کد خبر: 20355
منتشر شده در شنبه, 13 شهریور 1400 11:33
تعداد دیدگاه: 0
اندر احوالات اصفهان بیمار، ولی همچنان زیبا؛

در حالی که مدیران استانداری اصفهان این روزها در حال تنظیم متن سخنرانی استاندار اصفهان برای مراسم تودیع هستند، همچنان مردم و رسانه ها در انتظار پاسخگویی مسئولان استان به برخی سئوالاتی هستند که ذهنشان را درگیر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز؛ به قلم رضا صالحی پژوه/ روزشمار نانوشته تغییر مدیران به استانداری ها هم رسید و دیری نمی پاید که عباس رضایی، استاندار اصفهان نیز باید با این منصب خداحافظی کرده و ساختمان آجری خیابان باغ گلدسته را ترک کند.

بی شک او حالا که فرصت بیشتری نسبت به گذشته برای محاسبه اقدامات خود دارد، به روزهای ابتدایی مسئولیتش در استانداری اصفهان هم می اندیشد که چه امیدها، چه فرصت ها و چه اراده ای داشت برای رفع مشکلات و چه برقی از وعده هایی که داد در چشمان اصفهانی ها از شرق تا غرب این استان بحران زده درخشیدن گرفت.

اما هرچه گذشت، نه تنها بحرانی از بحران های انباشته شده اصفهان که رویارویی با آن ها گرزی در خور رستم و رستمی در خور نام نصف جهان می خواست کاسته نشد، که یکی دو بحران دیگر نیز به آن افزوده شد.

لذا عدم توقع برگزاری نشست خبری آن هم از طرف مدیرانی که به جای تبدیل شدن به پل ارتباطی بین استاندار و مردم، به سدی مقابل استاندار برای پاسخ ندادن به سئوالات مردم تبدیل شدند، امری طبیعی و عادی می نمود و ازاین رو، با احتمال این که دیگر فرصتی برای برگزاری نشست خبری آزاد و عمومی استاندار اصفهان فراهم نگردد، سئوالاتی را که می خواستیم در آن نشست خبری از ایشان بپرسیم، اکنون در این مقال می پرسیم تا چنانچه پاسخی بر آن ارائه شد، در همین رسانه منتشر گردد.

اگر هم سئوالات بی پاسخ ماند، حداقل در حافظه تاریخ محفوظ می ماند که البته نقل است از قدیم که "آبستنی نهان باشد و زائیدن آشکار."

• استان اصفهان ، آب و تشنگی

موضوعی که نه تنها استاندار کنونی اصفهان که استانداران پیشین نیز بر لزوم توجه جدی به آن تاکید داشتند، ولی عباس رضایی با بیان این که "بیش از نیمی از ساعات کاری من در روز به مسئله آب اصفهان صرف می شود"، در یکی از نشست های خبری خود با خبرنگاران، بر آن تاکید موکد کرد و همه را بر آن داشت که چطور یک مدیر ارشد استانی نیمی از ساعات کاری روزانه خود را به مسئله آب استان اختصاص می دهد و هنوز اندر خم یک کوچه مانده است؟

چه میزان از این وقت صرف مسائل زیربنایی طرح های ابرسان شد؟

چه میزان صرف همگرایی مدیران بین بخشی؟

چه میزان صرف همگرایی نمایندگان مردم در مجلس با مدیران اجرایی؟

چه میزان صرف تعامل سازنده با مدیران استان های بالادست؟

یکی از محورهای اساسی در موضوع آب استان اصفهان، لزوم بهره برداری هرچه سریعتر از تونل سوم کوهرنگ است، همان تونلی که 8 بهمن ماه 99 خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاون امور عمرانی استانداری اصفهان از پیشرفت 91 درصدی آن خبر داد و تنها 31 روز پس از آن، یعنی 10 اسفند همان سال مسعود میرمحمد صادقی، مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه ای استان اصفهان، در گفتگو با خبرگزاری بازار گفت: "تونل سوم کوهرنگ 53 درصد رشد فیزیکی داشته است" و هیچ کس دلیل این تفاوت و تناقض آماری را برای مردم شفاف سازی نکرد.

نه تنها شفاف سازی نشد، که اتفاقا 30 فروردین 1400 نیز زمزمه هایی از لزوم اجرای طرح بن – بروجن پس از بهره برداری از تونل کوهرنگ سه به گوش رسید که اتفاقا آن را هم هیچ مقام رسمی تکذیب نکرد و به شایعات در این زمینه دامن زد.

البته شاید بخش زیادی از زمان مدیریت استاندار اصفهان صرف پروژه بهشت آباد شده باشد!

پروژه ای که با ورود به دومین دهه از عمر خود، هنوز مشخص نیست اجرایی می شود یا خیر؟ و دقیقا در حالی استاندار اصفهان از رسانه های استان خواست در این زمینه قلم نزنند تا فضا غبارآلودتر از این که هست، نشود که در تاریخ 11 اردیبهشت 99 اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری در سکوت فرمایشی رسانه های اصفهان، اجرای طرح بهشت آباد را "خیانت به بیت المال" دانست و نمایندگان مردم استان بالادست در مجلس از هیچ اقدامی فروگذار نکردند تا ردیف بودجه بهشت آباد را از قانون بودجه به طور کلی حذف کنند که موفق هم شدند.

باز هم در سکوت خبری اصفهان، 29 تیرماه 1400 نیز قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان به صراحت گفت: "مخالف ساخت تونل بهشت آباد هستم" و این مخالفت بی شک از پشتوانه رایزنی در تهران و تعامل با وزارتخانه های مرتبط برخوردار بود؛ ولی مشخص نشد سکوت مدیران استان اصفهان تابع کدام سیاست بود و این سکوت تا چه میزان باعث پیشرفت پروژه بهشت آباد شد که حالا نه تنها شاهد خشکسالی زمین های کشاورزی شرق اصفهان نباشیم، که چشممان به خشکی باغات غرب اصفهان نیز روشن نشود!

البته عمق ماجرا به همین جا ختم نشد، بلکه پیش از برگزاری انتخابات 28 خرداد به طور عجیبی اصفهانی ها شاهد رهاسازی آب در زاینده رود بودند، آبی که بر اساس گفته کارشناسان با گرم شدن هر یک درجه دمای هوا، 12 میلیارد مترمکعب از آن در ایران تبخیر می شود، در حالی به نام کشاورزان شرق اصفهان و به کام دیگران رهاسازی شد که هم دمای هوا روز به روز به گرمی می رفت و هم نماینده کشاورزان اصفهان در تاریخ 22 تیرماه 1400 مدعی شد : "آبی که رهاسازی شد، اثری برای 80 درصد از کشاورزان شرق اصفهان نداشت!" و این یعنی نه تنها اگر اهدفی پشت پرده این موضوع بود، محقق نشد که اهداف آشکار را نیز محقق نساخت تا جائی که هفته گذشته استاندار اصفهان صراحتا اعلام کرد : "دیگر اصفهان آب شرب هم ندارد!" که معلوم نیست باید این بحران جدی را نتیجه صرف بیش از نیمی از ساعات کاری روزانه آقای استاندار در مسئله آب دانست یا نه؟

البته شاید آقای استاندار این حجم از وقت را برای اندیشیدن به راه حل های یک مسئله کم تنش تر و درون استانی به نام "سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ" صرف کرده باشند!

موضوعی که با توجه به اتفاقات رخ داده در مسیر رودخانه تا تصفیه خانه باباشیخعلی در سال های گذشته، لازم و ضروری می نماید و در باب لزوم آن هیچ فردی اختلاف نظر ندارد، ولی هنوز سئوالاتی در این زمینه مطرح است که چرا کسی شفاف و واضح نمی گوید این پروژه دقیقا چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

پروژه ای که از سال 88 کلید خورد و قرار بود ظرف مدت سه سال به بهره برداری برسد، اکنون وارد سال دوازدهم خود شده و در حالی مسئولان از بهره برداری آن تا تابستان امسال سخن به میان رانده بودند که تابستان امسال نیز در بی آبی گذشت و نتیجه عذر خواهی استاندار اصفهان در سال 99 برای قطعی آب از شهروندان اصفهانی، منجر به قطعی آب و برق شهروندان اصفهانی در سال 1400 شد.

باری؛ افسوس که "خواب در وقت سحرگاه گران می گردد"

• اصفهان ، آلودگی هوا و پاییزی که در راه است

یکی دیگر از محورهای بحران آفرین در استان اصفهان، آلودگی هوا است.

در طرح جامع مقابله با آلودگی هوا، منشاء این آلودگی ها را به سه بخش صنایع ، حمل و نقل و ریزگردها تقسیم کرده اند و بخش صنایع را به دو بخش صنایع خرد و کوره ها و صنایع مادر و در بخش حمل و نقل نیز به دو بخش ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی و خودروهای تک سرنشین.

مسئله ریزگردها هم که با بحران خشکی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی گرده خورده است.

در این میان همه ساله از جمله دو سال اخیر در صورت وقوع اینورژن و یا وارونگی هوا تقصیر برگردن خودروهای تک سرنشین می افتد! در حالی که بیش از سه چهارم این عوامل نیاز به نظارت مدیران دولتی با استفاده از ابزارهای دولتی دارد و تنها خودروهای تک سرنشین هستند که با اجرای یک طرح ساده حق ورود به برخی خیابان های شهر را ندارد و این جا نیز ظاهرا مسئولان تمایل دارند تصمیم آسان را اتخاذ کنند، بدون آنکه فکری برای ریشه این معضل داشته باشند.

لذا سئوال از استاندار اصفهان این است که برای اجرای طرح جامع مقابله با آلودگی هوای اصفهان تاکنون چه اقدام موثری انجام داده اید و یا چه تصمیمی گرفته اید که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد؟

حتی اگر بر فرض، مقصر اصلی آلودگی هوای اصفهان خودروهای تک سرنشین باشند نیز باز این سئوال مطرح می شود که مگر همه ساله مبالغی هنگفت برای ارتقای سیستم سوخت رسان خودرو ها و استاندارد سازی آن ها و افزایش نجومی قیمت خودرو نمی شود؟ پس چرا هر ساله بیشتر از سال قبل شاهد آلودگی هوا هستیم؟

مگر سوخت های تولیدی در پالایشگاه های کشور از چه استانداری تبعیت می کنند که ....؟

مگر نه آنکه طبق قانون هدفمندی یارانه ها، نمی بایست نیمی از هزینه خرید اتوبوس های شهری با استاندارد یورو 4 را دولت پرداخت کند، نیمی از آن را شهرداری ها از محل بودجه عمومی که از شهروندان تامین می گردد، پس چرا دولت در این زمینه اقدامی نکرده؟

استانداری اصفهان برای فیلتریزاسیون صنایع مادر که تهیه آن ها با هزینه بالا میسور است چه کرده ؟

و یا این که دولت در اجرای نظارت های نوبه ای خود برای مدرنیزاسیون کوره های گچ و آجر اطراف اصفهان و صنایع خرد چه اقدامی انجام داده است؟

دوباره با شروع فصل پاییز، هرچند باحتمال زیاد عباس رضایی قبای استانداری را از تن بیرون کرده و به دیگری سپرده است، ولی به نظر می رسد آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود.

• اصفهان ، شایسته سالاری

عدم بکارگیری مدیران شایسته در راس امور نیز یکی از سئوالاتی است که شاید به ذهن برخی از شهروندان اصفهانی خطور کند، به ویژه آن هایی که از حواشی برخی این انتصابات بیشتر از بقیه مطلع هستند.

آقای استاندار ، استانداری اصفهان که همواره از آن به عنوان یک جایگاه رفیع یاد می کنند و بسیاری معتقدند برای تصدی مسئولیت استانداری این استان، فردی در حد یک وزیر لازم است و برای مدیران رده پایین تر نیز به همین نسبت، محل تاخت و تاز مدیران چند شغله و مسئله دار نبود!

مدیرانی با پرونده های باز قضایی باتهام دست اندازی به بیت المال و یا مدیرانی با حداقل دو شغل رسمی که نیم نگاهی به سایت دانشگاه اصفهان و استانداری اصفهان در کنار تائید سخنان رئیس سازمان بازرسی استان اصفهان، دوشغله بودنشان را اثبات می کند.

آقای استاندار، اگر قرار بود این افراد کاری کنند کارستان! شاید می شد گفت استاندار اصفهان عواقب تصمیم سازمان های نظارتی را به جان خریده است برای بهبود اوضاع معیشتی مردم، ولی خودتان کلاهتان را قاضی کنید، این همه هجمه و تخلف و چشم پوشی از قانون ازرش آن را داشت؟

چه اقدام شایان توجهی از مدیران فوق الوصف دیدیم که از دیگر مدیران نمی شد دید؟

آیا ارزش آن را داشت که در اثر غفلت شما، یکی از همین مدیران چند شغله، مهرامضای جنابعالی که ظاهرا خیلی سهل الوصول بوده را پای لوح های یک جشنواره نه چندان پر اهمیت بزند؟

آیا این مسئله و حواشی آن جشنواره، جایگاه امضای استاندار را تنزل نمی بخشد؟

آیا اصرار بر حضور فردی در استانداری که اقدام پررنگ تر از مدیر قبلی وی از ایشان ندیدیم، ارزش آن را داشت که حاشیه تخلفات عدیده وی و تعدادی از همکارانش که منشاء آن در اداره دیگری و در زمان مسئولیتش در جایگاه دیگری بود، به زیر گوشتان و در اتاقی نزدیک به دفترتان کشیده شود و بنا بر برخی اخبار تائید نشده از موقعیت جنابعالی نیز برای رد آثار تخلفاتش در آن اداره، سوء استفاده شود؟

• اصفهان، کرونا و تناقض ها

آقای استاندار اجازه بدهید بی پرده با شما سخن بگویم.

آیا می دانید آن روزی که نشست خبری در بهمن 98 به مناسبت انتخابات مجلس شورای اسلامی ، برگزار شد و شما قویا و صراحتا ورود کرونا ویروس را منکر شدید، حداقل پنج بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان خورشید بستری بودند؟

اگر خبر نداشتید که واویلا بر استانی که استاندارش از ورود فاجعه بارترین پدیده قرن به استان تحت زعامتش بی خبر بوده !

و اگر هم خبر داشتید و قصدتان کتمان بود، ای وای بر اپیدمیولوژیستی که بر تمام سوگندهای حرفه ای خود پشت کرد تا پایه های میز مدیریت عاریه ای اش سست نشود.

کجای دنیا با پیدایش یک بیماری مسری، ناشناخته و مهلک پزشکان به جای هشدار های پزشکی و بهداشتی، اصل موضوع را کتمان می کنند؟

یا این که کجای دنیا استانداران پس از ورود آثار یک پاندمی خطرناک، آخرین نفری هستند که از موضوع مطلع می شوند؟

آقای استاندار به نظر خودتان، تناقضات در این زمینه آشکار نیست؟

آیا هنوز هم بالای سر مشاورانتان قسم می خورید؟

آقای استاندار البته در خصوص ادعای بهترین شیوه مدیریت کرونا در اصفهان و تعطیلی 4 روزه مراکز تجمیعی واکسیناسیون در اصفهان آن هم وقتی که کشور در سربالایی رسیدن به قله موج پنجم کرونا بود، سئوالاتی هست که به وقت مقتضی خواهیم پرسید.

اما خوبی و یا بدی کار اهالی قلم و رسانه این است که علاوه بر نوشتن، آرشیو سازی هم می کنند تا روزهای آینده به این آرشیو ها رجوع و وعده های مدیران را از کشوهای خاک خورده میزشان بیرون کشیده و درباره آن از آنها سئوال کنند.

ولی این روزها هر آنچه به آرشیو شخصی خودم در حوزه اخبار استانداری در زمان مسئولیت شما می نگرم، بیشتر انگشت حیرت به دندان می گزم، چرا که مهمترین خبری که در دوره مسئولیتتان از روابط عمومی استانداری به رسانه ها ارسال شده است، "تکذیب خبر ابتلای جنابعالی به کرونا" بوده!! و این در حالی است که چند واحد اداری تحت امرتان این روزها در حال تهیه گزارش های پر طمطراق برای ارائه در روز تودیع اتان هستند که البته در این گزارش ها، بی شک تخم هایی که مرغ های اصفهان گذاشته و یا بره هایی که گوسفندان اصفهان زائیده اند را هم بخشی از عملکرد شما تلقی می کنند!! هرچند که البته به لطف فضای مجازی بسیاری از مردم بر این نکته واقف اند که:

"از کمان سخت تیر انداختن          کار هر بافنده و حلاج نیست "