يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 18923
منتشر شده در چهارشنبه, 19 خرداد 1400 05:26
تعداد دیدگاه: 0
توسعه-مشاغل-خانگی-زمینه‌ساز-توسعه-اقتصاد-کشور-بازاریابی-و-فروش-محصول-مهمترین-چالش

ایسنا/مرکزی یک تولیدکننده فعال در عرصه مشاغل خانگی گفت: عدم موفقیت در اتصال درست به بازار از...

ایسنا/مرکزی یک تولیدکننده فعال در عرصه مشاغل خانگی گفت: عدم موفقیت در اتصال درست به بازار از مهمترین موانع پیش روی توسعه مشاغل خانگی است که امید است با اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی این اتصال به درستی و به صورت مستمر عملیاتی شود.

ابوذر کریمی متولد ۱۳۶۶ و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت است و در حوزه معرق‌کاری و پیکرتراشی چوب فعالیت می‌کند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این کارگاه که در روستای آقداش شهرستان خنداب قرار دارد، برای چهار نفر به صورت مستقیم و ۱۰ نفر به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی در خصوص ظرفیت تولیدی این کارگاه گفت: میزان تولید این کارگاه بسته به نوع محصول و میزان سفارش متغیر است ولی تعدادی از محصولات در تیراژ بالا قابل ارائه در بازار مصرف است. محصولات تولیدی بیشتر غزال و لک‌لک است که در تیراژ بالا تولید می‌شود بعنوان مثال ماهانه افزون بر هزار عدد لک لک تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

کریمی در ادامه به موانع پیش روی تولید در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: به حوزه صنایع دستی آنطور که باید و شاید توجه نشده و بها داده نمی‌شود، ولی در مجموع در قبال اینگونه فعالیت های تولیدی مانع تراشی نشده و مخالفتی صورت نمی‌گیرد، گرچه این عرصه نیازمند توجه بیشتر است.

وی به وجود مشکلاتی نظیر نبود یک بازار فروش مشخص، عدم حمایت‌های لازم از واحدهای مربوطه و نداشتن بیمه به عنوان مهمترین موانع توسعه ای اشاره کرد و افزود: اتصال به بازار یکی از مهمترین موانع است که امیدواریم با طرح جهاددانشگاهی بتوانیم به صورت مستمر این اتصال به بازار را عملیاتی کنیم و این مشکل رفع و منجر به اشتغال پایدار و تقویت انگیزه در بین تولیدکنندگان شود. اﺯ ﺳﻮﻱ ﺟﻬﺎﺩﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﺑﺮاﻱ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎﺭ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺑﺎﺯاﺭ ﻣﻜﺎﻥ ﻣﻠﻲ، ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﺭاﻩ اﻧﺪاﺯﻱ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ.

وی درخصوص تامین مواد اولیه نیز گفت: با توجه به پتانسیل بالا و کشش خوب منطقه، در حوزه تهیه مواد اولیه مشکلی وجود ندارد و ظرفیت‌های این منطقه منجر به سهولت در تامین مواد اولیه شده است.

این پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی در خصوص نحوه فروش محصول نیز گفت: فروش به صورت حضوری یا از طریق ﻓﺮﻭﺵ در فضای مجازی و ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻫ ﻬﺎﻱ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ صورت می‌گیرد که امید است با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم بتوانیم از بازار مصرف مناسب‌تری برخوردار شویم. گرچه بازار فروش حضوری نیز برخی مواقع با برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، نمایشگاه مبلمان و فرشگاه‌های صنایع دستی و... فراهم است.

وی گفت: برطرف شدن مشکلات از طریق طرح مشاغل خانگی بستگی به حمایت‌های لازم از طرف واحدهای مربوطه دارد و نباید در حد یک طرح ﺑﺎﺷﺪ بلکه حمایت و پشتیبانی باید در فاز اجرایی قرار گیرد تا شاهد رونق و جهش در تولید این محصولات باشیم.

او در خصوص مزیت توسعه فعالیت مشاغل خانگی بیان کرد: توسعه مشاغل خانگی منجر به گردش توسعه اقتصاد کشور در سایه تقویت بنیه اقتصادی خانوارها شده و بستری برای افزایش تولید و شکوفایی اقتصادی خواهد شد و دروازه ای به سمت ورود افراد غیرفعال به بازار کار و تولید باز می کند.

 کریمی تاکید کرد: جهاددانشگاهی یک بازار اینترنتی تحت عنوان چیگل را راه اندازی کرده است که عملیاتی شدن آن منجر به ایجاد و تقویت بازار مصرف شده و نتیجه آن افزایش میزان تولید و اشتغال خواهد بود.

وی خواستار حمایت در زمینه اعطای تسهیلات ارزان قیمت و حمایت واقعی برای برون رفت از مشکلات و برآوردن خواسته‌های تولیدکنندگان مشاغل خانگی شد و افزود: امید است جهاد دانشگاهی که مسئولیت پیاده‌سازی و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را با کارفرمایی وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی بر عهده دارد بتواند با یک سازوکار و اقدام عملی بر مشکلات پیش رو فائق آید و اعتماد پیشران‌ها نیز برای توسعه فعالیت‌ها، تقویت شود.

او همچنین به صاحبان مشاغل خانگی توصیه کرد که در سایه فراگیری آموزش های لازم به مهارت کافی دست یابند تا بتوانند در سایه حمایت‌هایی که صورت می گیرد در طرح ﻣﻠﻲ توسعه مشاغل خانگی به افراد پیشران تبدیل شوند که نتیجه آن افزایش درآمدزایی برای خانواده خواهد بود.

گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی شد و به تصویب رسید.

به منظور اجرا و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیلگر، مکلف به شناسایی و توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی شد.

به گفته مسئولان جهاد دانشگاهی، این نهاد با استفاده از شبکه کارشناسان، مشاوران و تسهیلگران خود در سراسر کشور در نظر دارد با بهره‌مندی از ظرفیت‌های تمامی سازمان‌های دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقه‌های مفقوده و خلاء طرح‌های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه