سه شنبه 18 ارديبهشت 1403, Tuesday 7 May 2024, مصادف با 28 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21468
منتشر شده در چهارشنبه, 17 فروردين 1401 16:48
تعداد دیدگاه: 0
مدیر سد زاینده‌رود:

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاههای زاینده‌رود و کوهرنگ گفت: خروجی سد زاینده‌رود از شامگاه شانزدهم فروردین ماه کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر سید مجتبی موسوی نایینی با اعلام این خبر اظهار کرد: امروز حجم آب سد زاینده‌رود 318 میلیون مترمکعب است که مشابه سال گذشته است.

وی افزود: در متوسط درازمدت حجم آب ذخیره شده 798 میلیون مترمکعب بوده که امسال ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاههای زاینده‌رود و کوهرنگ اضافه کرد: ورودی سد زاینده‌رود نسبت به پارسال 13 درصد افزایش و نسبت به متوسط بلندمدت ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان این که تاکنون میزان بارش‌ها در کوهرنگ یک هزار و 154 میلی‌متر ثبت شده است، خاطر نشان کرد: بارندگی ها نسبت به زمان مشابه در سال قبل 47 درصد افزایش و نسبت به میانگین دراز مدت 3 درصد کاهش داشته است.

موسوی نایینی با اشاره به این که ظرفیت نرمال مخزن سد زاینده‌رود یک میلیارد و 239 میلیون مترمکعب است، گفت: در حال حاضر موجودی آب ذخیره شده در آن حدود 318 میلیون مترمکعب است، به عبارت دیگر حجم آب ذخیره شده در مخزن سد حدود 26 درصد ظرفیت آن است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاههای زاینده‌رود و کوهرنگ افزود: امسال در برنامه ابلاغی وزارت نیرو، نیازهای کشاورزان مشخص شده است و اگر مطابق برنامه ورودی پیش‌بینی شده سد محقق و مصارف توسط ذیفعان تمام استان‌ها رعایت شود، امیدواریم پایان سال آبی ذخیره سد به حجم برنامه‌ریزی شده ۴۰۰ میلیون مترمکعب برسد، بنابراین هرگونه تصمیم‌گیری برای رهاسازی آب طبق برنامه انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به افزایش دما، امروز ورودی سد زاینده‌رود 96 و خروجی سد 15 مترمکعب بر ثانیه است.

موسوی نایینی یادآور شد: مطابق پیش‌بینی هواشناسی بهار کم‌بارشی خواهیم داشت و بارش‌ها کمتر از نرمال است./ روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه