سه شنبه 1 خرداد 1403, Tuesday 21 May 2024, مصادف با 13 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23043
منتشر شده در چهارشنبه, 07 دی 1401 12:44
تعداد دیدگاه: 0

یاور رضوی کانون مرکزی خدمت رضوی در آران و بیدگل همزمان با ایام فاطمیه شباهت‌های هشتگانه حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) را در قالب تولید محتوای بصیرت افزایی در فضای مجازی تبیین و منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، مسئول کانون مرکزی خدمت رضوی در آران و بیدگل با بیان اینکه «معصومه سادات مرتضوی» یاور رضوی رسمی کانون تخصصی خبر و فضای مجازی شباهت‌های هشتگانه حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) را در قالب تولید محتوای بصیرت افزایی با موضوعات بضعة منی، زیارتنامه، آرامگاه، تولد و نور، غربت، صدق و شهادت، خلافت و آستان بوسی تبیین کرده است.
عباس آذرباد تصریح کرد: خصلت بضعة منی از سوی پيامبر(ص) فقط برای دخترش فاطمه زهرا(س) و علی بن موسی الرضا(ع) با این عبارات فاطمة ُبَضعة ٌمني" و "ستُدفن بَضعة ٌمني بأرضِ خراسَان." بیان شده است.
وی با بیان اینکه یاور رضوی دومین خصلت مشابه حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) را با توجه به زیارتنامه حضرت شمس‌الشموس که مشتمل بر صلوات بر چهارده معصوم است عنوان و اضافه کرد: با استناد به این زیارتنامه، "صلوات بی‌نهايت" نخست بر مادر امامان و دوم بر مدفون در سرزمين خراسان با عبارت "صلوةً لا يَقوَى على إحصاءِها غيركَ" فرستاده می‌شود.
به گفته وی، همچنین ثامن الائمه و مادر پهلو شکسته‌اش نیز ویژگی ممتاز معجزه در آرامگاه را هنگام خاکسپاری دارند به این ترتیب که در موقع کندن قبر امام هشتم آبی روشن و گوارا و ماهیانی که در آن شنا می‌کردند از ديواره آن بيرون آمد و هنگام دفن حضرت مادر نیز دستان رسول ربّ الارباب از قبر برای دفن دخترش بیرون آمد.
مسئول کانون‌های خدمت رضوی در شهرستان آران و بیدگل با اشاره به ویژگی نورالنوری حضرت فاطمه(س) و شمش الشموسی امام رضا(ع) که یاور رضوی در تشابه خصایل دو بزرگوار بیان کرده است یادآور شد: حضرت مادر نوری است که پيش از تولدش، از شدت نورانيت، "زهراء" نام گرفت و امام مهربانی‌ها نیز به ميراث‌دار مادری که نورالأنوار است عنوان شمس الشموس گرفت.
آذرباد، موضوع غربت را دیگر ویژگی مشابه حضرت أم أبيها و ثامن الائمه برشمرد و افزود: همان طور که أم‌الأئمه غربتش در قدر و قبر همه‌ سويه، فراگير و مجهول است خورشید هشتمین نیز عنوان غریب الغربا را دارد.
وی با اشاره به شباهت دید و بازدید مادر و پسر در شب جمعه و وادی عشق کربلا خاطرنشان کرد: تجلی صدق و شهادت مظلومانه در زیارتنامه سیده زنان عالم با واژه"السلام عليکِ أيتها الصدّيقة الشهيدة..." و در صلوات خاصه سلطان طوس با واژگان "الصدیق الشهید" ذکر شده است.
به گفته وی، ثامن الحجج و مادر سادات در ویژگی پای بوسیشان نیز آنجا که جوادالائمه (ع) به یکباره هنگام شهادت پدر از مدينةالنبی به طوس آمد و رسم محبت و ادب در آستان بوسی بجای آورد و شبی که سیدالشهدا در موقع عروج مادر چشم بر کف پای مادر نهاد مشترک و مشابه هستند.
آذرباد، همچنین هشتمین ویژگی خیر النساء و امام رئوف را سکوت و کظم غیظ در موقع غصب خلافت دانست و گفت: همان‌گونه که حضرت فاطمه(س) در مدينه بر غصب فدک به عنوان ميراث پدری در برابر "غاصبان حکومت" با اشاره امیرالمومنین علی(ع) کظم غیظ و سکوت کرد امام رضا(ع) نیز مثل مادر، حق مغصوب خلافت را وانهاد و ولايت‌عهدی را پذیرفت.
هم اکنون ۱۴۸ خادمیار رضوی و ۲۲۵ یاور افتخاری و رسمی در ۱۰ کانون عمومی و چهار کانون تخصصی مستقر در ۱۰ منطقه آران و بیدگل و همجوار با مراکز خیریه، فرهنگی و مذهبی شهرستان در راستای محرومیت زدایی از نیازمندان و رفع مشکل مادی و معنوی گرفتاران با حفظ عزت و کرامت انسانی فعالیت دارند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه