جمعه 28 ارديبهشت 1403, Friday 17 May 2024, مصادف با 9 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3629
منتشر شده در یکشنبه, 07 آذر 1395 14:13
تعداد دیدگاه: 0

تولید فولاد خام در فولاد مبارکه طی هشت ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری با هفت درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل ( ۳ میلیون و ۴۸۷ هزارتن) به ۳ میلیون و ۷۴۲ هزارتن رسید.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، از مجموع فولاد خام تولید شده در بازه زمانی یاد شده مقدار ۳۵۰ هزار تن به صورت تختال، ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن به صورت محصولات گرم و اسیدشویی و ۸۵۰ هزار تن نیز در قالب محصولات سرد و پوشش¬دار به بازار عرضه شده است.
این گزارش حاکیست در همین مدت عملکرد مجتمع فولاد سبا و فولاد هرمزگان هرکدام به ترتیب، تولید ۴۵۶ و ۷۳۶ هزار تن فولاد خام بوده است.

طرح برق رسانی اضطراری به حوضچه روی مذاب
همچنین حمیدرضا نصیری کارشناس اجرای پروژه های نورد سرد از اجرای موفقیت آمیز پروژه برق رسانی اضطراری به حوضچه روی مذاب واحد گالوانیزه خبر داد.
وی افزود: در حوضچه روی مذاب(زینک پات)واحد گالوانیزه، در قسمت کوره های القایی جهت ذوب کردن فلز روی، نیاز به جریان ۴۰۰ ولت و حدود ۵۰۰ آمپر است. فلز روی همواره باید در این قسمت به صورت مذاب باشد و برای حصول این امر لازم است که قابلیت اطمینان سیستم برای برقراری دائم جریان برق بالا برود. قبل از اجرای پروژه دو مسیر برق رسانی برای کوره وجود داشت که برای افزایش قابلیت اطمینان و نیز استفاده بهینه از زیرساختهای موجود در شرکت فولاد مبارکه استفاده از دیزل ژنراتور با توان متناسب با بار در دستور کار قرار گرفت.
وی در اهمیت ویژه این طرح گفت: اضافه نمودن یک منبع تغذیه به سیستم باعث می شد تمامی مدار فرمان و کنترل قبلی نیاز به بازنگری داشته و در صورت اشتباه جزئی در طراحی و یا اجرای پروژه، خاموشی ناخواسته به واحد حوضچه روی مذاب تحمیل گردد و خسارات جبران ناپذیری را به شرکت تحمیل نماید. بدین منظور در این طرح، سیستم به صورت هوشمند در صورت قطع هرکدام از مسیرهای تغذیه کننده، به صورت خودکار از منبع تغذیه جایگزین با رعایت اولویت فیدرهای تغذیه استفاده می کند.
کارشناس اجرای پروژه های نورد سرد افزود: در این پروژه پس از طی مراحل مناقصه شرکت نام آوران توسعه صنعت پارسیان به عنوان مجری این پروژه انتخاب شد و کار اجرای پروژه با همکاری متخصصین برق واحد گالوانیزه و توسط پیمانکار صورت پذیرفت.
نصیری در خصوص عملکرد این سیستم یادآور شد:عملکرد سیستم در دو حالت دستی و خودکار طراحی گردیده است که توسط یک سلکتور سوئیچ که روی یکی از تابلوها تعبیه گردیده، این کار انجام می گیرد. در حالت خودکار بدون نیاز به حضور و یا هرگونه دخالت اپراتور، سیستم عملکرد صحیحی از خود نشان می دهد. در مواردی که بهره بردار نیاز داشته باشد که شرایط خاصی را برای تغذیه بارها فراهم کند، سلکتور سوئیچ را در حالت دستی قرار می دهد.
وی تصریح نمود: در حالت خودکار اینترلاک الکتریکی بین کلیدهای ورودی PU۲۷، PC و Diesel به گونه ای طراحی میشود که تحت هیچ شرایطی این شبکه ها با هم موازی نشوند و با اولویت های پیش بینی شده وارد مدار شده و به محض برق دار شدن هرکدام از منابع با اولویت کمتر از مدار خارج گردد. و در حالت دستی اینترلاک ها به گونه ای طراحی شده اند که اگر به علت هرگونه خطا از جانب اپراتور، کلیدی اشتباهاً فشرده شود، هیچگونه عکس العملی از سوی فیدر ها نداشته باشیم. وی افزود: در حالت دستی می توانیم دیزل را به صورت جداگانه وارد مدار کنیم و فیدرهای مربوط به تابلوی خروجی را تغذیه کنیم و در این حالت حوضچه روی مذاب از طریق کلید مربوط به خود به برق شهر متصل است. در این حالت نیز می توانیم حتی حوضچه روی مذاب را از برق شهر جدا و از طریق دیزل تغذیه شود.
نصیری در پایان از حمایت مدیریت اجرای پروژه های نورد سرد و گرم، مدیریت و کارشناسان واحد گالوانیزه و مهندسی کارخانه که در اجرای این پروژه همکاری کردند، تقدیر و تشکر نمود.

نوشتن دیدگاه