جمعه 28 ارديبهشت 1403, Friday 17 May 2024, مصادف با 9 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23817
منتشر شده در یکشنبه, 27 فروردين 1402 14:28
تعداد دیدگاه: 0
کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از بارش باران، وزش باد شدید، کاهش نسبی دما و خیزش گردو خاک در مناطق مستعد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، فعالیت سامانه بارشی از روز یک‌شنبه تا روز سه‌شنبه موجب رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، همراه با کاهش نسبی دما و در نواحی مستعد تگرگ می‌شود.

روز یک‌شنبه استان‌های گیلان، مازندران، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان و نیمه شمالی فارس، روز دوشنبه گیلان، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان، ارتفاعات شمالی هرمزگان، ارتفاعات سیستان و بلوچستان، ارتفاعات استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و روز سه‌شنبه ارتفاعات جنوبی کرمان، ارتفاعات شمالی هرمزگان و ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان درگیر این سامانه می‌شوند.

اثر مخاطره این سامانه لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات در نواحی کوهستانی پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، در صورت سفر با خودرو به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه کرده است.

سامانه دوم افزایش گرادیان فشاری است که از یک‌شنبه تا سه‌شنبه به ویژه در ساعات بعدازظهر با افزایش میزان سرعت باد در مقیاس نسبتا شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک همراه شده است

منطقه اثر این سامانه روز یک‌شنبه جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، روز دوشنبه جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق کرمان و روز سه‌شنبه شمال سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره این سامانه خیزش گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه کرده است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه