دوشنبه 31 ارديبهشت 1403, Monday 20 May 2024, مصادف با 12 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3154
منتشر شده در چهارشنبه, 30 تیر 1395 10:36
تعداد دیدگاه: 0
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان:

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: 130 مشارکت‌کننده داخلی و خارجی در فضایی به مساحت 9 هزار مترمربع، در دهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر، سنگ‌های قیمتی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته حضور دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از فارس، رسول محققیان عصر روز گذشته در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر، سنگ‌های قیمتی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اظهار کرد: با وجود ظرفیت‌های وسیع و قدرتمند طلا و جواهر ایران در بحث صادرات، ایجاد ارزش افزوده و فرصت‌های شغلی این صنعت از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته و این امر درخشش طلای ایرانی در بازارهای جهانی را کم‌غرور ساخته است.

وی افزود: ایران یکی از خاستگاه‌های عظیم صنعت طلا و جواهر جهان به شمار می‌آید، بنا به آنچه دانش نمایشگاهی و تجربه حضور در این فضا بر ما عیان می‌سازد از طریق توجه به مواردی که در ادامه خواهم گفت به خوبی می‌توان فاصله وضع موجود با وضع مطلوب را طی کرد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: تبیین نام تجاری یکی از مهمترین مقوله‌هایی است که صنعت طلا و جواهر همواره نیازمند آن بوده و هست، در اقتصاد امروز بازارهای جهانی نام‌های تجاری حکم‌فرمایی کرده و به زعم کارشناسان این حوزه امروزه مراحل برندسازی محصولات و تولیدات برگ برنده‌ای است که به دلیل تامین شاخصه‌های کیفی، افزایش توان رقابتی و پا نهادن در عرصه استانداردهای بین‌المللی جلب اعتماد مشتریان جهانی را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: صنعت طلا و جواهر ایران نیازمند آن است که در تولید نام‌های تجاری وارد شده تا بتواند از ظرفیت‌های خود نهایت استفاده را کسب کند، اگرچه تعدادی از مجموعه‌های فعال در این صنعت حرکت‌هایی را آغاز کرده‌اند اما اتکا به این سهم و جایگاه در کارزار رقابت نشانه‌های تجاری جهانی کافی نبوده و تکاپوی ظرفیت‌های وسیع این صنعت را نخواهد داشت.

محققیان تصریح کرد: موضوع طراحی نیز مقوله‌ای است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، خالی بودن ویترین‌های طلافروشی کشور از مصنوعات مزین به طراحی ایرانی در حالی اتفاق می‌افتد که در دوره‌های گذشته این روند محسوس بوده و طرح‌های ایرانی الهام‌بخش ساخت مصنوعات کشورهایی مانند هند، ترکیه و ایتالیا بوده است.

وی عنوان داشت: ضعف در طراحی داخلی یکی از عوامل افت صادرات محصولات و مصنوعات طلای ایران به شمار می‌رود، امروز طراحی طلای ایران نه تنها برخاسته از سبک منحصر به فرد ایرانی نیست بلکه واقعیت تلخی به نام کپی‌برداری‌هایی عاری از خلاقیت، ذوق و هنر ایرانی را به رخ می‌کشد و این در حالی است که ایران در دوره‌ای صاحب سبک در طراحی طلا بوده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان ادامه داد: موضوع تبلیغات و بازاریابی را می‌توان یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیتی دانست که در صنعت طلا و جواهر آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است و مقوله بازارسنجی و بازارسازی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

وی متذکر شد: عدم معرفی صحیح توانمندی‌ها، معرفی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های صنعت طلا و جواهر را می‌توان یکی از نقاط ضعف اساسی این صنعت تلقی کرد؛ حل مشکلات اقتصادی و مباحثی مانند موانع صادرات، مشکلات تولید، فناوری، نیروی انسانی، قاچاق، واردات بی‌رویه، مالیات و همچنین بی‌ثباتی اقتصادی نیز از جمله موضوعات اساسی و مهمی است که دغدغه حاصل از آن به حق می‌تواند بازدهی این صنعت را تحت تاثیر خود قرار دهد.

محققیان اظهار داشت: رقابت کشورهای شرق آسیا در صنعت طلا و جواهر در زمینه‌های گفته شده و روند پیشرفت آن‌ها طی سال‌های گذشته این نکته را آشکار می‌سازد که توجه به این رویکردها می‌تواند مزیت‌های نسبی و یا رقابتی را به بهترین شکل به کار گرفته و فرصت‌های جدید و بی‌نظیری را پیش روی کشورهایی قرار دهد که از نظر پیشینه، سطح و ظرفیت‌های موجود در این بخش تفاوتی فاحش با ایران دارند.

وی تاکید کرد: آن‌گونه که تاثیرات مهم و آشکار نمایشگاه در همه جهان نشان می‌دهد، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی را می‌توان شاه‌راهی برای جبران این نقیصه‌ها دانست؛ شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز با برگزاری دهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته تلاش کرده است تا از طریق گردهم آوردن جامعه قدرتمندی از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات، محصولات، ماشین‌آلات، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین زمینه سلیقه‌یابی مصرف‌کنندگان داخلی و ایجاد رقابت در امر تولید و صادرات طلا را مهیا سازد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان افزود: در دهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر، سنگ‌های قیمتی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته حضور درخشان 130 مشارکت‌کننده داخلی و خارجی در فضایی به مساحت 9 هزار مترمربع، استقرار پاویون کشور ایتالیا و حضور مستقیم نمایندگانی از کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی، افزایش متراژ نمایشگاه و حضور بیشتر برندهای معتبر در ماشین‌آلات، زمینه پیاده‌سازی این اهداف را فراهم ساخته است.

وی اضافه کرد: باتوجه به پیشرفت چشم‌گیر حوزه تکنولوژی و ماشین‌آلات طلا طی سال‌های گذشته، فعالان این بخش از صنعت طلا با تکیه بر نیروی اراده و همت بالای خود تحولاتی شگرف در این زمینه را ایجاد کرده‌اند به گونه‌ای که به جرات می‌توان گفت ایران در زمینه تولید بخشی از تکنولوژی‌های این حوزه به خودکفایی رسیده و حتی برخی از ماشین‌آلات تولیدی ساخت کشور عزیزمان به بیرون از ایران نیز صادر می‌شود.

محققیان تصریح کرد: بدون شک این الگوی موفق را می‌توان در دیگر حوزه‌های صنعت طلا و جواهر نیز به کار بست تا راه حضور ایران در بازارهای جهانی هموارتر شود،از این رو حضور قدرتمند و اثربخش فعالان حوزه ماشین‌آلات و نمایشگاه حاضر مایه مباهات و افتخار همه ما و حضوری قابل‌تحسین و ترغیب است./

نوشتن دیدگاه