چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403, Wednesday 8 May 2024, مصادف با 29 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1791
منتشر شده در چهارشنبه, 19 فروردين 1394 14:20
تعداد دیدگاه: 0
در حالی که استان اصفهان روی پله نهم جذب مسافران نوروزی ایستاد؛

استاندار اصفهان از کسب نمره قبولی ستادهای اسقبال از مسافران نوروزی خبر داد در حالی که بر خلاف سال های گذشته و بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ایران که متولی گردشگری در کشور است، استان اصفهان امسال از نظر تعداد مسافران نوروزی در رده نهم کشور قرار گرفت. به گزارش پایگاه خبری...


استاندار اصفهان از کسب نمره قبولی ستادهای اسقبال از مسافران نوروزی خبر داد در حالی که بر خلاف سال های گذشته و بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ایران که متولی گردشگری در کشور است، استان اصفهان امسال از نظر تعداد مسافران نوروزی در رده نهم کشور قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، رسول زرگرپور در نشست ستاد هماهنگی خدمات سفر استان اصفهان که با حضور مسئولان استانی برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان با داشتن جاذبه‌های فرهنگی ، تاریخی و نیز قرار گرفتن در مسیر کریدورهای شمال،جنوب،شرق و غرب امسال در ایام نوروز شاهد تردد حدود 13 میلیون خودرو در شریان‌های حیاتی استان بوده است.

وی با بیان اینکه کاهش دو درصدی نسبت به سال گذشته در این زمینه رخ داده است، افزود: این رقم تردد با احتساب اتوبوس‌های ورودی به شهر بیشتر می‌شود.

استاندار اصفهان در ادامه از ورود 2 میلیون و 800 هزار مسافر به استان اصفهان خبر داد و تصریح کرد: 70 درصد این مسافران در شهر اصفهان و بقیه در شهرستان‌های استان حضور داشته‌اند که جزو اتفاقات خوشایند نوروز امسال بوده است.

وی با اشاره به اینکه 2 میلیون و 200 هزار نفر از این مسافران در شهر اصفهان و شهرستان‌ها اسکان پیدا کرده‌اند،ادامه داد: اصفهان،کاشان،نطنز و خور و بیابانک بیشترین پذیرش مهمان نوروزی 94 را به خود اختصاص داده‌اند.

زرگرپور گفت: 10 درصد از این اسکان‌ها مربوط به هتل‌ها،38 درصد اسکان در خانه‌های استیجاری،33 درصد اسکان در مراکز آموزشی و مدارس بوده است که آمارها نشان می‌دهد اسکان در خانه‌های استیجاری در حال رشد است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در ایام نوروز امسال شاهد کاهش 16 درصدی تصادفات بوده‌ایم،افزود:سال‌های گذشته استان اصفهان جزو استان‌های اول از نظر تصادف بوده است.
زرگرپور به هوای خوب، بارش بهاری و رودخانه زاینده‌رود با حداقل آب اشاره کرد و گفت: نزدیک دو میلیون نفر در نوروز امسال از مراکز دیدنی استان بازدید کردند و در هر روز بین 250 تا 280 نفر وارد میدان امام(ره) ‌شدند.

  • مسافرت ها رشد 5 درصدی داشت

به رغم رضایت مسئولان استانی از تعداد مسافرانی که در این ایام به اصفهان سفرکردند،آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور چیز دیگری می گوید، به گونه ای که مسافرت های ایرانیان در نوروز 94 با شاخص رشد 5 درصد روبرو شده و استان های مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب بیشترین جذب مسافر نوروزی را داشته که پس از آن ها استان اصفهان در رده نهم قرار گرفته و پس از آن نیز استان کرمانشاه توانسته رتبه دهم را کسب کند.
مسعود سلطانی فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین اعلام کرد : 60 میلیون و 800 هزار نفر شب اقامت در 16 روز تعطیلی ثبت شده که نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. سلطانی‌فر گفت، این آمار از 31 استان به علاوه هفت منطقه آزاد به‌دست آمده، مناطقی که به ندرت حتی هنگام اعلام ظرفیت اسکان و اقامت در محاسبات این سازمان لحاظ می‌شود.

این در حالی است که نوروز سال 93 بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در ردیف دوم جذب مسافران نوروزی قرار داشت.
برخی از کارشناسان نمودارحضور مسافران نوروزی در استان های کشور را یک نمودار سینوسی می دانند که در برخی مواقع از استقبال بالا و برخی مواقع نیز استقبال پایینی برخوردار است، برخی دیگر نیز خشکی چندساله زاینده رود را عامل اصلی کاهش چشمگیر مسافران نوروزی در استان اصفهان می دانند.

-----------------------

گزارش از رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه