کد خبر: 18658
منتشر شده در چهارشنبه, 05 خرداد 1400 23:06
تعداد دیدگاه: 0
فعال سیاسی و فرهنگی اصفهان:

هرچند که این روزها کشور در حال و هوای انتخاباتی بزرگ قرار گرفته و در حال عبور از یک پیچ بزرگ و تاریخی هستیم، اما انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز شور و حال خاصی به شهرها و روستاها داده و تیم های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... در حال شکل گیری برای انتخاب بهترین ها برای اداره شهرها و روستاهای...

انتخاباتی که کلید یک شهر را به مدت 4 سال به دست هیئتی می سپارد که شهردار تعین می کنند، بودجه شهر را تنظیم می کنند و برای بهتر زیستن شهروندان برنامه ریزی می کنند، هم راه کارهای درآمدزایی شهری را بررسی می کنند و هم تلاش می کنند این درآمد به گونه ای هزینه شود که بیشترین خدمت به شهروندان ارائه شود.

اصفهان نیز که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری لزوم حضور اعضای دلسوز، کارآمد ، تلاشگر و صادق را احساس می کند، در آستانه این انتخابات شاهد تلاش گروه ها، دسته ها، تشکل ها و جبهه و جناح های سیاسی برای ارائه یک یا چند لیست 13 نفره برای فتح قله های مدیریت شهری است که در این میان، پیش بینی می شود جناح اصلاحات که از سال 96 تاکنون یک دوره 4 ساله مدیریتی را دراین شهر گذراند و حالا بیش از هر زمان دیگری قربانی عملکرد خودش شده و با بحران اقبال عمومی مواجه است، با لیستی 13 نفره آن هم از رده های میانی و نه چندان مطرح این جناح به میدان می آید و اما جناح اصولگرایی که در چندین دوره از انتخابات های اخیر با بحران لیست واحد مواجه بود، باز هم با این مسئله دست و پنجه نرم می کند و دودهای سفیدی از اردوگاه اصولگرایان در اصفهان به هوا برخاسته است که مدیریت این دودها را می توان در تدبیر ریش سفیدها و معتمدین این جناح جستجو کرد.

مجمع نیروهای انقلاب اسلامی استان اصفهان که توانست سال 98 صندلی های سبز بهارستان را فتح کند، قرارگاه انتخاباتی "سلام" و قرارگاه انتخاباتی "گام دوم" از مهمترین تشکل های سیاسی جناح اصولگرایی هستند که به نظر می رسد قصد ارائه لیست داشته و هرچند پیش بینی می شود چهره های مشترک نیز در حداقل دو لیست ارائه شده این جناح سیاسی کم نباشد، ولی همین سه لیست می تواند این جناح را به رغم احساس پیروزی در انتخابات پیش رو، دچار بحران سازد، از این رو خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی همراز در گفت و گویی تفصیلی با مجید ناردالاصلی، فعالی سیاسی، فرهنگی و دبیر جبهه همنا در استان اصفهان به بررسی ابعاد این موضوع پرداخت که در زیر آن را از نظر می گذرانیم:


شما به عنوان فردی اثر بخش در مسائل سیاسی و فرهنگی استان شناخته شده اید، وضعیت کنونی انتخابات در اصفهان را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظرم مقام معظم رهبری تکلیف را در این دوره و دوره های قبلی مشخص کردند، آن هم حضور همگانی و همه جانبه و بعد از آن انتخاب اصلح است، وقتی سخن از انتخابات همگانی به میان می آوریم یعنی این که همه باید به میدان بیاییم تا این مهم رقم بخورد. پ

در شرایط کنونی نیز دشمن با تمام توان به میدان آمده تا شرایط معیشتی مردم را دستاویزی قرار دهد و تنور انتخابات را سرد کند، لذا مردم باید به این مسئله توجه کنند که دشمن هیچ گاه خیر ملت ایران را نخواسته و همواره استقلال و کیان این ملت را نشانه گرفته است و همواره تلاش کرده تا جلوی پیشرفت این جوانان را بگیرد.

امروز یکی از ابعاد انتخابات پیش رو، انتخاب 13 نفر مدیر شایسته و اصلح برای نشستن روی کرسی های پارلمان شهر اصفهان است، این انتخابات تا چه میزان می تواند در آینده مردم اصفهان موثر باشد؟

همه انتخابات ها در ایران مهم و اثر گذاراست و انتخابات شوراهای شهر هم یکی از مهمترین انتخابات های کشور بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی است، چرا که خیلی از مولفه های معیشتی مردم این روزها به فعالیت های مدیریت شهری گره خورده و باید قبول کنیم که شهرداری در تمام ابناء زندگی مردم نفوذ کرده است.

از این لحاظ معتقدم در مدیریت شهری باید مخلوطی از همه تخصص ها و رعایت یک هرم سنی معقول وحود داشته باشد تا بتوان ابعاد مختلف در کلانشهری به نام اصفهان را مد نظر قرار داد.

شما به عنوان یک نیروی سیاسی- فرهنگی منسوب به جریان اصولگرایی شناخته می شوید، وضعیت کنونی این جناح سیاسی را برای انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان چطور ارزیابی می کنید؟

اولا باید بگویم که این دو قطبی اصولگرایی و اصلاح طلبی خیلی تقسیم بندی خوبی برای کشور نیست، همانطور که رهبر فرزانه انقلاب تاکید داشتند، ما مدیر انقلابی داریم و غیر انقلابی و شاخصه و مولفه انقلابی بودن هم کار برای مردم است و کار و کار و کار، لذا نیروهای انقلابی که شرایط فعلی اصفهان را دیده اند، مدعی خدمت رسانی بیشتری هستند که این موضوع باعث شده با شور وهیجان مضاعفی وارد میدان شوند.

فلذا این شور و هیجان نباید به گونه ای ختم شود که منجر به عدم راهیابی آنان به شورای شهر گردد، از این رو من معتقدم نیروهای انقلابی در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز دارند و باید این وحدت حفظ شود.

نادرالاصلی همراز

 

یکی از انتقادهایی که به شما هست، این که چرا در یک لیست مشخص منسوب به جناح اصولگرایی یا همان انقلابی که می گویید ، نیستید و زمزمه هایی وجود دارد از استقبال هر سه لیست احتمالی جناح انقلابی از شما، در این خصوص توضیح می دهید؟

ببینید من شخصا یک وظیفه دارم که به لحاظ سوابق سیاسی، فرهنگی و اجرایی که داشته ام، در مسیر وحدت گام بردارم، البته من اندیشه و تفکر خودم را در حوزه های سیاسی دارم و و هرکجا که در این حوزه ورود کرده ام، اجازه نداده ام این تفکرات من تحت الشعاع برخی روابط قرار گیرد.

اتفاقا صریح باید بگویم که من در تفکرات سیاسی خودم، تعهدی به هیچ دسته و گروهی ندارم و قانون مصوب کشور و منویات رهبری عظیم الشان انقلاب که همان تاکید بر خدمت به مردم است، تکلیف من را اینجا مشخص کرده است.

از این رو وقتی احساس وظیفه کردم، وارد عرصه انتخابات شورای شهر اصفهان شدم .اما من به هیچ یک از جریان هایی که در بستن لیست فعال هستند، رزومه ندادم و میثاق نامه ای امضا نکردم، بلکه تنها یک نامه ای درخصوص دیدگاه های خودم به متولیان فرستادم و نظراتم را گفتم و به مسائلی که در شهر هست اشاره کردم ، اما آن طرف موضوع را هم بگویم که همه این عزیزان لطف داشته و بنده را برای انجام مصاحبه دعوت کردند.

اتفاقا سال 90 هم که در انتخابات مجلس شرکت کردید، حاضر نشدید در لیست جبهه متحد  آن وقت قرار بگیرید

بله، البته آنروزها فرایند انتخاب برای لیست به شکل کنونی نبود، ولی اصرار بود که فقط در لیست مجمع نیروهای متحد شرکت کنم، ولی من هرگز مشیء خودم را تغییر ندادم. الان هم عرض می کنم که من با مجمع نیروهای انقلاب، قرارگاه سلام ، گام دوم ، قرارگاه معلمان ، یاوران انقلاب مصاحبه کرده ام.

شاید برخی تصور می کنند به خاطر سوابق اجرایی و کاری شما، نیازی به مصاحبه با شما نباشد، خودتان چه نظری دارید؟ 

اتفاقا اصلا اینطور نیست و من با افتخار در جمع همه تشکل ها که بنده را دعوت کردند حضور یافتم.

اتفاقا در همه‌ی گروه های کارشناسی مصاحبه، عمدتا کاملا فنی و حرفه ای از این تشکل ها هم بودند که در سئوالاتشان برنامه و پشتوانه فنی، تخصصی و علمی بالایی داشتند .

شما می توانید نقش بسیار سازنده ای در رفع اختلافات و ارائه یک لیست واحد داشته باشید، در این زمینه اقدامی هم کرده اید؟ 

ما برای ایجاد اتحاد برنامه داریم و الان هم داریم براساس برنامه پیش می رویم، باید به افزایش نقاط مشترک در لیست های منسوب به جریان انقلاب دست یابیم و بهترین حالت در این زمینه نیز تشکیل یک لیست با اشتراکات بالا از همه تشکل ها است.

اکنون نیز بنده تمام تلاش و همت و فرصت خودم را برای رسیدن به این موضوع به کار گرفته ام. اما اگر به این مهم دست نیافتیم، رفتنم در هر لیستی را نه مغایر با دین می دانم، نه مغایر با اخلاق و نه مغایر با سیاست.

اما سئوال اینجاست که چرا برخی تمام تلاش شان را به کار بسته اند تا از طرق غیر موجه از ورود برخی چهره ها به لیست های مختلف جلوگیری کنند؟ چرا دست به تخریب می زنند؟ما باید تمام حواسمان را جمع کنیم تا دشمن احساس نکند که بچه های انقلابی مشغول به خودشان هستند، چون دشمن برای تضعیف این دوره انتخابات واقعا برنامه دارد.

امیدی هم برای رسیدن به نقطه اشتراک هست؟

البته که انسان به امید زنده است، ولی کار سخت و دشواری است به نظر این حقیر، بزرگان این جریان ها و گروه ها و قرارگاه ها باید بنشینند و موضوع را مدیریت کنند که ما نیز به نوبه خودمان این کار را از مسیر های متعدد شروع کرده ایم، امیدوارم این فضا برای تشکل های انقلابی فراهم شود تا شاهد یک لیست واحد برای انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان باشیم.

ان شاءالله مسئله ارائه لیست در دوره های قبلی و برخی کم لطفی ها در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی برای نیروهای انقلابی اصفهان تجربه شده باشد. 

بخش دوم این مصاحبه به زودی منتشر خواهد شد

 

گفت و گو از پارسا فرزین