چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403, Wednesday 8 May 2024, مصادف با 29 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 14795
منتشر شده در شنبه, 12 مهر 1399 10:01
تعداد دیدگاه: 0
واکاوی-شخصیت-و-اندیشه‌های-آیت‌الله-محمدعلی-تسخیری-ره

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در وبینار «شخصیت و اندیشه‌های آیت‌الله محمدعلی تسخیری(ره)» در...

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در وبینار «شخصیت و اندیشه‌های آیت‌الله محمدعلی تسخیری(ره)» در مسکو، ایشان را از شخصیت‌های تأثیرگذار در جهان اسلام توصیف کرد که با تسلط چندجانبه بر متون اسلامی و ادبیات عرب، توانست بابی را در گفت‌وگو با شخصیت‌های مهم جهان فراهم کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت چهلمین روز درگذشت حضرت آیت‌الله تسخیری، با همکاری مجموعه نهادهای فرهنگی مستقر در روسیه و با مدیریت رایزنی فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه، وبینار «شخصیت و اندیشه‌های آیت‌الله محمدعلی تسخیری(ره)» با شرکت شخصیت‌های برجسته و چهره‌های دینی و فرهنگی روسیه و ایران برگزار شد.

سخنرانان این وبینار دو ساعت و نیمه با واکاوی شخصیت و اندیشه‌های این شخصیت بزرگ، سهم او را در توسعه مناسبات فرهنگی و دینی ایران و روسیه قابل ستایش توصیف و تلاش‌های او را در ایجاد فضای گفت‌وگو در بین ادیان ستایش کردند.

در این وبینار که از طریق یوتیوب پخش شد، سخنرانان زوایای گوناگون اندیشه و شخصیت آیت‌الله تسخیری را واکاوی کردند.

در آغاز این وبینار، جلالی، سفیر ایران در فدراسیون روسیه آیت‌الله تسخیری را شخصیت جامع الاطرافی توصیف کرد که تشنه حقیقت و در پی جستجوی حقیقت بر قلوب جستجوگران حقیقت تأثیرگذار بود.

وی مطالبه بزرگ این مرد بزرگ را توجه به مقوله گفت‌وگو، چه در میان مسلمانان چه در میان پیروان دیگر ادیان توصیف کرد.

قهرمان سلیمانی، رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه در سخنان خود، آیت‌الله تسخیری را یکی از پیشگامان تقریب و گفت‌وگوی ادیان دانست و او را معلم نسل خود در این عرصه خواند که آموزه‌های وی بر نسلی از جوامع مختلف تأثیر مثبت داشته است.

آیت‌الله تسخیری یکی از بزرگترین رجال دینی در سطح جهان بود

الیاس اوماخنف، معاون شورای فدراسیون روسیه در سخنان خود، مطرح کرد: آیت‌الله تسخیری اعتقاد داشت که تنها گفت‌وگوی تمدنها در عصر حاضر می‌تواند مؤثر باشد و از همکاری‌های مشترک خود و آیت‌الله تسخیری در برگزاری برنامه‌هایی در این حوزه یاد کرد و اندیشه و تفکر این مرد بزرگ را ظرفیتی بزرگ در ترویج همزیستی دانست.

راویل عین الدین، رییس شورای مفتیان و رییس اداره دینی مسلمانان روسیه برگزاری این وبینار را در بزرگداشت شخصیت و اندیشه آیت‌الله تسخیری تکریم و او را دوست واقعی مسلمانان روسیه توصیف کرد که در ایجاد ارتباط بین مسلمانان روسیه و ایران نقش بسزایی داشت.

وی افزود: ایشان یکی از بزرگترین رجال دینی در سطح جهان بود که از سال‌های نخست شکل گیری تشکل‌های مربوط به مسلمانان روسیه با آنان ارتباط داشت و این دوستی سال‌ها ادامه داشت و دو بار نشانه عالی مسلمانان روسیه را دریافت کرد.

فئوفان متروپلیت قازان و تاتارستان و رییس بخش روسی گفت‌وگوهای دینی ایران و روسیه با یادآوری سی سال تجربه کار مشترک با آیت‌الله تسخیری از استعداد و قابلیت‌های چند وجهی شخصیت آیت‌الله تسخیری یاد کرد و او را گنج جهان اسلام دانست.

وی گفت: ایشان با همه دانش عمیق و تجربه‌ای که داشت از هنر توجه به سخنان برخوردار بود و هنر شنیدن سخن دیگران را نیاز زمانه حاضر توصیف کرد. پایندی ایشان به عمق گفت‌وگوهای دینی شایسته ستایش بود و در این باب نمونه بود و مشکلات جسمی تا سال‌های آخر هم مانع او در نشر گفت‌وگوی دینی نبود.

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنان خود، آیت‌الله تسخیری را یکی از شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار در جهان اسلام توصیف کرد که با تسلط چندجانبه بر متون اسلامی و ادبیات عرب، توانست بابی را در گفت‌وگو با شخصیت‌های مهم جهان فراهم کند.

وی اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری در گفت‌وگوهای خود همواره به مفاهمه و گفت‌وگوی دو جانبه می‌اندیشید و در کنار پایبندی به اصول، گفت‌وگوی با طرف مقابل را با احترام ادامه می‌داد و این امر باعث محبوبیت ایشان در جوامع مختلف می‌شد.

ابراهیمی‌ترکمان یادآور شد: نکته دیگر آنکه، ایشان در گفتگو تعادل داشت، نه به افراط علاقه‌ای داشت و نه به تفریط؛ آیت‌الله تسخیری خیرخواهی و محبت را سرلوحه کار خود قرار داده بود.

سخنران بعدی این وبینار، دیمیتری سافانف، دبیر همکاری‌های بین ادیان اداره روابط خارجی کلیسای ارتدکس بود که ضمن قرائت نامه ایلاریون از تجربه طولانی خود در همکاری با آیت‌الله تسخیری سخن گفت.

وی اظهار کرد: ایمان واقعی به خداوند او را تبدیل به شخصیت الهی کرده بود و در سیمای آیت‌الله تسخیری، این موضوع کاملا روشن بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در سخنرانی خود گزارشی از زندگی علمی و مبارزاتی آیت‌الله تسخیری بیان کرد و از التزام واقعی ایشان نسبت به تقریب مذاهب و وحدت جهان اسلام و پرهیز از تفرقه، مشاجره، نزاع و بدزبانی سخن گفت.

وی در ادامه، خاطرنشان کرد: اخلاق و منش آیت‌الله تسخیری نمونه‌ای ارجمند و درس آموز بود.

قرآن در زندگی آیت‌الله تسخیری تبلور یافته بود

نفیع الله عشیرف، رییس اداره دینی بخش آسیایی روسیه سخنران بعدی بود. وی از آشنایی بیست ساله خود با آیت‌الله تسخیری و همکاری خود به عنوان عضوی از اعضای مجمع تقریب مذاهب اسلامی سخن گفت.

وی یادآور شد: مسیری که ایشان پیمود برگرفته از قرآن، سنت، پیامبر و آموزه‌های دینی بود و از حمایت معنوی خداوند برخوردار بود. او با اندیشه‌های قرآنی زندگی کرد و بر اساس آموزه‌های قرآنی همه مسلمانان را برادر می‌دانست.

سخنران بعدی، آندری فلیپف، مدیر اجرایی انستیتو مطالعات فرهنگها و تمدنها بود. وی مطرح کرد: آیت‌الله تسخیری در زُمره قدیمترین همکاران ما و دارای روحی باز و گسترده بود و علاقه‌مندان به گفت‌وگو با ایشان در میان جوانان زیاد بودند. در جهان امروز که جامعه مصرفی است و خواسته‌ها و ارزش‌های خود را بر جوامع تحمیل می‌کند، بحران اساسی فقدان معنویت و دینداری است و بشر مبنایی ندارد تا به کمک آن آینده‌ای را برای زندگی ترسیم کنیم. گفتمانی که آیت‌الله تسخیری برگزید تلاش برای به منصه ظهور رساندن ارزش‌های جوامع مختلف بود.

نوری محمدزاده، استاد دانشگاه دولتی داغستان مطالعه، میراث فکری آیت‌الله تسخیری را کاری لازم دانست زیرا او در خصوص ارزش‌های واقعی قرآنی کار می‌کرد. او با بهره گرفتن از دانش دینی و فکری خود مسائل امروز خاور میانه را پیش بینی می‌کرد.

آرتور سلیمانف، رییس دانشگاه اسلامی اوفا به نمایندگی از طلعت تاج الدین مفتی اعظم روسیه سخنران بعدی بود. وی با تسلیت درگذشت آیت‌الله تسخیری، فعالیت گسترده ایشان را در مسیر اخوت اسلامی و برقراری روابط صمیمانه بین ادیان و اقوام مختلف توصیف کرد و روابط صمیمانه بین مفتی اعظم روسیه و ایشان را یادآور شد و آن را اقدامی در تلاشی گروهی برای عملی کردن آموزه‌های دینی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری جدی، رییس مرکز اسلامی مسکو با بیان اینکه این کنفرانس ادای دینی به آیت‌الله تسخیری و کوشش‌های اوست، بیانات مقام معظم رهبری که از ایشان به عنوان عالم مجاهد یاد کرد را نشان دهنده مقام علمی ایشان دانست.

رابطه راه رستگاری با فطرت انسانی از دیدگاه آیت‌الله تسخیری

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، برادر روانشاد آیت‌الله تسخیری و رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به نیم قرن مجاهده آیت‌الله تسخیری، از تلاش ایشان برای شنیدن سخنان دیگران و همزیستی مسالمت آمیز یاد کرد.

وی افزود: آیت‌الله تسخیری راه رستگاری بشر را را بازگشت به فطرت انسانی می‌دانست. از دیدگاه ایشان انسان موجودی با توانمندی‌های مختلف است که با بهره گیری از اراده می‌تواند در بالاترین و پایین ترین سطح وجود حرکت کند.

حجت‌الاسلام تسخیری تأکید کرد: آیت‌الله تسخیری با شناخت این موضوع، بخش الهی وجود خود را بارور کرد و در مسیر  اهداف عالی که مورد خواست ادیان الهی است، حرکت کرد.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه