چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403, Wednesday 15 May 2024, مصادف با 7 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3534
منتشر شده در سه شنبه, 13 مهر 1395 09:10
تعداد دیدگاه: 0

هر ساله با آغاز ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان(ع)، بازار تریبون های سیاسی هم داغ شده و اظهار نظرهای سیاسی در این زمینه حاشیه ساز می شود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از اصفهان امروز، مداحانی که نکته ها، تذکرها و پیشنهاد های خود را با شعر ارایه می دهند، روحانیونی که با صراحت و یا در لفافه حرفشان را می زنند و یا حتی پارچه نوشته هایی که دوپهلو پیام سیاسی خود را بیان می کند نشانه ای از این ادعا است.
به صورت مصداقی هم می توان در این زمینه به مداحی معروف سعید حدادیان اشاره کرد که در حاشیه این مداحی خطاب به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت ایران با ادبیاتی خاص و با تشبیه وتعبیرهای به نوع خود بدیع، خواستار کنارگذاشتن اسفندیار رحیم مشایی شد.
و یا مداحی حاج منصور ارضی که در آن به نفرین برخی از سیاسیون پرداخت . این مداح معروف پایتخت پیش از آن نیز در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان خطاب به دولت احمدی نژاد گفته بود "اگر حزب اللهی ها رحیم مشایی را پیدا کنند، او را خواهند کشت!!" موضوعی که دولت دهم آن را برنتابید و معاون حقوقی دولت از شکایت علیه این مداح معروف سخن به میان آورد.
هرچند ریشه برخی این مسایل در فرهنگ حسینی برخی دلسوزان شریعت است که معتقدند باید راساً ورود کنند و به رتق و فتق امور بپردازند، اما در این میان می توان سایه تصمیمات خلق الساعه را هم در این رهگذر دید که هم حاشیه می سازد و هم برای خود آنها دردسرهایی درست می کند.
در این میان هر ساله پیش از آغاز ماه محرم، بسیاری از اندیشمندان و بزرگان دینی اهالی وعظ و خطابه را به بالابردن سطح معرفتی اهالی منبر و روضه توصیه می کنند و از آن ها می خواهند تا حریم روضه را حفظ کنند.
برخی هم این توصیه ها را به نوعی توصیه بر جدایی دین از سیاست می دانند و معتقدند دین و سیاست در هم تنیده شده و قابل جدا شدن نیست، اما اگر بخواهیم به نمونه های بارز تنیدگی دین و سیاست اشاره کنیم، می توانیم روضه هایی که بیوت آیات عظام و مشخصا مقام معظم رهبری به مناسبت های گوناگون برگزار می کنند اشاره کنیم.
مجالسی که در آن یک یا دو سخنران به سخنرانی پرداخته و مداحان نیز به مداحی می پردازند و در این میان برخی از این مجالس هم رنگ و بوی سیاسی به خود می گیرد، تا جائی که اشعارسیاسی برخی مداحان تا ماه ها پس از آن مراسم در شبکه های اجتماعی دست به دست می گردد ، اما نکته حائز اهمیت آن این است که در این اشعار به هیچ عنوان توهین به فرد یا جریانی صورت نمی پذیرد.
امسال با فرا رسیدن ماه محرم و نزدیکی آن به زمان انتخابات نیز به نظر می رسد حواشی از این دست در برخی از مراسم به چشم بخورد که نه تنها نتیجه مثبت ندارد، که می تواند نتیجه معکوس داشته باشد، چرا که شبکه ها و تلویزیون های بیگانه با استفاده از این تصاویر و گفتارها و تعمیم آن به کل مراسم مذهبی و عزاداری ها به دنبال بی اثر کردن شریعت و دین هستند.
یک چهره سیاسی در این زمینه می‌گوید: اگر قرار باشد در محافل مذهبی و حسینی موضوعات سیاسی را با بداخلاقی‌های امروز همچون توهین و دروغ و افترا و... مطرح کنیم قداست آن از بین می‌رود.
حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان، در این زمینه گفت: اگر ما بخواهیم محافل حسینی را با سیاست های روز جامعه مخلوط کنیم شعائر حسینی نیز گروهی و نسبی و سلیقه ای خواهد شد و اثرات منفی برجای خواهد گذاشت. بنابراین به شکل کلی می توان به مسائل روز اشاره ای کرد، اما اگر قرار باشد مسائل سیاسی گروه ها و احزاب مطرح شود آن ارزش های کلی شعائر حسینی نیز زیر سئوال خواهد رفت.
این روحانی اصولگرا به مقایسه مداحان دیروز و امروز پرداخت و با انتقاد از بهره برادری های سیاسی از محافل مذهبی گفت: در گذشته مداحی مداحان ما با دانش و مطالعه و ایمان همراه بود، اما امروز متاسفانه روز به روز متکی به صوت و نشات گرفته از احساس و خالی از علم و دانش کافی می شود و بعضا به سیاسی کاری روی می آورند.
موضوعی که حجت الاسلام والمسلمین، مسیح مهاجری ، روحانی اصولگرا و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز بر آن تاکید دارد و معتقد است جمهوری اسلامی جمهوری مداحان نیست که برای نظام تعیین تکلیف کنند.
وی افزود: اینکه عده‌ای همه چیز را در انحصار خود بگیرند و دیگران را با القابی از قبیل انحراف از مسیر انقلاب و سازشکار و لیبرال، رمی و طرد کنند، سقوط اخلاقی جامعه‌ای را نشان می‌دهد که همت اصلی آن باید جذب باشد.

