شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1470
منتشر شده در شنبه, 29 تیر 1392 04:30
تعداد دیدگاه: 0

همراز نیوز/ایسنا کارشناس مسؤول دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: در سال‌های گذشته کودکان کار بیشتر اتباع بیگانه بودند، اما در حال حاضر تعداد این کودکان در حال کاهش اما تعداد کودکان کار با تابعیت ایرانی در حال افزایش است. افسانه میرزاییان اظهار کرد: کودک خیابانی به افرادی گفته می‌شود...

81511 829

همراز نیوز/ایسنا

کارشناس مسؤول دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: در سال‌های گذشته کودکان کار بیشتر اتباع بیگانه بودند، اما در حال حاضر تعداد این کودکان در حال کاهش اما تعداد کودکان کار با تابعیت ایرانی در حال افزایش است.

افسانه میرزاییان اظهار کرد: کودک خیابانی به افرادی گفته می‌شود که سن آن‌ها کمتر از 18 سال است و برای بقا مجبور به کار در خیابان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه کودکان خیابانی به سه دسته تقسیم می‌شوند، افزود: کودکانی که در خیابان کار می‌کنند و ارتباطی با خانواده خود ندارند، کودکانی که با خانواده ارتباط دارند و کار می‌کنند و کودکانی که به همراه خانواده در خیابان کار می‌کنند سه دسته کودکان خیابانی را تشکیل می‌دهند.

کارشناس مسؤول دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: وضعیت کلان‌شهر اصفهان از نظر تعداد کودکان کار مناسب است و تعداد این کودکان در مقایسه با سایر کلان‌شهرهای کشور چشمگیر نیست.

میرزاییان با اشاره به اینکه در سال 91 مرکز نگه‌داری کودکان کار بهزیستی استان 247 مورد پذیرش داشته است که از این تعداد 78 درصد پسر و 22 درصد دختر بوده‌اند، تاکید کرد: 45 درصد این کودکان تابعیت ایرانی دارند و 55 درصد نیز غیر ایرانی بیشتر افغان و پاکستانی هستند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی مرکز نگه‌داری کودکان خیابانی توانمندسازی این کودکان است، تصریح کرد:در این مرکز یک تیم تخصصی متشکل از روانشناس، مددکار اجتماعی، مشاور حقوقی و کارشناس تربیتی در مدت زمان 20 روزی که کودکان در این مرکز نگه‌داری به او کمک می‌کنند.

کارشناس مسؤول دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: اگر کودکانی که به این مرکز منتقل می‌شوند بی سرپرست یا بد سرپرست باشند و فردی برای نگه‌داری کودک وجود نداشته باشد به مراکز شبانه‌روزی بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

میرزاییان در خصوص چگونگی جمع‌آوری این کودکان از سطح شهر افزود: کودکانی که مشغول به کارهای کاذب از جمله فال فروشی، گل‌فروشی و از این دست مشاغل باشند توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شوند، اما تیم‌های ما نیز با بازدید یا تماس‌هایی که با 123 گرفته می‌شوند فعال می‌شوند و در مواردی به جمع‌آوری می‌پردازند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته کودکان کار بیشتر اتباع بیگانه بودند، اما در حال حاضر تعداد آن‌ها در حال کم شدن است و کودکانی که تابعیت ایرانی دارند در حال افزایش هستند.

کارشناس مسؤول دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: 47 درصد کودکان کار که در مرکز نگه‌داری ما هستند با سواد بوده و متاسفانه 53 درصد از این کودکان بی سواد هستند.

میرزاییان به زنان خیابانی نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت کلان‌شهر اصفهان در مقایسه با تهران در این خصوص بسیار مطلوب است و وضعیت نگران کننده‌ای ندارد، اما با این حال مرکز اورژانس اجتماعی ما شبانه‌روز در حال فعالیت است تا به زنان و دختران آسیب دیده رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه دختران و زنان آسیب دیده و یا در معرض آسیب که از خانه خارج شده‌اند می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز به مراکز 123 ما مراجعه کنند، بیان کرد: اورژانس 123 به مدت 20 روز این افراد را نگه‌داری می‌کند و پس از 20 روز اگر این زنان یا دختران متعلق به استان دیگر باشند به استان خود ارجاع داده می‌شوند.

کارشناس مسؤول دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: اگر این دختران و زنان اصفهانی باشند خانواده‌های آن‌ها شناسایی شده و برای حل مشکلات خانوادگی آن‌ها جلسات روانشناسی برگزار می‌شود و در نهایت اگر مشکل حل نشد،‌ فرد به مرکز بازپروری زنان و دختران مرکز بهزیستی ارجاع داده می‌شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: تعداد زنان خیابانی در اصفهان مخصوصا کلان‌شهر اصفهان در سال 91 نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته که خوشبختانه این کاهش در سه ماهه اول سال جاری نیز ادامه داشته است.

نوشتن دیدگاه