چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403, Wednesday 15 May 2024, مصادف با 7 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 20099
منتشر شده در پنج شنبه, 28 مرداد 1400 07:15
تعداد دیدگاه: 0
تنبیه-و-تشویق-قضات-می‌تواند-برای-دستگاه-قضا-مفید-باشد

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: تنبیه و تشویق می‌تواند برای دستگاه قضا مفید باشد و قضات را به صدور...

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: تنبیه و تشویق می‌تواند برای دستگاه قضا مفید باشد و قضات را به صدور آرای بهتر و قانونی‌تر ترغیب کند.

عبدالله سمامی در ارتباط با اظهارنظر رئیس دیوان عالی کشور مبنی بر این‌که «برای قضاتی که آراء آن‌ها مشمول ماده ۴۷۷ شود و نقض گردد نمره منفی در نظر گرفته می‌شود» با بیان این‌که نمره منفی می‌تواند در بالا بردن کیفیت کار قضات موثر باشد، گفت: این امر طبق وظایف دیوان عالی کشور صورت می‌گیرد و اعتقاد دارم تنبیه و تشویق می‌تواند برای دستگاه قضا مفید باشد و قضات را به صدور آرای بهتر و قانونی‌تر ترغیب کند.

وی با بیان این‌که این امر نگاهی به ارکان قوه قضائیه دارد، گفت: از دستگاه قضایی هم می‌شود این انتظار را داشت که سایتی تشکیل بدهد تا آرای صادره از دادگاه‌ها آن‌جا بررسی شود و قبلا چنین چیزی وجود داشته که آرایی که قضات صادر می‌کردند درون یک سایت بارگذاری می‌شد و همه می‌توانستند آرا را ببینند و در مورد قانونی و غیرقانونی بودن یا نبودن آن‌ها گفت‌وگو و بحث کنند و الان هم جای خالی چنین چیزی حس می‌شود.

این کارشناس مسائل حقوقی خاطرنشان کرد: حقوقدانان و وکلا هم می‌توانند اقدام به نقد و بررسی آرای صادره کنند کما این‌که الان هم بسیاری از آن‌ها در صفحات شخصی خودشان در مورد آرای صادره بحث و تبادل نظر می‌کنند اما اگر توسط قوه قضائیه یک سایت رسمی در راستای سند تحولی که ریاست محترم قوه قضائیه به آن اشاره کرده بود راه‌اندازی شود می‌تواند در قانونی کردن آرا تاثیر مثبتی داشته باشد.

سمامی با بیان این‌که در نظر گرفتن نمره منفی در دیوان عالی کشور هم می‌تواند کار مفیدی باشد، گفت: البته همان قدر که تنبیه شعباتی که آرای غیرمتقن صادر می‌کنند می‌تواند مفید باشد تشویق کردن افراد و قضاتی که در اقصی نقاط کشور اقدام به صدور آرای مدلل می‌کنند هم می‌تواند یک راهکار بسیار خوب باشد.

انتهای پیام  

نوشتن دیدگاه