يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 14255
منتشر شده در سه شنبه, 11 شهریور 1399 18:35
تعداد دیدگاه: 0
پسماندهای-خشک-تفکیک‌شده-به-چند-روش-جمع-آوری-می-شوند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،یکی از علل اهمیت مدیریت زباله و پسماند در هر شهری، ایمنی و...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،یکی از علل اهمیت مدیریت زباله و پسماند در هر شهری، ایمنی و بهداشت جامعه است؛ این مدیریت باید به گونه ای انجام شود که کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود و با مدیریت اصولی علاوه بر اینکه از آلوده شدن محیط زیست جلوگیری میشود، منابع محدود طبیعی زمین نیز به طور بهینه تری استفاده می شوند اما در این بین جمع آوری زباله در مبداء نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

در حال حاضر در هر محله از شهر تهران حداقل یک کانکس بازیافت زباله وجود دارد و  همچنین شهروندان تهرانی می‌توانند پس از جمع‌آوری زباله‌های خشک با شمارۀ 137 تماس بگیرند و زباله‌های خود را تحویل دهند. در حال حاضر در شهر تهران روزانه حدود 7000 تن پسماند تولید می‌شود که از این مقدار براساس آنالیز انجام‌شده 70درصد تر و 30درصد خشک است. با جداسازی این مواد در مبداء کمک شایانی به بازیافت و دفع بهداشتی آن‌ها می‌شود و از آلودگی محیط‌زیست و از بین رفتن سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌شود.

پردازش پسماند خشک: تفکیک پسماندهای خشک شهر تهران در مبداء در سال 1384 به مرحلۀ اجرا درآمد. شهرداری تهران در حال حاضر پسماندهای خشک تفکیک‌شدۀ شهروندان تهرانی در مبدأ را به سه طریق جمع‌آوری می‌کند؛ غرفه‌های بازیافت، تحویل هفتگی پسماندهای خشک جمع‌آوری‌شده به پیمانکاران شهرداری تهران و مخازن آبی‌رنگ 1100 لیتری.

علاوه بر این سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با استقرار بیش از 400 غرفۀ بازیافت در نقاط مختلف شهر از جمله نقاط پرتردد همچون میدان‌های میوه‌وتره‌بار، به جمع‌آوری پسماندهای خشک تفکیک‌شدۀ شهروندان می‌پردازد. طی این فرایند شهروندان پسماندهای خشک تفکیک‌شدۀ خود را به نزدیک‌ترین غرفۀ بازیافت تحویل می‌دهند و در قبال آن پول نقد، اقلام بهداشتی و شوینده، لوازم‌تحریر و… دریافت می‌کنند.

براساس توافق‌های صورت گرفته با بانک سامان برخی از غرفه‌های بازیافت به سیستم کارت‌خوان الکترونیکی مجهز شده‌اند و مبلغ پسماندهای خشک شهروندان به‌صورت الکترونیکی به کارت عابر بانک آن‌ها واریز می‌شود. قیمت خرید پسماندهای خشک شهروندان در غرفه‌های بازیافت به‌صورت روزانه و با توجه به قیمت روز بازارهای رسمی تعیین می‌شود. کارشناسان سازمان مدیریت پسماند این موضوع را بررسی و بازرسی می‌کنند.

تحویل هفتگی پسماندهای خشک جمع‌آوری‌شده به پیمانکاران شهرداری تهران: در این روش که از ابتدای اجرای تفکیک پسماندهای خشک در مبدأ، یعنی پاییز 1383، مورد توجه قرار گرفت پیمانکاران بخش خصوصی موردتأیید شهرداری تهران با مراجعۀ هفتگی به محلات تعیین‌شده به جمع‌آوری پسماندهای خشک تفکیک‌شدۀ شهروندان اقدام می‌کردند. هم‌اکنون نیز کارشناسان پیمانکاران بخش خصوصی با حضور در محلات و مراجعه به در منازل با ارائۀ کاتالوگ و بروشورهای آموزشی و فرهنگی به آموزش چهره‌به‌چهرۀ شهروندان از جمله زنان خانه‌دار می‌پردازند و در پایان مخازن کارتن پلاست و کیسه‌های مخصوصی را برای جمع‌آوری پسماندهای خشک در اختیارشان قرار می‌دهند.

خودروهای مخصوص جمع‌آوری پسماندهای خشک در این روش به ملودی‌های مخصوصی مجهز هستند که در هنگام ورود به محلۀ موردنظر برای آگاهی شهروندان آن را می‌نوازند.

مخازن آبی‌رنگ 1100 لیتری مکانیزه: طی 5 سال گذشته سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به‌منظور جمع‌آوری پسماندهای خشک جمع‌آوری‌شدۀ شهروندان از جمله پسماندهای خشک مغازه‌ها، واحدهای تجاری و اداری بیش از 10 هزار مخزن آبی‌رنگ مکانیزۀ 1100 لیتری در نقاط مختلف شهر نصب کرده است. این مخازن که به‌طورمعمول در کنار مخازن مکانیزۀ مخصوص پسماندهای تر نصب شده‌اند به علائم و نشانگرهای راهنما و آموزشی برای تفکیک پسماندهای خشک مجهز هستند. ناوگان مکانیزۀ مخصوص روزانه این مخازن را جمع‌آوری و به ایستگاه‌های تفکیک منتقل می‌کنند.

با گذشت زمان و بررسی‌های صورت گرفته، سازمان مدیریت پسماند در رویکردی جدید نصب و استقرار مخازن آبی‌رنگ 1100 لیتری را در شهرک‌های محصور شهر تهران محدود کرد. دلیل این کار نظارت و مدیریت اصولی و بهینه‌تر فرایند و چرخۀ مدیریت پسماندهای خشک به‌واسطۀ شرایط حاکم بر این نوع از شهرک‌ها بیان شده است.

پردازش پسماند تر: در حال حاضر در مجتمع دفع و پردازش آرادکوه، پسماندهای شهری جداسازی می‌شوند و کمپوست (کودآلی) تولید می‌شود. با توجه به میزان بسیار زیاد زایدات تولیدی در شهر تهران و از آنجایی که حدود 70درصد پسماندهای شهر تهران را مواد آلی تشکیل می‌دهند، استفاده از فرایند کمپوست‌سازی برای دفع صحیح و بهداشتی زایدات تولیدی و انجام پردازش علمی روی آن‌ها منطقی به نظر می‌رسد.

در این مجتمع پسماندهای آلی از پسماندهای خشک جدا می‌شوند و در پروسۀ هوادهی (روش ویندرو) به کمپوست تبدیل می‌شوند، همچنین مواد خشک به روش‌های بهینه جدا می‌شوند و به چرخۀ تولید بازمی‌گردند؛ فرایندی که موجب بهبود وضعیت محیط زیست شهری و شرایط اجتماعی و بهداشتی مردم خواهد شد. کاهش شیرابه و توقف تولید گازهای گلخانه‌ای (متان)، کاهش میزان مواد دفنی و افزایش طول عمر مراکز دفن و جلوگیری از دفن مواد باارزش از دیگر مزایای زیست‌محیطی احداث واحدهای پردازش است.

تهیۀ کمپوست از پسماندها علاوه بر کاهش میزان پسماندهای دفن‌شده و کاهش تولید شیرابه و گاز متان و بوی نامطبوع، باعث بهبود هوای منطقه و حفظ سلامتی افراد ساکن در  اطراف مجتمع و حفظ بهداشت محیط می‌شود و اثرات اقتصادی مانند کاهش هزینه‌ها در مرکز دفن به‌دلیل جلوگیری از دفن پسماند، تولید کمپوست، فروش آن و کسب درآمد، جلوگیری از هدررفتن سالیانۀ چندین هکتار زمین به‌دلیل دفن پسماندها، ایجاد اشتغال و درآمدزایی و بازیافت پسماندهای خشک باارزش، فروش آن‌ها و کسب درآمد دارد.

احداث واحدهای جدید پردازش و تولید کمپوست از دفن پسماندها، آلودگی آب، خاک و هوا جلوگیری می‌کند. احداث خطوط استحصال کود و گرانوله‌کردن کمپوست سبب پردازش هرچه بیشتر پسماند و همچنین کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی حاصل از دفن پسماند به روش سنتی می‌شود؛ روشی که تولید شیرابه، گاز متان و از بین رفتن اراضی را در پی دارد. با توجه به اینکه کمپوست نابالغ حاصل از سایت‌های هوادهی دارای ناخالصی‌های مختلفی است، با همکاری بخش خصوصی واحدهای پالایش جدیدی با هدف افزایش خلوص کمپوست و درجه‌بندی آن در مجتمع آرادکوه راه‌اندازی شده است.

از سوی دیگر، با توجه به سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر جایگزینی کودهای بیولوژیک با کودهای شیمیایی، با هدف افزایش مواد آلی در اراضی کشاورزی و حاصلخیزکردن اراضی، تولید کود کمپوست باکیفیت و براساس استانداردهای روز جهانی از دیگر برنامه‌های سازمان بازیافت است. تولید کمپوست به شکل گرانوله و بسته‌بندی در کیسه‌های مختلف باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و همچنین استفادۀ راحت‌تر کشاورزان در سیستم‌های کوددهی به اراضی خواهد شد.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه