يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16998
منتشر شده در پنج شنبه, 23 بهمن 1399 09:52
تعداد دیدگاه: 0
اجرای-بخشنامه-پیشگیری-از-جرایم-و-تخلفات-انتخاباتی-در-استان-مرکزی

اراک-سرپرست معاونت اجتماعی دادگستری استان مرکزی با اشاره به ابلاغ بخشنامه پیشگیری از جرایم و...

اراک-سرپرست معاونت اجتماعی دادگستری استان مرکزی با اشاره به ابلاغ بخشنامه پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی گفت: این بخشنامه از هفته آینده در استان مرکزی اجرا خواهد شد.

محسن خیرمند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، «بخشنامه پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی» از سوی آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه به تمامی ادارات کل دادگستری استان‌های سرتاسر کشور ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: مطابق این بخشنامه باید هر چه سریع‌تر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در مرکز و شهرستان‌های سراسر کشور تشکیل شود که از هفته آینده بخشنامه فوق الذکر در استان اجرا و ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در استان تشکیل و آغاز به کار خواهد کرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم اداره کل دادگستری استان تصریح کرد: بر اساس این بخشنامه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی فعالیت خود را به منظور پیشگیری از وقوع جرم در محدوه قوانین و مقررات در سه مرحله قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات آغاز خواهد کرد.

خیرمند با اشاره به اینکه طبق بخشنامه در کشور ستاد مرکزی و در استان‌ها، ستاد استانی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی تشکیل خواهد شد، گفت: ترکیب اعضا ستاد مرکزی و ستادهای استانی و شهرستانی به شرح ذیل است اعضا ستاد مرکزی:

۱- دادستان کل کشور (رئیس ستاد)؛ ۲- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه (دبیر ستاد)؛ ۳- نمایندگان شورای نگهبان، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، سازمان قضائی نیروهای مسلح و صدا و سیما؛ ۴- رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران؛ ۵- رئیس سازمان بازرسی کل کشور.

اعضا ستاد استانی (مرکز استان) ۱- رئیس کل دادگستری استان (رئیس)؛ ۲- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان (دبیر)؛ ۳- دادستان مرکز استان؛ ۴- مسئولین دستگاه‌ها و نهادهای متناظر ستاد مرکزی در استان؛ ۵- بازرس کل استان در سازمان بازرسی کل کشور.

وی ادامه داد: بر اساس این بخشنامه در ذیل ستاد استانی در کلیه شهرستان‌های استان ستاد مشابهی با مسئولیت رئیس دادگستری شهرستان و با ترکیب رده متناظر استانی، زیر نظر ستاد استانی وظایف محوله را انجام خواهند داد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم اداره کل دادگستری استان عنوان کرد: بر اساس وظایف ستادهای مرکزی، استانی و شهرستانی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در قالب ۸ بند و ۳ تبصره آمده است که این وظایف به قرار زیر است.

۱- پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیت‌های انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی؛ ۲- ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی؛ ۳- تبیین و تعیین برنامه‌های پیشگیرانه و نحوه اجرای آن‌ها در زمینه پیشگیری از جرایم احتمالی؛ ۴- هماهنگی و تعامل مداوم با هیأت‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در زمینه برگزاری هر چه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون؛ ۵- انعکاس فوری شرح وقایع و جرایم مهم به ترتیب به ستاد استانی و ستاد مرکزی؛ ۶- توجیه، ارشاد و انذار تشکل‌ها، احزاب، گروه‌ها، ستادهای تبلیغاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی؛ ۷- اطلاع رسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازات‌های قانونی از طریق رسانه‌های جمعی با هدف ارتقا آگاهی‌های عمومی، کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی؛ ۸- انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاه‌ها، نهادها یا اشخاص به مراجع صالح.

وی گفت: بر اساس این بخشنامه رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور موظفند شعبی از دادگاه‌ها و دادسراهای حوزه قضائی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی اختصاص دهند.

خیرمند در پایان بیان کرد: از هفته آینده ضمن تشکیل ستاد استانی بر اساس تقویم زمانی کمیته‌های این ستاد و همچنین ستادهای شهرستانی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی آغاز به کار خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه