چهارشنبه 2 خرداد 1403, Wednesday 22 May 2024, مصادف با 14 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 10627
منتشر شده در شنبه, 14 دی 1398 00:35
تعداد دیدگاه: 0
هنر-ضدتحریم‌ها-18-نقش-مهم-کارشناسی-اکتشاف-منابع-طبیعی-در-مقابله-با-تحریم‌ها

خبرگزاری فارس؛ «هنر ضد تحریم ها؛ پاسخی از درون میدان» عنوان سلسله یادداشت هایی به قلم دکتر محمدرضا...

خبرگزاری فارس؛ «هنر ضد تحریم ها؛ پاسخی از درون میدان» عنوان سلسله یادداشت هایی به قلم دکتر محمدرضا ناری ابیانه است که در این خبرگزاری منتشر می شود. این سلسله یادداشت ها در پاسخ به کتاب «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» اثر ریچارد نفیو، مسئول تیم طراحی تحریم های علیه ایران در دولت اوباماست. در ادامه قسمت هجدهم این سلسله یادداشت ها آمده است:

مطالعات گذشته نگر همگی موید این حقیقت تلخ اند که در حوزه اکتشاف منابع طبیعی یا قوانین پیشرو وجود ندارد یا اگر در برخی موارد وجود دارد بیش از آنکه موجب تقویت منابع طبیعی کشور در راستای مقابله با تحریم ها شوند در نقش خودتحریمی عمل می کند. مجموعه قوانین و مقررات موضوعی کشور در حوزه منابع طبیعی همانند دستگاه های اجرایی متولی از آشنفتگی مزمن در رنج است.

اصولا در قانونگذاری سنتی به سبک ایرانی علاقه چندانی به قانونگذاری پیرامون اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبردی برای مقابله با تحریم ها وجود نداشته است. از این رو تا می توانیم و تا توانسته ایم بصورت بی رویه و غیرقاعده مند از منابع طبیعی خود استفاده کرده ایم و ظاهرا هم بنا نداریم چیزی از آن را برای نسل های آینده باقی بگذاریم.

دستاوردهای رسمی نظام کارشناسی در کشور شامل قوانین (قانون اساسی، اسناد فرادست کشور و قوانین عادی)، مصوبات (تصویب نامه ها)، آیین نامه ها، دستورالعمل ها، نظام نامه ها، اساسنامه ها، بخشنامه ها، آراء وحدت رویه، آراء هیات عمومی و نامه های ادارای حاوی دستورات اجرایی است که از سوی مرجع صلاحیت دار تدوین و تصویب شده است.

شواهد عینی بیانگر این موضوع است که در مجموعه قوانین مقررات ناهماهنگ موجود و مربوط به منابع طبیعی دو مشکل ناآشنایی قانونگذاران با منابع طبیعی و ناآگاهی اهالی منابع طبیعی با اصول قانونگذاری آشکار است. از این رو قوانین موجود دارای بار علمی و تخصصی کمی است و دست اندکاران منابع طبیعی نیز برای اکتشاف منابع طبیعی از قوانین و ضوابط کارآمد خالی است.

اصولا آگاهان و دلسوزان منابع طبیعی راهی به قانونگذاری ندارند و قانونگذاران و قانونگذاری نیز آگاهی کاملی از منابع طبیعی کشور و فرآیندهای اکتشاف آن ندارند. کارشناسی (قوانین و مصوبات/ آیین نامه ها و دستورالعمل ها/ بخشنامه ها و نامه ها) اکتشاف (بررسی و مشاهده/ پردازش و آزمون/ تشخیص و گزینش) منابع طبیعی (آب، هوا، خاک و انرژی/ کوه، کویر، مرتع و جنگل/ تنوع زیستی، حیات وحش، زیستگاه های انسانی و حاکمیت غذایی) در قالب یک شبکه فراگیر تقنینی که بتواند همه منابع طبیعی کشور را به عنوان راهبرد مقابله با تحریم بکار گیرد وجود نداشته و ندارد. از این رو اموری که پیرامون آن قانون و مقرراتی وجود ندارد چگونه می توانند در دستگاه های اجرایی کشور عملیاتی شوند.

 

پرسشگری از مجمع تشخیص مصلحت نظام

- جایگاه اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها در چشم انداز بیست ساله نظام چیست؟

- سیاست های کلی نظام چگونه از اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها حمایت می کند؟

- سیاست های کلی نظام پیرامون اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها پیست؟

- چشم انداز اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- آیا اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها در مصلحت سنجی های مجمع تشخیص مصلحت نظام لحاظ می شود؟

 

 پرسشگری از دولت

- مقررات صادره از سوی دولت پیرامون اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- مجموعه لوایح تدوین شده در دولت پیرامون اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- چه بخش از بخشنامه های صادره از سوی دولت در حوزه منابع طبیعی به اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها اختصاص دارد؟

- آیا اراده دولت ها در مدیریت منابع طبیعی مبتنی بر اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبردی برای مقابله با تحریم هاست؟

- آیا اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبردی برای مقابله با تحریم ها با سیاست های اجرایی دولت های پس از پیروزی انقلاب اسلامی سازگاری دارد؟

 

پرسشگری از مجلس شورای اسلامی

- طرح های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی مرتبط با اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها کدام است؟

- آیا بدنه کارشناسی مجلس شورای اسلامی توانایی تدوین طرح های مرتبط با اکتشاف منابع طبیعی را به عنوان راهبردی برای مقابله با تحریم ها دارد؟

- آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها آگاهی لازم و کافی را دارند؟

- سیاست های تقنینی مجلس شورای اسلامی در اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- گزارش عملکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی بر حسن اجرای قوانین مرتبط با اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

 

پرسشگری از شورای نگهبان

- آیا روح حاکم بر بر قانون اساسی و شرع مقدس با اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها مطابقت دارد؟

- شورای نگهبان چگونه می تواند توانایی مصوبات مجلس شورای اسلامی را در راهبرد مقابله با تحریم ها اندازه گیری کند؟

- مقابله با تحریم ها از طریق اصل عدم وابستگی به کشورهای بیگانه (در قانون اساسی) چگونه در تایید مصوبات مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار می گیرد؟

- تفسیر شورای نگهبان از اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها متناسب با قانون اساسی چیست؟

- تحلیل شورای نگهبان پیرامون ناتوانی قوانین تایید شده در مقابله با تحریم ها چیست؟

 

پرسشگری از قوه قضاییه

- گزارش عملکرد سازمان بازرسی کل کشور در بررسی حسن اجرای قوانین اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- آیا سازمان بازرسی کل کشور توانایی اندازه گیری میزان اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها در بررسی حسن اجرای قوانین مرتبط را دارد؟

- شاخصه های ارزیابی اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها در قوانین چیست؟

- برنامه نظارتی سازمان بازرسی کل کشور پیرامون اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- اصولا چگونه می توان بر اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها نظارت کرد؟

 

پرسشگری از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

- کمک کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به طرح های مرتبط با اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- کمک پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به لوایح مرتبط با اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- گزارش عملکرد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیرامون اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- ارزیابی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از عملکرد دولت در اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- برنامه پیشنهادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیرامون اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها در کشور چیست؟

 

پرسشگری از سازمان برنامه و بودجه کشور

- جایگاه اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها در راهبردهای کلان سازمان برنامه و بودجه کشور چیست؟

- ارزیابی سازمان برنامه و بودجه کشور از میزان اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- گزارش عملکرد سازمان برنامه و بودجه کشور از میزان حمایت از اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- میزان اتکای برنامه و بودجه کشور به اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چقدر است؟

- آیا سازمان برنامه و بودجه کشور موضوع اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها قبول دارد؟

 

پرسشگری از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان مراتع و جنگلبانی کشور

- گزارش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان مراتع و جنگلبانی کشور پیرامون اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- مقررات صادره از سوی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان مراتع و جنگلبانی کشور پیرامون اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- نیازهای قانونی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان مراتع و جنگلبانی کشور پیرامون اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- نقش مقررات اکتشاف منابع طبیعی در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان مراتع و جنگلبانی کشور در مقابله با تحریم ها چیست؟

- آسیب شناسی مقررات صادره از سوی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان مراتع و جنگلبانی کشور پیرامون اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

 

پرسشگری از اندیشمندان و نخبگان، سازمان های مردم نهاد و رسانه های گروهی

- نظر اندیشمندان و نخبگان، سازمان های مردم نهاد و رسانه های گروهی پیرامون کارشناسی اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها در وضع موجود کشور چیست؟

- از نظر اندیشمندان و نخبگان، سازمان های مردم نهاد و رسانه های گروهی آسیب شناسی کارشناسی اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- راهکارهای پیشنهادی اندیشمندان و نخبگان، سازمان های مردم نهاد و رسانه های گروهی پیرامون کارشناسی اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- رسالت تاریخی اندیشمندان و نخبگان، سازمان های مردم نهاد و رسانه های گروهی پیرامون کارشناسی اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها چیست؟

- آیا تاکنون اندیشمندان و نخبگان، سازمان های مردم نهاد و رسانه های گروهی پیرامون کارشناسی اکتشاف منابع طبیعی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها به وظایف اجتماعی خود عمل نموده اند؟

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه