يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3432
منتشر شده در پنج شنبه, 18 شهریور 1395 11:09
تعداد دیدگاه: 0
​رییس اتاق بازرگانی اصفهان :

رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: انتقال آب از زاینده رود به استان دیگر بدون تامین منابع آبی نشان از بی تدبیری مسئولین وقت بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی استان اصفهان، سیدعبدالوهاب سهل آبادی در نشست هم اندیشی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران، با اشاره به اهمیت زاینده رود و نقش آن در ایجاد تمدن فلات مرکزی ایران گفت: زاینده رود نه تنها در اقتصاد استان نقش بسزایی دارد بلکه در فرهنگ و هنر اصفهان جایگاه ویژه ای دارد.
وی با انتقاد از بارگذاری بیش از اندازه بر روی زاینده رود، افزود: انتقال آب از زاینده رود به استان دیگر بدون تامین منابع آبی نشان از بی تدبیری مسئولین وقت بوده این در حالیست که حق آبه های زاینده رود به صورت سند در اختیار حق آبه داران است.
وی تولید خیار گلخانه ای در یزد و همچنین توسعه صنایع در این استان با آب زاینده رود را جای سوال دانست و گفت: توسعه صنایع استان دیگر با آب زاینده رود در شرایطی که کشت و صنعت یک استان را تحت تاثیر قرار دهد منطقی و عادلانه نیست.
سهل آبادی خواستار تصمیم گیری منطقی بر اساس مولفه های حقوقی و علمی تقسیم آب در کشور بویژه در استان اصفهان شد و گفت: اگر نسبت به کم آبی امروز توجه ویژه ای نشود این بحران روز به روز بزرگتر و بزرگتر می شود و مدیریت کردن در آن شرایط بسیار دشوار خواهد شد پس بهتر است امروز به فکر حل این بحران باشیم.
وی با اشاره به حمل گل و لای ناشی از کشاورزی بالادست به پشت سد زاینده رود، گفت: کشت در دامنه کوه و ورود گل ولای به رودخانه آسیب هایی به طبیعت رودخانه زاینده رود وارد ساخته و مسئولین استان بالادست رودخانه نباید بی تفاوت به این مسایل باشند.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: امروز به گذشتگان خود در خلق آثار تاریخی افتخار می کنیم ولی آیندگان به امروز ما افتخار می کنند پس باید تصمیمی بگیریم که آیندگان از ما به نیکی یاد برند.
ساخت سدهای متعدد کشور بدون مطالعه زیست محیطی
مشاور کمیسیون کشاوزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه تاکید کرد: تخصیص آب به بخش کشاورزی تخیصی به محیط زیست است و نباید آنرا آب از دست رفته تلقی کنیم.
امینی خواستار ایجاد تناسب بین پتانسیل و ظرفیت های اکولوژی هر منطقه جهت رشد و توسعه شد و گفت: ازدیاد واحدهای صنعتی و افزایش سطح زیرکشت به معنای توسعه نیست بلکه توسعه بر اساس ظرفیت و کشش یک منطقه صورت می گیرد.
وی با انتقاد از این طرح که خواستار انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران است، افزود: به جای اینکه آب شیرین سمیرم اصفهان را به کرمان منتقل کنیم و آب شور خلیج فارس را به اصفهان پیشنهاد می شود که نیاز آبی کرمان از خلیج فارس تامین شود و نیاز آبی اصفهان از سمیرم.
امینی ایجاد صنایع آب در اصفهان را باعث مهاجرت سایر استان ها به اصفهان دانست و گفت:الگوی توسعه گذشته اصفهان منجر به کم آبی امروز شده است زیرا از توسعه تنها رشد و زیاد شدن را یادگرفتیم در حالی که توسعه یک معنای فراتر از رشد و زیاد شدن می دهد.
قاسم علی جباری عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به پایین رفتن سطح آب چاه ها در استان اصفهان گفت: ساختن سدهای متعدد در سطح کشور بدون مطالعه زیست محیطی باعث شده آب خوان های چاه های آب در مناطق مختلف به شدت کاهش پیدا کند.
عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران مشکلی را نه تنها برطرف نمی کند بلکه زمینه افزایش مهاجرت به این منطقه را دوچندان خواهد کرد.
یوسفی خدمات را مهمترین رویکرد کشورهای توسعه یافته برای خلق ثروت واشتغال زایی دانست و گفت: کشاورزی و صنعت در استان اصفهان به عنوان مزیت های اقتصادی مورد توجه قرار نمی گیرد و نباید نیاز آبی جدیدی برای این استان تعریف کرد.
جبارزارع فعال اقتصادی در این جلسه با اشاره کمبود آب در اصفهان و از بین رفتن محیط زیست این شهر به صورت تدریجی، گفت: بروز بیمارهای متعدد تنفسی و از بین رفتن تدریجی ناژوان به عنوان ریه های اصفهان، تهدیدی جدی است که دامنگیر هر خانواده اصفهانی را می گیرد.
کارگهی مدیر یک شرکت سرمایه گذاری در این جلسه خواستار ایجاد مدیریت یکپارچه آب در کشور شد و گفت: اعمال مدیریت یکپارچه می تواند دعوای آبی بین استان های همجوار را برطرف کند.

نوشتن دیدگاه