهبی قم توسط گروه موسیقی "مهبد"، کنسرت موسیقی برگزار شده و این خبر کافی بود تا عملکرد آقای وزیر مورد نقد مذهبیون و برخی از ائمه جماعات،جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مراجع تقلید، علما ، خانواده شهدا و ایثارگران و حتی نمایندگان مجلس قرار گیرد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای در این زمینه بیان کرد: «اقدام موهن و غیر منطقی مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برگزاری کنسرت غیر قابل پذیرش و حرکتی به دور از شأن شهر مقدس قم بوده است»
"برگزاری این کنسرت که به بهانه هفته دفاع مقدس در ام القرای کشور اسلامی «قم» صورت گرفت؛ متدینان را متأثر کرد. این حرکت ناشایست نه تنها حریم احکام الهی را نشانه رفت، بلکه قداست حرم اهل بیت(ع) را پاس ننهاد و مرجعیت بزرگ شیعه را به موضع واداشت.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه شخص وزیر ارشاد باید پاسخگو باشند. چرا در امر ترویج فرهنگ اسلامی و احیای ارزش‌های دینی آنگونه که باید، قدم بر نمی‌دارند و مسئله کنسرت‌ها و حواشی آن را مصرانه در نقاط مختلف کشور حمایت می‌کنند؟"
همچنین دامنه انتقادات از این هم فراتر رفت و آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در دیدار رئیس ستاد امربه معروف ونهی از منکر کشور و مسئولان ستاد قم با انتقاد شدید از برگزاری این کنسرت در شهر مقدس قم تاکید کردند: "با اجرای مجالس موسیقی و کنسرت قلب امام زمان علیه السلام متاثر می شود و شما آمران به معروف با مقابله و جلوگیری از این منکر بزرگ موجبات خرسندی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را فراهم آورید."
ایشان در ادامه افزودند :"حرمت قم باید حفظ شود ونباید در این موضوع سکوت کنید، با برگزارکنندگان کنسرت در قم باید برخورد جدی شود."
در ادمه انتقادات، نمایندگان شهر قم نیز به برگزاری این کنسرت واکنش نشان داده و با صدور بیانیه ای نوشتند: "شهر مقدس قم مرکز تشییع و خاستگاه انقلاب اسلامی، امام راحل عظیم‌الشان و محل تربیت شاگردان امام صادق(ع) است لذا حفظ حرمت و جایگاه آن به عنوان عشق آل محمد بر همگان لازم و واجب است. متاسفانه با حمایت اداره کل ارشاد اسلامی استان قم در این شهر مذهبی، ساختارشکنی شده است و جلسه‌ای بر خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی برگزار شده است که موجب تالم و تکدر خاطر مراجع معظم تقلید و خانواده‌های معظم شهداء و ایثارگران و عموم مردم شریف، متدین و انقلابی قم شده است.

ما نمایندگان مردم در استان قم ضمن محکوم کردن رخدادهای غیراخلاقی و غیراسلامی در سالن اداره کل ارشاد اسلامی استان قم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم ضمن برخورد با متخلفان به ویژه مدیر کل فرهگن و ارشاد اسلامی، تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار این گونه ساختارهاشکنی‌ها و هتک‌حرمت‌ها در شهر مقدس قم و حریم اهل بیت (ع) اقدام عاجل و موثر به عمل آورد."
یک کنسرت و یک استعفا
با بالاگرفتن دامنه انتقادات، عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در حالی که معتقد بود مراسم برگزار شده هشتم مهر ماه قم کنسرت موسیقی نبود و تنها اجرای یک برنامه ویژه دفاع مقدس بوده است، از این که عملکردش باعث رنجش علما و مراجع تقلید شده ابراز تاسف کرد و استعفای خود را تقدیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور کرد.
استعفایی که مورد تائید جنتی هم قرار گرفت و با پذیرش این استعفا، تصور بر این بود که آتش انتقادات سرد می شود.
اما آیت الله محمد یزدی، در ادامه با انتقاد از شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این اقدام را متوجه وی دانست و عذرخواهی دانشی را کافی ندانست. اقدام مشابه آن را نیز آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید پس از احضار مدیرکل مستعفی فرهنگ و ارشاد قم انجام داد و با انتقاد از این وضعیت، خواستار برخورد با عوامل این اقدام موهن شد.
حالا به نظر می رسد علی جنتی که بر اساس پیش بینی برخی کارشناسان اهل ایستادگی نیست، قصد دارد تنها چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری عطای این وزارت خانه را به لقایش ببخشد.
موضوعی که با گفت و گوی کوتاه و چند سطری مشاور فرهنگی رئیس جمهور با خبرگزاری تسنیم مورد توجه قرار گرفت و هرچند حسام الدین آشنا موضوع استعغای جنتی و جایگزینی خودش بجای وی را تائید نکرد، اما تکذیب هم نکرد تا گمانه زنی ها در این زمینه بالا بگیرد.
در این میان روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی و سفر جنتی به کشور مالزی جهت ماموریت فرهنگی نیز مزید بر علت شده و به نظر می رسد روحانی که روزگاری نه چندان دور با انتقاد تند از احمدی نژاد مبنی بر عزل متکی از وزارت امور خارجه توسط رئیس دولت دهم در حالی که وی در ماموریت خارجی به سر می برد، با شرایط مشابهی مواجه شده و قصد دارد پس از بازگشت وزیر دوکارته کابینه اش، با استعفای وی موافقت نماید.
بر این اساس مانند بسیاری از سرمربی تیم های فوتبال که در دقایق پایانی بازی ترجیح می دهند بازیکنان دارای کارتشان را بالا بکشند و نیروی تازه نفس جایگزینشان کنند، به نظر می رسد روحانی نیز پیش از آنکه داوران پارلمانی کشور به وزیرش کارت قرمز بدهند، قصد دارد تا وی را تعویض کند.بیعی نیز پاسخ وزیر نیرو به سوال 12 تن از وکلای ملت است./

نوشتن دیدگاه