وی با تاکید بر نگاه شهید بهشتی به موضوع جذب و دفع نیروها که می‌گفت: «جاذبه در حد اعلای امکان و دافعه در حد ضرورت از ویژگی‌های خط امام است» افزود: این هنر نیست که هر روز عده‌ای را رمی و دفع کنیم و به آنها انگ بزنیم، هنر اینست که هر روز بر تعداد کسانی که پشت رهبری قرار می‌گیرند اضافه کنیم.
موضوعی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و بر استفاده از منابر و مجالس روضه برای تحکیم ایمان و ترویج روح تدین در مردم تاکید کرده اند.
ایشان که همواره حادثه عاشورا را از مقاطع بسیار مهم و متحول کننده در تاریخ بشر می دانند، از همه عزاداران از جمله گویندگان، وعاظ و مداحان خواسته اند تا شان و جایگاه این حقیقت عزیز را حفظ کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در ۱۹ دی ماه سال ۸۶ در ديدار جمع زيادی از مردم و روحانيان قم با تأكيد بر اينكه عزاداری امام حسين (ع) به معنای زنده نگه داشتن و حفظ ارزش‌های معنوی الهی است، خاطرنشان كردند: مجالس امام حسين (ع) بايد مجالس ضد ظلم، ضد سلطه، و ضد يزيدها، شمرها و ابن زيادهای زمان حاضر باشد.
ايشان با اشاره به تأكيد هميشگی مسئولان و بزرگان نظام اسلامی از جمله امام خمينی (ره) و همچنين آحاد مردم بر برگزاری عزاداری‌های مردمی افزودند: جهت‌گيری در عزاداری‌های امام حسين بايد به سوی تحكيم ايمان و روح تدين در مردم، آگاهی‌بخشی، گسترش روح شجاعت و غيرت دينی و جلوگيری از بی‌تفاوتی مردم باشد و اين معنای واقعی بزرگداشت قيام امام حسين (ع) است.
با این حال به نظر می رسد محرم امسال در آستانه انتخابات سال 96 محرمی سیاسی باشد که منابر آن به عنوان سنتی ترین و اصیل ترین رسانه های دنیا، مورد توجه بسیاری از احزاب و گروه ها قرار می گیرد.

نوشتن دیدگاه