يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 19843
منتشر شده در دوشنبه, 11 مرداد 1400 22:13
تعداد دیدگاه: 0

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، در این برنامه مرتضی حیدری از مجریان صدا و سیما با حجت...

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، در این برنامه مرتضی حیدری از مجریان صدا و سیما با حجت الاسلام حسن روحانی درباره عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت و گو کرد.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در ابتدای سخنانش اظهار داشت: در سال 92 من به مردم گفتم از طریق مذاکره و دیپلماسی می‌توانیم تحریم را برداریم. دلیل اینکه من کاندیدا شدم این بود که این گره از طریق دیپلماسی حل می‌شود. این گره یا با دیپلماسی حل می‌شد یا به جنگ می‌رسید.

وی ادامه داد: آقای اولاند به من گفت در سال 2013 ما تصمیم قطعی گرفته بودیم برای جنگ با ایران و وقتی شما آمدید و وعده مذاکره دادید ما و 1+5 منصرف شدیم. ما از مهر شروع کردیم و در آذر ماه به توافق موقت رسیدیم.

روحانی خاطرنشان کرد: پس از آذر ماه سال 92 مردم نسبت به آینده نظر مثبت داشتند. نظرسنجی‌ها این را نشان می‌داد. نمی‌خواهم‌ بگویم دنیا دقیقا به تعهداتش عمل کرد اما آن چیزی که من به مردم قول داده بودم که به جای جنگ از طریق دیپلماسی گره را باز می‌کنم، انجام شد.

وی افزود: اینکه شما می‌گویید امروز تحریم باقیست مربوط به دولت دوازدهم است تا پایان سال 92 گشایش‌ها روز به روز بیشتر می‌شد. در دولت دوازدهم کسی به اسم ترامپ سر کار آمد. درست است که ما با 1+5 صحبت می‌کردیم اما در واقع طرف مذاکره ما آمریکا بود. الان هم همین است. درست است با 1+4 صحبت می‌کنیم‌ اما طرف حساب آمریکاست.

رئیس‌جمهور دولت دوازدهم بیان داشت: آمریکا وقتی از توافق خارج شد شرایط جدیدی ایجاد شد، ما ابتدا به 1+4 فرصت دادیم. مذاکره وقتی می‌کنیم تنها بحث دولت‌ها نیست. ممکن است با دولت‌ها توافق کنیم و‌تا 70 درصد به تعهدات عمل کنند، اما بیش از دولت‌ها با شرکت‌ها و بانک‌ها توافق می‌شود. شرکت‌ها و بانک‌ها همیشه عقب‌تر از توافق دولت‌ها هستند.

روحانی بیان داشت: اگر الان سال 92 باشد من همین مسیر را می‌روم چون غیر از این مسیری وجود ندارد. نظام اگر مجوز بیشتری می‌دهد بقیه تحریم‌ها هم قابل مذاکره خواهد بود. برداشتن همه تحریم‌ها میدان وسیع‌ترین برای مذاکره با آمریکا می‌خواهد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوالی در رابطه با مدیریت بیماری کرونا و واکسیناسیون عنوان کرد: به نظر من در ایران کل نظام تصمیمات مهمی را درباره کرونا اتخاذ کرد. در مساله واکسن ایرادی که به ما وارد است این است که واکسن دیرتر وارد کشور شد.

وی توضیح داد: در واکسن خارجی دو مساله پیش آمد؛ اول اینکه برخی از آن‌ها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نبود. واکسن‌هایی تولید شد که در مرحله بالینی سوم حاضر بودند به ما بدهند اما معنی‌اش این بود مردم ما هم تست شوند. اگر واکسن‌ها مشکلی ایجاد می‌کرد بلوایی درست می‌شد. برخی کشورها این ریسک را کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: مقامات ما گفتند ما وارد این مرحله نمی‌شویم. از کوواکس واکسن خریدیم نتواسنت به ما بدهد، هند هم پولش را دادیم اما نتوانست به ما واکسن بدهد. چین هم مجددا خودش گرفتار شد.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی پدیدن آمدن حوادث امنیتی در دولتی که رئیس‌جمهور آن سابقه امنیتی دارد، بیان داشت: ما هیچ تنش اجتماعی نداشتیم که زمانش به هفته رسیده باشد. تنش‌های غم‌آلود داشتیم اما برخی مسائل ریشه در جای دیگر دارد.

وی ادامه داد: حوادث تابستان 96 ریشه در جای دیگری داشت. ریشه آن برمی‌گردد به یک‌ قاضی در مشهد درباره موسسات مالی؛ در مساله موسسات مالی افتخار دولت این است موسسات اعتباری غیرمجاز را حذف کرد، البته با هزینه بسیار زیاد.

روحانی در رابطه با بحران اخیر خوزستان هم گفت: در مساله خوزستان تنشی به دلیل گرمای هوا و کم‌آبی ایجاد می‌شود. دولت از لحاظ امنیت منطقه‌ای و‌داخلی کارهای بزرگی کرده اما بسیاری مسائل تنها مربوط به دولت نیست.

رئیس‌جمهور در آخرین گفتگوی تلویزیونی در خصوص مهمترین مشکل پیش روی دولت آینده بیان داشت: خطرناک‌ترین شیوه تامین کسری بودجه آنجاست که از پایه پولی استفاده کنیم و‌ از بانک مرکزی استقراض کنیم. ما از مردم استقراض کردیم. عمدتاً از طریق اوراق و‌ فروش اموال و سهام کسری بودجه را جبران کردیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که من می‌خواستم انجام دهم و نشد این بود که دست دولت را از بنگاه‌های اقتصادی کوتاه کنیم و‌ دولت سهام‌دار باشد.

روحانی در خصوص فساد و شفافیت هم گفت: فساد ‌معضل اجتماعی ما بوده و هست و‌ خواهد بود. اعتقاد دولت من این بوده که فساد تنها در سایه شفافیت از بین می‌رود. باید دامنه اطلاع رسانی را فراخ کنیم.

وی ادامه داد: یکی‌از دلایلی که ما گفتیم سامانه‌های فضای مجازی باید توسعه پیدا کند همین مساله شفافیت بود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که پس از دوران ریاست‌جمهوری به چه کاری مشغول خواهد شد، گفت: من از مبارزات سال 42 به عنوان یک سرباز در کنار مردم بودم. من بیشتر تمایل به کار فرهنگی و علمی دارم. از فردا وارد کارهای علمی خواهم شد.

وی خاطرنشان کرد: در همه مواردی که ضعف و مشکلی داشتیم‌ از مردم عذرخواهی می‌کنم. ان‌شالله دولت سیزدهم در مسیر خودش موفق باشد. شکاف‌هایی بین ما و صدا و سیما بوده که دیگر گذشته است. امیدوارم دولت سیزدهم خدمت بیشتری به مردم بکند.

مشروح گفت‌و‌گوی تلویزیونی روحانی به شرح زیر است

سوال : جنابعالی سال 92 با شعار مذاکره و برداشتن تحریم‌ها در کارزار ریاست جمهوری آمدید و از جمله نقاط قوتی که مطرح می‌کردید اینکه زبان مذاکره با دنیا را بلد هستید و رقبای شما از این مسأله ناتوان هستند الان 8 سال گذشته و  تحریم‌ها هست و چشم‌انداز روشنی هم برای مذاکرات و لغو تحریم‌ها نیست و هیچ‌کس نمی‌داند چه خواهد شد. یعنی در واقع نقطه سر خط، چرا جنابعالی وعده‌ها و شعارهایی دادید که می‌دانستید یا نمی‌دانستید نمی‌شود. چرا نشد؟

روحانی : برمی‌گردیم به سال 92، یعنی آن وقتی که در فضای رقابت‌های انتخاباتی بودیم. همانطور که شما اشاره کردید من به مردم می‌گفتم ما از طریق مذاکره و از طریق دیپلماسی می‌توانیم تحریم را برداریم. اصلاً علت اینکه در سال 92  کاندیدا شدم عمدتاً برای این بود که گره‌ای که ایجاد شده بود، در ذهن من این بود این گره از طریق مذاکره و دیپلماسی قابل حل است چون این گره به جایی رسیده بود که یا با دیپلماسی و یا با جنگ حل می‌شد.

این حرفی است که آقای اولاند ( رئیس جمهور وقت فرانسه) در سفر من به پاریس در اواخر سال 94، زد و در مصاحبه‌ مطبوعاتی گفت که در سال 2013 ما 1+5، ما 6 کشور برای جنگ با ایران تصمیم قطعی گرفته بودیم. این را در مذاکرات رسمی به من گفت. گفت ما مصمم به جنگ بودیم و وقتی شما آمدید و اعلام کردید برای مذاکره و مذاکرات اولیه را دیدیم. از جنگ منصرف شدیم. الان متن مذاکرات رسمی‌اش و مصاحبه‌اش هست یعنی در ذهن من هم همین بود که بین دو راهی هستیم یا وارد جنگ با دنیا می‌شویم یا وارد صلح می‌شویم و راه صلح،  مذاکره و دیپلماسی است.

اما اینکه شما می‌گویید ما رفتیم از طریق مذاکره و دیپلماسی و به جایی نرسیدیم. اینجا را قبول ندارم.

 این خبر تکمیل می‌شود ...

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه