پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403, Thursday 9 May 2024, مصادف با 1 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 18481
منتشر شده در یکشنبه, 26 ارديبهشت 1400 17:12
تعداد دیدگاه: 0

رئیس اداره متوسطه اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان گفت: امسال تعداد حوزه‌های امتحانی به ۵۰۰ رسیده و افزایش این تعداد حوزه به این دلیل است که به راحتی امکان رعایت فاصله‌ فیزیکی ۲متر رعایت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، تورنومتر سال تحصیلی مجازی رو به پایان است و زمان ارزشیابی این راه طولانی طی شده، فرا رسیده است. با فرا رسیدن ماه خرداد، بحث داغ امتحانات پایان سال به ویژه برای دانش‌آموزان پایه‌ نهم و دوازدهم مطرح شده که سال تحصیلی را در قاب چهارگوش تلفن همراه و رایانه پشت سر گذاشتند و اکنون باید سر جلسه امتحانات حضوری حاضر شوند.

با دانش‌آموزآموزان پایه‌ نهم و دوازدهم که هم کلام شویم می‌گویند:وقتی دوران تحصیل را به صورت مجازی گذراندیم، جای سوال دارد که چرا امتحانات باید به صورت حضوری برگزار شود؟آنها معتقدند شرایط آموزشی برای ما سخت بود و انتظار داریم سیستم آموزشی درک درستی از شرایط ما دانش‌آموزان پایه‌ دوازدهم و نهم داشته باشد.

علت حضوری برگزاری کردن این دو پایه‌ تحصیلی اهمیت آن است

رئیس اداره متوسطه اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان در مورد چرایی برگزاریی امتحانات به صورت حضوری در پایه‌ نهم و دوازدهم اظهار داشت: باتوجه به شرایط جدیدی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرد، آموزش و ارزشیابی نیز دچار تغییراتی شد؛ باوجود شرایط سختی که برای دانش‌آموزان و دبیران و معلمان برای یادگیری و آموزش وجود داشت، باید تصمیمات اتخاذ شده در مورد ارزشیابی دانش‌آموزان از سوی آنها و والدین‌شان پذیرفته شود.

حسین نادیان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آموزش مجازی باید امتحانات به صورت حضوری برگزار شود،افزود: طبق مصوبه‌977 شورای عالی آموزش و پرورش در مردادماه سال گذشته که شرایط کرونا در آن موقع هم حاکم بود، در هر شرایطی از رنگ بندی کرونا، امتحانات این دو پایه‌ تحصیلی باید به صورت حضوری برگزار شود و علت در اهمیت این دو پایه‌ تحصیلی است.

وی در مورد اهمیت برگزاری امتحانات پایه‌ نهم به صورت حضوری بیان کرد: در این پایه انتخاب رشته‌ دانش‌آموزان رقم می‌خورد که یکی از انتخاب‌های مهم زندگی آن‌ها است و باید همه‌ دانش‌آموزان در شرایط یکسان و همگون برای انتخاب رشته تلاش کنند، برای رفتن به پایه‌ دوم متوسطه، سهمیه‌ هر رشته برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان در مناطق و نواحی مختلف استان،سهم مشخصی است، بنابراین دانش‌آموزان باید مقایسه شوند و ضروری است شرایط مقایسه برای ارزیابی برای همه یکسان باشد.

نادیان تصریح کرد: اگر این ارزشیابی به صورت غیرحضوری برگزار شود، عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را به خوبی نشان نمی‌دهد؛ چرا که ممکن است در مورد بعضی دانش‌آموزان در شرایط امتحان مجازی تقلب‌هایی صورت گیرد و نمرات کسب شده واقعی نیست و حق دیگر دانش‌آموزان در این مقایسه ارزشیابی تضییع می‌شود.

وی با توصیه به خانواده‌هایی که دانش‌آموزان پایه‌ نهم و دوازدهم دارند، گفت: والدین باید این موضوع را برای فرزندان خود تشریح کنند که اولین کسی که از برگزاری امتحان حضوری نفع می‌برد، شخص دانش‌آموز است و به این صورت در ارزشیابی با دیگران شرایط برای همه یکسان رقم می‌خورد.

رئیس اداره متوسطه اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان بیان کرد: دانش‌آموزان معتقدند در آموزش مجازی، اهداف آموزشی به درستی محقق نشده و این صحبت کاملا صحیح است؛ قطعا آموزش مجازی که در قالب سامانه شاد و دیگر قالب‌ها اجرا شده، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد؛ اما این نوید را به دانش‌آموزان می‌دهم که در شرایط یکسان امتحانات حضوری ارزیابی بهتر و دقیق‌تری از زحمات و تلاش‌های یک‌ سال تحصیلی، حاصل شود.

وی در مورد خواسته‌ بعضی از والدین و دانش‌آموزان در رابطه با تعویق امتحانات حضوری اظهار داشت: باتوجه به شرایط برگزاری انتخابات در 28 خردادماه، تعویق امتحانات به روزهای برگزاری انتخابات نزدیک می‌شود و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند؛ بحث دیگر تداخل زمان امتحانات با فرایند ثبت نام دانش‌آموزان در پایه‌ نهم و دانش‌آموزان پایه‌ دوازدهم برای برگزاری کنکور سراسری در تیرماه است.

نادیان افزود: از طرفی بعضی از دانش‌آموزان پایه‌ نهم ممکن است در شرایطی قرار گیرند که غایب موجه و یا تجدید باشند و باید مردادماه در کلاس جبرانی شرکت کنند و برای امتحانات شهریور حاضر شوند و این‌ها مشکلاتی است که هرچه امتحانات حضوری این دو پایه به تعویق بیفتد، زمان برای جبران تا سال تحصیلی آینده و مهر ماه کمتر است؛ از طرفی دانش‌آموزان پایه‌ دوازدهم که کنکور سراسری و انتخاب رشته‌ تحصیلی دانشگاهی را پیش‌رو دارند، آزمون سراسری آن‌ها در تاریخ در نهم تیرماه مصوب شده است و قبل از آن باید امتحانات نهایی به پایان برسد.

وی در مورد اهمیت پایه‌ دوازدهم و سال مهم برای انتخاب رشته ورود به دانشگاه است، بیان کرد: یکی از موضوعات مهم برای این‌ دانش‌آموزان بحث سوابق تحصیلی و تاثیرمعدل پایه‌ دوازدهم در رتبه و انتخاب شدن آن‌ها در رشته‌های دانشگاهی است؛ 85 درصد از پذیرفته شدگان کنکور سراسری در سال گذشته در دانشگاه‌ها با شرط سوابق تحصیلی در پایه دوازدهم تحصیل می‌کنند؛ بنابرین با توجه به تاثیر معدل در آینده‌ تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ دوازدهم، ارزیابی آنها با برگزاری امتحانات به صورت غیر حضوری نمی‌تواند معیار و ملاک خوبی برای مقایسه و سنجش باشد.

رئیس اداره متوسطه اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان در مورد وضعیت برگزاری امتحانات در حوزه‌های امتحانی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم ما سلامت دانش‌آموزان است، بنابرین ایجاد فضای دو قطبی که حفظ سلامت و امتحانات حضوری دانش‌اموزان در تضاد است، اشباح بوده و می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌ فیزیکی امتحانات را به صورت حضوری برگزار کرد؛ کما اینکه سال گذشته نیز امتحانات با حفظ سلامت دانش‌اموزان برگزار شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود290 حوزه برای برگزاری امتحانات نهایی اختصاص یافت، گفت: امسال تعداد حوزه‌های امتحانی به 500 رسیده و افزایش این تعداد حوزه به این دلیل است که به راحتی امکان رعایت فاصله‌ فیزیکی 2متر رعایت شود، همچنین موارد دیگری نیز در ورود و حین برگزاری آزمون به حوزه‌ها ابلاغ شده است.

نادیان با اشاره به رعایت این موارد عنوان کرد: در بدو ورود دانش‌‍آموزان عوامل برگزار‌کننده موظف‌اند از تجمع دانش‌آموزان جلوگیری کنند و دانش‌آموزان را به صندلی‌های خود هدایت کنند، تهویه‌ هوای کلاس‌ با باز کردن پنجره ها و همچنین ضد عفونی اشیا و وسایل صورت گیرد، با تعامل آموزش و پرورش و مسئولان بهداشت استان، مقرر شده در کلیه‌‌ حوزه‌های امتحانی، مراقب بهداشت از شبکه بهداشت و درمان قبل از برگزاری آزمون حضور یابد و دانش‌آموزان از لحاظ بهداشتی کنترل شوند.

وی با اشاره به اینکه اتاق ایزوله در تمامی حوزه‌های برگزاری آزمون تعبیه شده است، اظهار داشت: اگر دانش‌آموزی مشکل خاصی داشت و مراقب بهداشت و مسئولان حوزه متوجه علائمی در دانش‌اموز شدند،ب توانند در جای جداگانه، از دانش‌آموز آزمون بگیرند.

رئیس اداره متوسطه اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان افزود: اجرایی شدن تمامی موارد بهداشتی در تمامی حوزه‌ها ضروری است و اگر در بعضی موارد خانواده‌ها احساس کردند این موارد بهداشتی به درستی اجرا نمی‌شود، می‌توانند به عوامل حوزه برگزاری متذکر شوند و در صورت بی توجهی عوامل، والدین با مسئولان آموزش و پروش اطلاع دهند تا رسیدگی صورت گیرد،کما اینکه تیم‌های نظارتی از ادارات آموزش و پرورش نواحی هر روز از مدارس بازدید می‌کنند.

وی در صورت ابتلای دانش‌آموزان به بیماری کرونا قبل و یا در طول برگزاری امتحانات بیان کرد: والدین و خانواده‌ها باید گواهی پزشکی از علت بیماری به مدیران مدارس و مسئولان حوزه‌ امتحانی ارائه دهند و در این صورت غیبت دانش‌آموز موجه شناخته می‌شود.

نادیان گفت: در پایه‌ نهم غایبین موجه دو هفته پس از پایان برگزاری امتحانات، می‌توانند در امتحانات غائبین مجاز شرکت کنند و حقی از آن‌ها ضایع نخواهد شد،ولی در پایه‌ دوازدهم در صورت بروز بیماری، غائب مجاز شناخته می‌شوند و دانش‌آموزان شهریورماه در امتحانات جبرانی شرکت می‌کنند.

وی در خصوص خانواده‌ها و دانش‌آموزان پایه‌ نهم و دوازدهم که در شهرستان یا روستاهای استان بوده و اکنون به هر دلیل در شهر اصفهان ساکن شده است، عنوان کرد: ضرورتی ندارد که دانش‌آموز حتما در منطقه و شهرستان خود در امتحانات حضوری شرکت کنند و می‌توانند با دریافت فرم میهمان از مدرسه، دانش‌آموز به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت معرفی می‌شود و در جایی که مستقر هستند، آزمون دهند.

رئیس اداره متوسطه اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان با اشاره به برگزاری امتحانات مجازی در دیگر پایه‌های متوسطه با توصیه به خانواده‌ها خاطرنشان کرد: قطعا آینده‌ تحصیلی دانش‌آموزان برای والدین اهمیت دارد و از خانواده‌ها خواهشمندم به عنوان ناظران آزمون در منزل، اجازه ندهند فرزندان از مسیرهایی میانبر و تقلب، در امتحانات مجازی شرکت کنند و مراقبت کنند تا دانش‌آموز به تنهایی آموخته‌ها و عملکرد یک ساله‌ی خودش را در آزمون پیاده کند؛ چرا که در سال‌های آینده با مشکل مواجه می‌شوند.

 

تسنیم

نوشتن دیدگاه