شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 15911
منتشر شده در چهارشنبه, 19 آذر 1399 09:33
تعداد دیدگاه: 0
انتقاد-سخنگوی-کمیسیون-اجتماعی-مجلس-از-ردیف-بودجه-دهک‌های-پایین

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد ردیف بودجه دهک‌های پایین جامعه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: با...

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد ردیف بودجه دهک‌های پایین جامعه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: با توجه به تورم موجود و سال آینده حقوق دهک‌های پایین جامعه مثل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی باید افزایشی ۴۰ درصدی داشته باشد که متأسفانه افزایش ۲۰ درصدی پیشنهاد شده و این عدد بسیار کم است.

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد بودجه ۱۴۰۰ که لایحه آن چندی پیش از سوی دولت به مجلس یازدهم ارائه شده است، گفت: چند نکته اساسی در مورد این بودجه وجود دارد. اول، آنکه بودجه ۱۴۰۰، ریسک بزرگی برای مجری قانون بودجه که دولت سیزدهم است، به وجود خواهد آورد. به عنوان مثال برای فروش نفت، دو میلیون و سیصد هزار بشکه با قیمت ۴۰ دلار پیشنهاد شده است که البته این مقدار با بازار سرمایه ارتباط پیدا می‌کند و چندان قابل اطمینان نیست. در شرایط فعلی نمی‌توان با استناد به این مسائل برای معیشت مردم آینده نگری دقیقی داشت.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در بودجه ۱۴۰۰ برای دهک‌های پایین جامعه مثل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی افزایش حقوق ۲۰ درصدی پیش بینی شده است که به نظرم این عدد بسیار کم است. با توجه به تورم موجود و سال آینده حقوق این اقشار باید دست کم افزایشی ۴۰ درصدی را تجربه کند.

بابایی کارنامی افزود: هم اکنون دولت بدهی زیادی به سازمان تأمین اجتماعی دارد. تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به مردم بر اساس بودجه دولت است. به نظرم با توجه به این ردیف بودجه، دولت نمی‌تواند اقدامات مناسبی در زمینه‌های کارگاه‌های کمتر از ۵ نفر، اجرای طرح‌های همسان سازی، بیمه‌های حمایتی درمان کارگران بیمه شده و بازنشستگان انجام دهد. مثلا ردیف ۹۰ هزار میلیارد تومانی در جهت منافع تأمین اجتماعی نیست. توقع داشتیم که بودجه ۱۴۰۰ به کمک سازمان تأمین اجتماعی بیاید تا به کارگران و بازنشستگان کمک بیشتری شود.

وی با بیان اینکه یکی از اشکالات بودجه ۱۴۰۰ مثل سنوات گذشته عدم شفافیت است، گفت: عدم شفافیت شرکت های دولتی یکی از مهم ترین مشکلات بودجه ۱۴۰۰ است. یکی از مشکلات کشور ما، تخلفات احتمالی شرکت‌های دولتی است که اتفاقا نقطه امید مردم هستند. بودجه این شرکت‌ها شفاف نیست. دولت باید نگاه واقع‌بینانه‌تری به این حوزه می‌کرد. هر چند که مجلس از دید نظارتی برای اصلاح آن گام خواهد برداشت.

نماینده مردم ساری در مجلس در پایان تأکید کرد: یکی از منابع درآمدی دولت در بودجه ۱۴۰۰، از محل فروش دارایی‌هایی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان دولت پیشنهاد شده است. نکته اینجاست که مشخصا قرار است کدام دارایی ها و اموال به فروش برسد؟. پس نمی‌توان به فروش این دارایی‌ها امیدوار بود. با این اوصاف به نظرم، نقاط امیدواری در بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد. مجلس حتما به کلیات بودجه رای خواهد داد چرا که زمان برای مجلس بسیار مهم است. دولت باید خود را برای همگن سازی بعضی ردیف‌های درآمدی با توجه به واقعیت‌های جامعه آماده کند.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه تقدیم مجلس شد.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه