دوشنبه 17 ارديبهشت 1403, Monday 6 May 2024, مصادف با 27 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23881
منتشر شده در پنج شنبه, 07 ارديبهشت 1402 14:39
تعداد دیدگاه: 0
ضرغامی در مراسم افتتاحیه رویداد «اردبیل ۲۰۲۳»:

ضرغامی گفت: باید روحیه انسجام‌ و‌ وحدت ملی را که مهم‌ترین توصیه بزرگان ماست جدی بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی - امروز پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲- در مراسم افتتاحیه رویداد «اردبیل ۲۰۲۳» ضمن خوشامدگویی به مهمانان حاضر و تشکر از برگزار کنندگان این رویداد مهم، گفت: از کشورهای عضو اکو تشکر می‌کنم‌ که در سال ۹۸ اردبیل را به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو انتخاب کردند.

او این انتخاب را دقیق، درست و‌ کارشناسانه دانست و افزود: این استان نماینده شایسته‌ای برای ایران بزرگ است و بخش بزرگی از انواع گردشگری را در در خود جای داده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ظرفیت‌های متفاوت شهرهای مختلف اردبیل، ادامه داد: امکان دسترسی به ده شهر اردبیل از شمال تا جنوب که هرکدام دارای مزیت‌های متفاوت هستند کم‌تر از یک ساعت میسر است که مزیت مهمی تلقی می‌شود.

ضرغامی به ابنیه و محوطه‌های تاریخی استان اشاره کرد و افزود: در راس آن‌ها میراث‌جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار دارد که بر تارک ابنیه تاریخی جهان می‌درخشد و از بسیاری کشورها برای بازدید از این هنر و معماری ایرانیان به این استان سفر می‌کنند.

او در ادامه به سایر ظرفیت‌های استان از جمله جنگل‌های هیرکانی، ۱۱۰ چشمه‌ آب گرم، قله سبلان اشاره و بر فراهم کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌های گردشگری و با اولویت‌ کشورهای عضو اکو و سازمان همکاری‌ اقتصادی حاشیه دریای سیاه تاکید کرد.

ضرغامی با اشاره به پیگیری‌های در حال انجام برای تکمیل راه‌آهن اردبیل، ادامه داد: تکمیل این پروژه حرکتی انقلابی است. پنجاه کیلومتر از این پروژه ریلی در دولت مردمی انجام شده و با پیگیری‌های صورت گرفته ا‌دامه آن انجام می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به دولت آذربایجان بیان کرد: ارتباط موثری که بین مردم دو‌ کشور از طریق مرزهای زمینی بود از سرگرفته شود و سخت‌گیری‌های که ارتباط دو ملت را محدود کرده برداشته شود.

ضرغامی گردشگری را راه سالم و‌‌ پایدار ملت‌ها با یکدیگر عنوان کرد و ادامه داد: هر جا که روابط دیپلماسی به مشکل می‌خورد راه گردشگری باید باز باشد. گردشگری حق همه مردم و بهترین روش دیپلماسی عمومی است. هرچه رابطه ملت‌ها صمیمی‌تر شود دولت‌ها را نیز با خود همراه می‌کنند.

او به ارائه طرحی به دولت مبنی بر لغو روادید یک طرفه با ۵۰ کشور اشاره و بر باز کردن راه‌های گردشگری در راستای ایجاد تعامل فرهنگی تاکید کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: کشورهایی که دارای فرهنگ عمیق و باستانی نیستند از طریق رسانه‌های مختلف در حال یکسان‌سازی سبک زندگی واحد با نام‌ جهانی‌سازی هستند، کشورهای دارای تمدن چندهزارساله باید با این نگاه‌های استعمارگرایانه مقابله کنند.

ضرغامی با تاکید بر اینکه پیام وحدت باید از کشورهای عضو اکو‌ به دنیا صادر شود، افزود: راه‌ابریشم قبل از اقتصادی بودن راه فرهنگی، اجتماعی و تعامل است که‌مردم کشورها باید در این راستا با یکدیگر دست دوستی بدهند.

او با بیان اینکه اردبیل باید پرچمدار وحدت و انسجام در سطح ملی، منطقه و جهان باشد، ادامه داد: باید روحیه انسجام‌ و‌ وحدت ملی را که مهم‌ترین توصیه بزرگان ماست جدی بگیریم.

ضرغامی به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت وحدت اشاره کرد و افزود: رهبری امروز بیشتر از هر زمان دیگر بر وحدت تاکید دارند که موضوعی جدی و عملیاتی است. همه چیز را می‌توانیم فدای وحدت کنیم. وحدت اولویت اول ماست، اینکه فرمودند همه سلیقه‌ها در کنار هم با مهربانی قرار بگیرند راهبرد مهمی است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح‌کرد: ما اگر پرچمدار وحدت هستیم باید بهترین الگوی وحدت را فراهم کنیم تا شایستگی این هدایت جهانی را داشته باشیم.

ضرغامی در پایان ابراز امیدواری کرد که از فرصت پایتختی اردبیل برای ارتقای گردشگری سایر نقاط کشور و ایجاد تعاملات فرهنگی با سایر کشورها استفاده شود./انتهای پیام

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

عکس تزیینی است

نوشتن دیدگاه