دوشنبه 31 ارديبهشت 1403, Monday 20 May 2024, مصادف با 12 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16021
منتشر شده در سه شنبه, 25 آذر 1399 21:07
تعداد دیدگاه: 0
اقدامت-تسهیل-گرانه-به-راحتی-کولبری-را-حذف-می-کند

ایسنا/کردستان پژوهشگر موسسه عالی تامین اجتماعی با اشاره به حذف کولبری در پیرانشهر به وسیله پرداخت...

ایسنا/کردستان پژوهشگر موسسه عالی تامین اجتماعی با اشاره به حذف کولبری در پیرانشهر به وسیله پرداخت یارانه سوخت به حساب مرزنشینان گفت: با کارهای تسهیل گرانه به راحتی می‌توان کولبری را از مناطق مرزی کردنشین حذف کرد.

کامل دلپسند، ظهر امروز سه شنبه(۲۵آذرماه) در پانل تخصصی مرز، توسعه اجتماعی و مناسبات فرهنگی که در قالب وبینار برگزار شد اظهار کرد که مسئله کولبری در پنج سال اخیر یکی از مسائل بسیار داغ اجتماعی کشور بوده و به دلیل رویدادهایی که در جریان آن اتفاق می‌افتد هزینه اجتماعی و بین‌المللی دارد.

وی افزود که در پنج سال گذشته طی سفر تحقیقاتی به شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت دریافتیم که تعداد کولبران از ١۰۰ نفر به حدود ۵ هزار نفر افزایش یافته است.

این پژوهشگر موسسه عالی تامین اجتماعی تصریح کرد که امروز فضای جامعه و فضای عملکردی کولبران در مناطق کردنشین تغییر کرده و موجب ایجاد کولبری در مناطق مشخصی از مرزهای غربی کشور شده است.

وی عنوان کرد که موضوع کولبری با توجه به کشته شدن سالانه حدود ۸۰ کولبر هزینه سنگینی دارد و وسیله‌ای برای اظهار عملکردهای منفی می‌شود.

دلپسند ادامه داد: کولبری از ۲۰ سال پیش تاکنون در مرزهای غربی وجود داشته و در گذشته بیشتر به صورت تجارت‌های خرد بوده و دلیل آن اشتراک‌های زبانی و مذهبی بوده است و این موضوع گویای آن است که مرز ایجاد شده مبتنی بر دولت ملت در نظام کنشگرانه مرزی مفهومی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری کولبری به صورت روزمرگی‌های روزانه برای کسب معیشت بوده خاطرنشان کرد که شکل‌گیری کولبری در مناطق مرزی پیرانشهر و سردشت در نتیجه کارگزاران و ذی نفعان استانی و جهت منافع مادی بوده است.

دلپسند افزود که وضعیت بسیار اسفبار اقتصاد غیر رسمی موجود در مناطق مرزی و نبود اشتغال و مهاجرت بیش از حد روستاییان نیز در خلق این پدیده نامبارک در مناطق مرزی کردستان سهیم است.

وی تصریح کرد که اعطای مجوز واردات گردو و لاستیک در مناطق مرزی پیرانشهر تنها به نفع کسانی بود که در رانت سیاسی و اقتصادی دست داشتند.

این پژوهشگر موسسه عالی تامین اجتماعی با جدا کردن مناطق کولبری به منطقه پیرانشهر و سردشت، بانه و مریوان و پاوه و جوانرود عنوان کرد که ماهیت کولبری در این سه منطقه متغیر است.

وی گفت: اگر در مسیر توسعه هزاران جاده و کارخانه ایجاد شود بار روانی مثبت آن به اندازه بار منفی یخ زدن نوجوان کولبر در ارتفاعات نخواهد بود.

این پژوهشگر موسسه عالی تامین اجتماعی اظهار کرد در منطقه بانه که کارکرد مقطعی برای شکلگیری بازارچه‌های منطقه‌ای به منظور جمع آوری سرمایه‌ها وجود داشت از بین رفته و اکنون کالا از تهران به بانه وارد شده و در آنجا اسم کالای مرزی به خود می‌گیرد.

وی با اشاره به رویکرد راهگشای مسئله کولبری عنوان کرد که مناطق کردنشین نیاز به نگاه صدقه‌ای برای توسعه ندارند و این مناطق در حوزه کشاورزی، گردشگری و ایجاد مناطق مشترک میان مرزی استعداد فراوانی دارد.

این پژوهشگر موسسه عالی تامین اجتماعی با اشاره به حذف کولبری در پیرانشهر به وسیله پرداخت یارانه سوخت به حساب مرزنشینان ادامه داد که با کارهای تسهیلگرانه به راحتی می‌توان کولبری را از مناطق مرزی کردنشین حذف کرد.

وی خاطرنشان کرد که قراردادن یک خط بین مرزی به عرض حدود ۴۰ کیلومتر و به طول مناطق کردنشین از آذربایجان غربی تا استان ایلام برای ایجاد مناطق مشترک میان مرزی می‌تواند کولبری را از میان بردارد.

دلپسند با بیان اینکه دو صنعت موفق ایستک و رب روژین از موفق‌ترین‌ها در صنعت اجتماعی کشور هستند گفت: می‌توان با تکیه بر پتانسیل‌های کشاورزی در مناطق کردنشین و ایجاد صنایع تبدیلی ایجاد اشتغال کرد.

وی یادآور شد که سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان تعاون، رفاه و تامین اجتماعی در راستای خلق و تسهیل ایجاد تعاونی‌های روستایی مرزنشین دانش بنیان با همکاری و نظارت دولت می‌تواند در اقتصاد مرزنشینان تاثیر بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه