شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1482
منتشر شده در پنج شنبه, 11 دی 1348 00:00
تعداد دیدگاه: 0

خیانت خیانت است، فرقی نمی کند مردانه باشد یا زنانه . هر دو بنیان خانواده را زیر و رو می کند.

اما تنها یک تفاوت دارد آن هم اینکه زن ها وقتی خیانت می بینند شاید برای فرزند یا فرزندانشان، برای ماندن سایه ای روی سرشان به نام "شوهر" و یا نخوردن انگی به نام "مطلقه" روی پیشانیشان سکوت کنند ، اما مرد ها کمتر راضی به ادامه زندگی خواهند شد. برخی فقط به طلاق بسنده می کنند و برخی دیگر به کمتر از قتل همسرشان راضی نمی شوند. خون می ریزند، خون به پا می کنند یا خون جلوی چشمانشان را می گیرد. اما از سوی دیگر این خشونت ها نه تنها نتوانسته جلوی خیانت را بگیرد، که آمار آن را تا حدودی افزایش هم داده است. خیانت هایی که ظاهرشان از یک ارتباط ساده شروع می شود، ولی انتهای آن به بیراهه هایی ختم می شود که از جاده سنگلاخی هم سنگلاخی تر است ، ضمن آنکه خیانت های امروزی با خیانت های عصر های گذشته تفاوت های بسیاری کرده. آن روز ها اگر زنی از خانه خارج نمی شد، هیچ وسیله ارتباطی با بیرون نداشت، اما امروزه دنیا از مانیتور رایانه های PC یا همراه به خانه ها سرک می کشد . فضای مجازی، چت ، شبکه های اجتماعی و ... زمینه ای شده اند برای خیانت هایی با رنگ و بوی مدرنیته. حال برخی از این ارتباطات پیش از اینکه رنگ و بوی خیانت به خود بگیرند ، رنگ می بازند و به یک ارتباط نافرجام و یا یک سو استفاده ختم می شوند، ولی برخی دیگر آنچنان عمیق می شوند که بنیان خانواده را متزلزل می سازند. البته کارشناسان جامعه شناسی و جرم شناسان بر این باورند که تکنولوژی هرچند پر خطر ، ولی عامل اصلی این مشکلات نیست و باید همراه با تکنولوژی فرهنگ استفاده از آن نیز به کشور وارد شود. سرهنگ ستار خسروی، کارشناس فنی پلیس فتا یکی از این افراد است که ضمن اظهار نگرانی از افزایش آمار سو استفاده های متعدد از زنان و دختران ایرانی در فضای مجازی، معتقد است که در ایران به دلیل عدم آگاهی کاربران، عدم فرهنگ سازی درست و عدم تعبیر مناسب از حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی، این سوء استفاده‌ها بیشتر از سایر کشورها است و در این زمینه آمارهای نگران کننده‌ای نیز وجود دارد. آمار هایی که هرچند تا کنون بارز و آشکار نشده، اما حکایت از ارتباطات زیرپوستی و تامل بر انگیز دارد که بخشی از قتل های خانوادگی جامعه را به خود اختصاص داده است. به عنوان نمونه بر اساس آمار پلیس حدود 15 درصد از قتل ها بر اساس روابط پنهانی و غیر اخلاقی صورت گرفته است.

خیانت تابویی برای نگفتن آمار

با این وجود هنوز جامعه شاهد آن است که مسئولان وجود خیانت را تابو می پندارند و از بیان آمار آن خودداری می کنند. اما به راستی متولی اصلی این امر در جامعه چه ارگان و نهادیست؟ از واژه زیبا، تکراری و دهان پر کن " باید فرهنگ سازی شود " که بگذریم ، کدام موسسه باید تحقیق کند و کدام سازمان باید مقابله را در دستور کار خود قرار دهد؟ خیانتی که بنا بر گفته حبیب الله فرید، مدیر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور جزو خط قرمز هاست و به رغم این قرمزی ، هنوز مطالعه جدی در زمینه شیوع آن در جامعه صورت نگرفته است. البته هرچند که فرید نیز توسعه خیانت در جامعه را دارای قابلیت بحرانی شدن می داند، ولی هنوز آمار رسمی دولتی در این راستا ارایه نشده و هر آنچه بیان می شود، آمار غیر دولتیست که موسسه های علمی و یا مرتبط با موضوع بیان نموده اند. همچنین بر اساس اعلام یکی از نشریات وابسته به موسسه همشهری و بر اساس تحقیقی که در سال 89 در 15 استان کشور انجام گرفته است ، علت 67 درصد قتل مردان از سوی همسرانشان خیانت و 33 درصد از قتل هایی که در آن زنان توسط شوهرانشان کشته شده اند نیز به علت واکنش خشن شوهران پس از متوجه شدن خیانت همسرانشان بوده است. همچنین اگر اظهارات فرید را مبنی بر بسته بودن دست مسئولان دولتی به منظور اعلام آمار برخی از تحقیقات دانشجویی ویا غیر دانشجویی که صحیح هم می باشد را مد نظر قرار دهیم، باید بپذیریم که حدود 30 تا 50 درصد مردان و حدود 30 درصد از زنان پس از ازدواج به دنبال یک دوست و همدم غیر همجنس می گردند که عمده عامل این امر در زنان رسیدن به یک آرامش عاطفی و در مردان رسیدن به یک رابطه جنسی می باشد.

خیانت به چه دلیل؟

اما روانشناسان دلایل متعددی را برای این موضوع در نظر می گیرند که مهمترین آن ها در عدم آشنایی زوجین با مهارت های زندگی خلاصه می شود. محمد علی نمازی، روانشناس و استاد دانشگاه در این زمینه به خبرنگار ما گفت: تکراری شدن زن و مرد در زندگی زناشویی برای یکدیگر، تند خویی و غیر قابل تحمل بودن اخلاق یکی از طرفین، ضرب و شتم زنان توسط مردان، بالا بودن روحیه تنوع طلبی در خانواده ها و مهم تر از همه پایین بودن اعتقادات مذهبی باعث بروز این پدیده می گردد. وی برخی از این دلایل را در بین زن و مرد مشترک می داند و تنها تفاوت خیانت های مردانه با زنانه را تمایل به کامجویی های جنسی در بین مردان بیان می کند. اما خیانت های زنانه بیشتر در صورتی رخ می دهد که زنان فکر می کنند به لحاظ عاطفی شکست خورده اند. به عقیده این روانشناس بسیاری از زنان که به دنبال روابط فرا زناشویی هستند، ابتدا تصور می کنند از سوی همسر خود مورد توجه قرار نمی گیرند، سپس به یک فرد دیگر با جنس مخالف علاقمند می شوند و ابتدا تصمیم می گیرند این ارتباط بیشتر اینترنتی یا تلفنی باشد ، اما در صورت تعمیق روابط، آهسته آهسته تصمیم می گیرند اوقات فراعت خود را نیز با دوست جدیدشان سپری کنند. اما این موضوع می تواند علاوه بر کمبود عاطفه ، ریشه در عدم آگاهی افراد هم داشته باشد. آگاهی نسبت به موازین شرعی ، آگاهی نسبت به حساسیت نهاد خانواده و اینکه در صورت بروز خیانت دیگر به سختی می توان آن را به حالت ابتدایی بازگرداند و آگاهی نسبت به مسایل جانبی در این راستا، ولی متاسفانه رشته ها و مباحث آموزشی در سنین پایه راجع به خانواده ها بسیار کم بوده که یا نگاه تعصبی و یا عدم احساس نیاز به علت جدی نگرفتن امر باعث به وجود آمدن این نگاه گردیده است و این در حالیست که در بسیاری از کشور های جهان از سنین کودکی، کودک را در معرض آموزش درباره مسایل خانواده و وظایف زناشویی قرار می دهند تا در سنین بلوغ نیز مشکلی در این رابطه نداشته باشند.

خیانت یک پدیده اجتماعی

فریده محسنی، استاد حوزه و دانشگاه نیز با اجتماعی خواندن پدیده خیانت در بین خانواده ها، آن را یکی از شیوه های بارز بی اخلاقی در جامعه توصیف می کند. وی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: دولت باید برای کنترل هیجانات جنسی ، عاطفی و احساسی مردم برنامه ریزی داشته باشد تا خانواده ها درگیر این موضوع نشوند. این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ضمن آنکه تاکید می کنم تهاجم فرهنگی در توسعه بی اخلاقی اجتماعی تاثیر فراوانی دارد، ولی باید اذعان کنم که برخی از اقدامات غیر دینی مسئولان نیز زمینه حذف شریعت از زندگی روزمره خانواده ها را فراهم می کند و وقتی چنین اتفاقی افتاد، انسان برای انسان معیار می شود و معیار های الهی از بین می رود، در این صورت است که شاهد بی اخلاقی ها و بی عفتی ها در جامعه خواهیم بود. اما حالا دیگر این امر به یک مسئله تبدیل شده و باید پیش از رسیدن به بحران برای آن چاره جویی کرد. باید از نهاد هایی که برای خانواده ها برنامه ریزی می کردند و کوتاهی کردند ، مسئولان فرهنگی ، برنامه ریزان دولتی و بسیاری از دست اندرکاران سئوال شود . باید بر اساس الگو های مدون جامعه شناسی با بهره گیری از مذهب در برابر این پدیده ایستاد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. پدیده ای که اگر در آمار 25 درصدی طلاق تاثیر مطلق نداشته ، تاثیر مهمی داشته و به بد اندیشی ، بد اخلاقی ، بد کرداری در جامعه دامن می زند و روز به روز آن را افزایش می دهد. باید با حفظ اصالت ها به استقبال تکنولوژی رفت تا مگسک تکنولوژی سنت های اصیلمان را نشانه نرود.

نوشتن دیدگاه