کد خبر: 7315
منتشر شده در چهارشنبه, 11 دی 1398 22:56
تعداد دیدگاه: 0
یک فعال صلاح طلب با انتقاد از وضعیت اداره شهر اصفهان مدعی شد:
نوروزی به زیرکی سقائیان نژاد نیست

اصفهان روزگار تلخ و شیرین زیادی به خود دیده است .روزگاری که گاهی در اوج بوده و روزهایی که حال و هوای خوشی نداشته. اما آنچه از همه بیشتر اهمیت دارد این که وقتی اصفهان و اصفهانی ها رفتار های تعاملی با نهاد های خدمت رسان داشته اند ، میزان خدمات نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته و وقتی این رفتار های...


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، موضوعی که امروزه در مدیریت دولتی آن هم در سطح کلان کشور نیز دیده می شود و البته این نگاه در مدیریت نیمه دولتی یا همان مدیریت شهری آن هم در اصفهانی که حدودیک دهه و نیم توانسته بود در بسیاری از مسائل کلان فنی و خدمت رسانی جزو سه شهر اول کشور باشه نیز رسوخ کرده است .
از این رو تلاش داریم علل و عوامل این موضوع را با بیان چرایی آن واکاوی کنیم .
پیش از۱ این در بخش اول گفت وگوی تفضیلی با یک فعال اصلاح طلب در اصفهان که سابقه مدیریت شهری را نیز در کارنامه خود دارد، به نوع ساختار شورای اصلاحات در اصفهان پرداختیم و در بخش دوم گفت گو با رضا طهماسبی قائم مقام حزب اصلاح طلب آزادی تلاش داریم تا به وجود یا عدم وجود و در صورت وجود به چرایی پایین بودن میزان تعامل و به نوعی اعتماد بین کارکنان و مدیران شهرداری اصفهان بپردازیم.
موضوعی که برخی آن راتکذیب و برخی دیگر آن را بحرانی ترین حالت ممکن ارزیابی و همین بی اعتمادی را زمینه ای برای کم شدن مشارکت های اجتماعی بیان کرده اند . در زیر گفت و گوی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی همراز نیوز با این فعال اصلاح طلب را از نظر می گذرانید.


به نظر شما چرا بعد از گذشت حدود دو سال از فعالیت مدیران شهری روز به روز به تعداد افرادی که از این نوع مدیریت انتقاد دارند افزوده می شود ؟
البته این موضوع قابل پیش بینی بود؛ مگر این که همان روزهای ابتدایی مدیران شهری برای این موضوع چاره اندیشی می کردند، چرا که سال 96 در انتخابات شورای اسلامی وقتی 13 نفر از یک لیست و یک جریان موسوم به "لیست امید" وابسته به جریان اصلاحات موفق شدند به شواری شهر راه پیدا کنند، تنها سه نفرشان با مقوله شهری آشنایی داشتند و مابقی هیچ آشنایی با این موضوع نداشتند ، همچنین این افراد با انتخاب آقای دکتر نوروزی به عنوان شهردار اصفهان که هیچ سابقه ای در این زمینه نداشته است، یک اتفاق جدید را در شهر رقم زدند که این اتفاق باعث شد تا اعتماد اجتماعی که بزرگترین سرمایه عمومی بود، از بین برود.


مگر چه اتفاقی افتاد که معتقدید این سرمایه از دست رفت ؟
بعد از انتخابات اصلاح طلب ها هرگز احساس نکردند که یک انتخابات قانونی و با استاندارهای نظام جمهوری اسلامی را پیروز شده اند ، بلکه فکر کردند انقلاب کردند و این حس را هم به بدنه زیرمجموعه سیاسی خود منتقل کردند و کمر همت بستند که از صفر تا صد جامعه شهری را تغییر دهند. انگار اینکه سی سال در شهرداری همه کج می رفتند و ما آمده ایم تا راه را راست کنیم. این روحیه را می توان از ابتدای فعالیت این افراد دید؛ بارز ترین آن نامه نگاری یکی ار اعضای شورا شهر اصفهان به وزیر کشور در خصوص تعجیل در صدور حکم آقای نوروزی بود، در حالی که وزارت کشور برای ابلاغ حکم شهرداران به ویژه کلان شهرها ساز و کار خودش را داشت.


یعنی شما معتقدید که وضعیت کنونی، ارتباطی با میزان توان مدیران شهری نداشت ؟
چرا ارتباط داشت، ولی در کل وقتی این طیف وارد عرصه عمل شد و متوجه شد که نمی تواند وتوان تغییر را ندارد،-که می توان بخشی از این عدم توان را در مسائل مالی و بودجه شهر دید،- شروع کرد به بهانه جویی و بر همین اساس انتصابات را آغاز کردند و در این انتصابات نوع نگرش به کارمندان باعث شد تا کارکنان شهرداری احساس کنند سنگ بنای مدیران جدید بر بی اعتمادی بنا شده است .


استدلال شما برای این ادعا چیست ؟
خیلی مشخص است، وقتی آقای نوروزی شهردار شد، حلقه اول شهرداری را از بیرون مجموعه آورد و این پیام را به کارکنان داد که وقتی شهردار اصفهان نمی تواند یا نمی خواهد از بین هفت هزار نیروی شهرداری حتی 20 نفر را برای حلقه اول مدیرتی خود انتخاب کند، چگونه می تواند از هفت هزار نفر نیروی شهرداری توقع همراهی داشته باشد؟ این در حالی است که اساس کار در شهرداری به ویژه کلان شهری مانند اصفهان، اعتماد متقابل است. ما در چنین مدیریتی باید بیشترین حمایت را از نیروی انسانی داشته باشیم.


اکنون مدیریت شهری در اصفهان مدعی است که نه پول دارد نه امکانات و همه فعالیت ها را نیز با دست خالی انجام می دهد.
شاید وضعیت اقتصادی در تمام کشور چنین باشد، ولی من این سوال را از شما دارم که اگر شهردار اصفهان هیچ تخصصی در زمینه اداره شهر نداشت و تنها 10 درصد حس اعتماد هفت هزار نفر نیروی انسانی را نسبت به آنچه بود بالاتر می برد، نمی توانست بهتر از شرایط کنونی شهر را اداره کند؟ مطمئنا می گوییم که می توانست. شهردار اصفهان از ابتدای فعالیت خود وقتی به سمت شهرداری آن هم با همه حاشیه و تایید صلاحیت نشدن هایش و نامه نگاری ها منصوب شد، گفت شهر اصفهان چهار هزار میلیارد تومان بدهی دارد ،این موضوع دو پاسخ دارد، اول این که شهرداری یک نهاد عمومی اقتصادی و خدماتی است که همزمان باید هم بدهکار و هم طلبکار باشد ،پاسخ دوم این که شما چهار هزار میلیارد تومان بدهی سال 96 را در سال 97 پرداخت کردید، یعنی این که 4 هزار میلیارد تومان پول پیمانکاران دست مدیریت شهری بوده است و اگر تورم را در نظر بگیریم و بخواهید بر اساس نرخ جدید پرداخت داشته باشید، پس می بایست برای انجام پروژه هایی که منجر به بدهی 4 هزار میلیاردی در سال 96 شده بود، چیزی حدود 12 هزار میلیارد تومان در سال 97پرداخت می کردید. پس باز هم برد کرده اید. همچنین این موضوع یک معنی دیگر هم دارد و آن هم این که شهردار پیشین اصفهان در گذشته آنقدر اعتبار داشته است که 3 برابر بیشتر از بودجه یک سال خودش بدهکار بوده است و باز هم پیمانکاران برای او کار می کردند، ولی مدیریت جدید از بدهکار شدن می ترسد چون اینها مدیر شهرداری نبوده اند . شهردار هر چه بیشتر بدهکار باشد، البته به شرطی که بدهی را در حوزه عمران هزینه کرده باشد بهتراست چرا که پیمانکاران قیمت مصالح و خدماتشان در سال گذشته را مطالبه می کنند و بر اساس نرخ سال گذشته به آنها پول پرداخت می شود .


یعنی مدیران شهری این را نمی دانند؟ این که یک حساب وکتاب ساده است.
چرا قطعا می دانند، ولی آقایان نوروزی و طهرانی از ابتدا در دولت کار کرده بودند ،در دولت نیز فقط هزینه وجود دارد و درآمد وجود ندارد ، اماکار در شهرداری بر اساس هزینه و درآمد پایه گذاری شده است، لذا به همین دلیل که سیستم را به خوبی نمی شناختند هرگز تصور نمی کردند یک سیستم می تواند تا این اندازه بدهکار باشد .


این نگاه که اکنون حدود دو سال از آن زمان می گذرد ترمیم نشده است ؟
سال اول که مدیریت شهری در اصفهان با تیم جدید آغاز به کار کرد به طور ناگهانی 600 هزار تومان از بن کارکنان حذف کردند و سال بعد خودشان این مبلغ را به 650 هزار تومان افزایش دادند و آن را دوباره برقرار کردند، این یعنی این که نشانه هایی از ترمیم در نگاه آن ها نسبت به سال اول دیده می شود؛ به طور کلی می توان گفت آقایان سیستم را در سال اول اصلا نمی شناختند و به شدت از بدهی ترسیده بودند.


یکی از حاشیه ساز ترین اقدامات مدیریت شهری در دوره جدید انتصابات آنها بود، به نظر شما چرا این انتصاب ها تا این حد حاشیه ساز شد ؟
اولا بایدبگویم ایجاد تغییر در نیروی انسانی حق هر مدیری است، ولی شما در این تغییرات دقت کنید مثلا فلان آدم شده است شهردار؛ بسیار خوب با اخلاق با شخصیت است، ولی مگر می شود کسی را گذاشت شهردار منطقه که حتی یکبار هم یک پروانه ساختمانی را از نزدیک ندیده باشد؟ در حالی که پروانه های ساختمانی سند رسمی است که سازمان های قانونی آن را ملاک قرار می دهند، حالا با این توضیح چگونه می توانیم ادعا کنیم که نیروی کارشناسی به کارگیری کرده ایم؟ البته برخی از این افراد ازدوستان ما هستند، ولی نمی توانیم امور را با دوستی و رفاقت مسکوت بگذاریم .


خب شاید برخی از این افراد تخصص هایی هم داشته باشند.
بله قبول دارم، من هم به هیچ عنوان منکر این موضوع نیستم، مثلا پیش از معاون فعلی خدمات شهری فعلی شهردار اصفهان(دکتر امیری) که انسان متخصصی است، فردی را از استانداری مامور کرده بودند در این سمت که انسان بسیار خوب، سالم و فعالی بودکه اتفاقا سال ها در استانداری اصفهان سمت های مدیریتی کلان سیاسی داشت . ولی در پست معاوت خدمات شهری که یک پست خدماتی است باید فردی منصوب شود که با یک نگاه وضعیت نظافت شهر را متوجه شود. آیا واقعا ایشان این شرایط را داشت؟ بعد هم در بخشی از فعالیت های ایشان دخالت کرده و او هم هم قهر کرد و رفت، هر چند گفته شد ایشان قهر نکرد، ولی مردم خودشان این آمدن و رفتن را قضاوت می کنند.


شما پیش از این به نوع فعالیت خدمات شهری انتقاد کرده بودید ؟
البته مطالبی که الان گفتم ربطی به نوع ارایه خدمات نداشت و بیشتر به نوع استفاده از افراد بازمی گشت . ولی زباله های شهر اصفهان در حال حاضر به شیوه 50 سال گذشته جمع آوری می شود آن هم به روش "کپه کردن"؛ مثلا ساعت 9 شب زباله را می گذاریم دم درب منزل از ساعت 11شب تا 2 صبح کارگر شهرداری این ها را از حدود 50 خانه یک محله جمع می کنند،سپس یک جا تجمیع می کنند(کپه می کنند)، حالا بخشی از این زباله ها را گربه تخریب کرده است، شیرابه ها ریخته و جالب تر از آن این که فردای همان روز دوباره کارگر شهرداری باید بیاید و همان شیرابه ها و و باقی مانده زباله ها را تمیز کند. همین چرخه باعث شده هزینه اداره شهر بالا برود، در حالی که می شود مخازن بزرگ زباله در محله ها تعبیه کرد تا مردم هر موقع دوست داشتند زباله هایشان را در آن بریزند، سپس ماشین های شهرداری روزی دو بار این مخازن را تخلیه کنند، می شود همان جا این مخازن را شستشو کرد و این سبک هزینه ها راکاهش می دهد. همچنین می توان با استفاده از تکنولوژی جدید مردم را در تفکیک زباله ها دخیل کرد و تفکیک ازمبدا را با استفاده از تکنولوژی روز برای شهروندان تعریف کرد .


معاون خدمات شهری فعلی که توانسته تا حدودی رضایت را جلب کند.
بله معاون فعلی خدمات شهری در این حوزه کار کرده است. ولی در روند انتخاب وی که دقت کنیم می بینیم به این علت معاون شد که شهردار گزینه دیگری را نداشت که منصوب کند. اگر در حلقه دوستان کسی بود که تایید صلاحیت می شد، بی شک او را می گذاشت. آیا شهری که یک روز تمیز ترین شهر کشور بود، اکنون نیز همان وضعیت را دارد ؟ بگذریم بی پرده سخن بگوییم تیم جدید حتی در جمع آوری زباله ها هم ناتوان بود و خود را به روز نکرد، اکنون خودشان خوب می توانند این موضوع را قضاوت کنند.


بدنه شهرداری که تغییر نکرده است، مدیران شهری هم که خودشان کار نظافت را انجام نمی دهند و این موضوع به عهده همان هایی بوده که یک روزی تمییز ترین شهر اصفهان را رقم زده اند، پس چه شده است که اکنون وضعیت نظافت اصفهان به این حال درآمده است ؟
چندی پیش در یکی از مطالبم از کارگران "پاچلان" نوشتم و جالب بود که شهردار اصفهان اصلا به کارگران پاچلان آشنایی نداشت . کارگران پاچلان کارگرانی هستند که وقتی زباله های چند منطقه اصفهان توسط تریلی های بزرگ یک جا جمع می شود، با بیل و چکمه های بزرگ روی آن می روند و اصطلاحا درون زباله ها بیل می زنند در این حالت ممکن است شیشه یا اقلام تیز پای آنها را ببرد، که این اتفاق هم افتاده است. این کارگران خدماتی، مهمترین و در عین حال ضعیف ترین نیروی انسانی شهرداری هستند، اتفاقا شغل آنها سخت و زیان آور است. از آن مصیبت بارتر این که برخی از این کارگران پست سازمانی ندارند و شامل قوانین سخت و زیان آور نمی شوند، ولی کارمندهایی هستند که پشت میز نشسته اند و پست سازمانی آنها کارگر خدمات شهری است و مزایای سخت و زیان آور شغل را هم می گیرند.

 

یک مسئله حاشیه ساز دیگر نیز این بود تعدادی نیرو به بهانه تعدیل نیرو اخراج شدند، ولی جای آن ها را بعضا نیروهایی با جهت فکری دیگری گرفت در این زمینه نظرتان چیست ؟
این موضوع یک عرف است که البته می توان گفت یک خطای مصطلح است که در تمام جریانات اتفاق می افتد،این موضوع در بین اصولگرا ها بیشتر هم بود. شاید تمام نیرو های اضافه شده به شهرداری اصفهان در سال 96 کمتر از 100 نفر باشد، ولی شهرداری اصفهان از سال 83 تا 95 حدود هزار نفر نیرو فقط در سازمان فرهنگی تفریحی اضافه کرد، نکته کار این جا است که جریان اصلاح طلب دقیقا این موضوع را در شعار های خود مطرح کرد و به اصولگرا ها برای این کار انتقاد کرد، ولی حالا که به قدرت رسیده خودش هم تا حدودی همان مسیر را پیش گرفته است . یک نکته را نیز نباید فراموش کرد که بعضا در برخی از پست ها افرادی را می آوریم که به کار اشراف ندارند، برای همین موضوع به نیروی انسانی تحت امر خود اعتماد ندارد، لذا می خواهد کار را تنها با چند نفر از دوستان خود پیش ببرد از این جهت بدنه آن واحد عملا بدنه کُند و ناکارآمدی می شود، که بالا می نشیند و به مدیر می خندد . اکنون بخش های زیادی از شهرداری اصفهان دچار همین مسئله شده است .


این اتفاق زمان شهرداری های قبل نیفتاد؟
زمان جمالی نژاد این اتفاق نیفتادچون جمالی نژاد تقریبا با همان نیروی انسانی حرکت کرد که سقائیان نژاد آن را تعریف کرده بود . البته زمان زیادی هم برای تغییر نداشت هر چند که جمالی نژاد در ارائه خدمات و سرعت عمل یک پدیده تکرار نشدنی بود. سقائیان نژاد انسان بسیار باهوشی بود. او هیچ وقت کسی را از خانه نیاورد بگذارد شهردار؛ ابتدا نیروی انسانی را آموزش می داد، بعد او را پله پله ترقی می داد و این کار نشان داد که سقائیان نژاد به آبروی جریان سیاسی خودش اهمیت می دهد. تنها خوش برخورد بودن و مردمی بودن مهم نیست، هر چند که مردم دنبال انسان های خوش برخورد می گردند، ولی باید به خروجی کار هم فکر کرد .


شما مواردی را مطرح کردید که شاید بد نباشد بگوییم به عنوان فردی که سال هاست در شهرداری کار می کند و حتی معاون شهردار یکی از شهرستان های اصفهان هم بوده اید تفاوت نوروزی و سقائیان نژاد را در چه می بینید ؟
اولا باید بگویم که نوروزی به باهوشی سقائیان نژاد نیست ،دوم که شهر را آقای نوروزی اداره نمی کند، بلکه نظرات متعددی از جریان اصلاحات و شورا هست که شهر را اداره می کند، در صورتی که سقائیان نژاد زمان شهرداری، خودش شهر را اداره می کرد و اجازه نداد به شورای شهر در امور کاری اش دخالت کند، همین امر هم باعث شد تا استیضاح شود. سوم این که سقائیان نژاد یک برند بود، دیدید که به محض استیضاح شدن رفت و شهردار قم شد، ولی آیا نوروزی در این زمینه یک برند است؟ شاید در حوزه امورحقوقی برند باشد، ولی در حوزه اداره کلان شهری مانند اصفهان برند نیست .


آقای طهماسبی شما در جایی اشاره کردید که "مدیران فعلی شهر تصور نکردند یک انتخابات را پیروز شده اند این که تصور کردند انقلاب کردند" در این زمینه بیشتر توضیح دهید ؟
بله من معتقدم که اصلاح طلب ها با رفتار هایی که ار خودشان نشان دادند سال 96 فکرکردند انقلاب کرده اند، در حالی که دوران انقلاب کردن در شهرها گذشته است. نوروزی وقتی آمد در شهرداری اصفهان وارد یک نهاد اقتصادی - عمومی شد که یک جریان سیاسی پشت آن بود و همین مسئله باعث شد تا وی یک دو امدادی که همان جریان اداره شهر برای زندگی بهتر شهروندان بود را متوقف سازد. به نظر من نگاه نوروزی به شهرداری اصفهان دقیقا نگاه احمدی نژاد به ویژه در 4 سال دوم ریاست جمهوری وی به کشوربود.


شما الان اشاره کردید که نوروزی برای شهر تصمیم نمی گیرد، بلکه افراد دیگری هستند که برای شهر تصمیم می گیرند، می توانید به این تیم هدایت اشاره کنید ؟
البته این تیم خیلی هم مخفی نیست، سقائیان نژاد همیشه خودش فکر می کرد، تصمیم می گرفت ،تصمیم را به دفترش ابلاغ می کرد تا اجرا کند، مسئول دفتر وی هم کار را پخته می کرد و در زمان مناسب کار را اجرا می کرد، اما اکنون یک تیم چهار الی پنج نفره فکر می کنند، بعد فکر را به نوروزی می دهند تا اجرا کند، به نظر من آقای نوروزی کمترین سهم را در تصمیم گیری دارد ،حتی در برخی از مواقع بردار تصمیمات ایشان و معاونینشان با بردار تصمیمات این تیم هم جهت نیست که باعث می شود انرژی زیادی از شهر گرفته شده و منابع به هدر برود.


آقای طهماسبی آیا با توجه به پست هایی هم که در فضای مجازی منتشر می کنید، دنبال پست گرفتن نیستید؟
اینکه از یک کارمند شهرداری که اتفاقا فردی سیاسی است و جریان فکری وی در سیاست و جریان فکری مدیران شهری همسو می باشد بپرسید دنبال پست هستید یا خیر؟ یک سوال جالبی است، چرا که من در سیستم اقتصادی و تولیدی در این شهر تجربه مدیریت داشته ام، در یکی از سازمان های وابسته به شهرداری هم معاون بودم ، معاون شهر دار فولاد شهر هم بودم، خب با این توضیحات طبیعی است که در سیستم کاری خودم دنبال پست و ارتقا باشم، ولی در سیستمی که مدیر آن مجموعه را به خوبی نشناسد گرفتن پست تنها نعمت نیست بلکه درد هم است. من حتما اگر راننده یک فرد مجرب و وارد بودم افتخار می کردم چون از ایشان کار یاد می گرفتم، ولی در این سیستم دنبال پست نیستم و نخواهم بود، نمی دانم چرا هرکس اعتراضی را بیان می کند متهم می شودکه دنبال پست و مقام است.


یعنی شما دنبال هیچ پست و مقاومی نیستید ؟
اگر سیستمی مانند سیستم آقای کرباسچی( شهردار اسبق تهران) یا مهندس محمدعلی جوادی اکنون در اصفهان فعال بود، بنده افتخار می کردم که در آن سیستم دنبال پست و مقام باشم، ولی در این سیستم که ،داماد مدیر می شود مشاور یکی از شرکت ها، بعد که فضا متشنج می شود آن مدیر می گوید "من نگفتم من سفارش نکردم" ،این سیستم غیر از این که آبروی انسان را ببرد کار دیگری نمی کند . در پست گرفتن باید انگیزه هایی مشخص باشد، مثلا حقوق یک کارشناس مسئول که الان من هستم، با یک مدیر منطقه سی درصد تفاوت دارد، پس این اختلاف سطح حقوق دلیلی برای سرو دست شکستن برای پست گرفتن نیست، چرا که پست مدیر منطقه اکنون بسیار پرمسئولیت است. مگر این که مسائل دیگری و منافع دیگری در جریان باشد ،البته برخی هم برای ارضای حس قدرت طلبی خود تلاش می کنند.


همسر شما یکی از همان افرادی است که به سبب جریان خاص سیاسی خود وارد مجموعه شهرداری شد؟
ایشان اولا دکترای جامعه شناسی دارند، دوما با تیم سازمان عدالت آزادی بودند و در ارتباط و عضو شورای مرکزی این سازمان هستند که با تیم جدید وارد شهرداری و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان شد، خودشان هم باید هزینه این ارتباط را بدهد، ولی ایشان از نظر مدیریتی مدیر منابع انسانی یک شرکت با 300 نفرپرسنل بود و رزومه خوبی هم دارد.


برخی می گویند چشم های اسفندیار شهرداری اصفهان سازمان فرهنگی و تفریحی آن است شما نظر تان چیست ؟
بی پرده می گوییم که سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان خیلی بهم ریخته است و من نمی دانم با چه ملاک هایی اداره می شود ،فقط می دانم یکی از ملاک های آن ها ارتباط های محفلی است؛ هم محفلی هم حزبی.


کدام یک از احزاب اصلاح طلب در این زمینه بیشترین سهم خواهی را داشتند؟
به اعتقاد من بیشترین سهم به حزب ندای ایرانیان داده شد، پس از آن اتحاد ملت و بعد از آن به عدالت آزادی، ولی دکور انسان هایی که آن دو حزب دیگر وارد مجموعه کردند باعث شد حاشیه کمتری از آنها شنیده شود و عمدتا انسان های حاشیه سازی که از عدالت و آزادی وارد مجموعه شدند، باعث شدند تا اسم این سازمان سر زبان ها بیفتد.


یکی از حاشیه ساز ترین اقدامات، سفر به لهستان یکی از اعضای شورای شهر اصفهان بود، سفر مهدی مقدری عضو شورای شهر و دبیر کل سازمان عدالت و آزادی به لهستان که گفته می شود بدون مجوز نهاد های ذیربط بوده است ؟
اتفاقی که برای مقدری در این زمینه افتاد یک نگاه سیاسی بود، چون نهاد امنیتی صراحتا به وی گفته بود به این سفر نرود، ولی وی رفته بود. البته اگر من هم دبیر کل یک حزب یا سازمان بودم شاید می رفتم، ولی وقتی عضو شواری شهر است باید قانون را می پذیرفت، باید گفت اگر قانون و محدودیت های نظام را قبول نداریم، پس چرا در این نظام کاندیدا می شویم؟ این ها مواردی است که بزرگترهای شورای شهر باید تذکر می داند ، افرادی مثل آقای معین ،نصرو ... متاسفانه آن ها هم دراین زمینه مقصر هستند.

 

طهماسبی 6


شما اگر شهردار اصفهان بودید چه کار می کردید ؟
من اگر شهردار اصفهان بودم به عنوان یک عضو سیاسی، هرگر 100 نیروی که داشتم را در شهر پخش نمی کردم .شهردارانی می آوردم که در شهر های دیگر حداقل 5 سال شهردار بوده باشند. شرکت های وابسته به شهرداری را به "بیزینس من" های کار بلد می دادم که درآمد پایدار شهری را بلد باشند ، نه تازه کارهای مغرورو نهایتا نیروهای فرهنگی را که به عنوان بدنه اصلاح طلب هستند، در سازمان فرهنگی و تفریحی تمرکز می دادم ،دقیقا کاری که آقای سقائیان نژاد انجام داد. نتیجه اش هم مدیریتی حدود 12 ساله بر شهر بود.با این توضیح که با این چینش نیرو در تیم جدید تا سالیان سال اصلاح طلب ها نمی توانند شهر را به خوبی اداره کنند. در صورت وقوع این اتفاق هم تغییر را حس می کردند، هم حواشی ایجاد نمی شد ،هم اینکه تفکر اصلاح طلبی در شهر به صورت درست و آهسته، آهسته نفوذ می کرد وهم این که شهر بهتر از این اداره می شد .


آقای طهماسبی گفتید سازمان فرهنگی تفریحی بهم ریخته است در حالی که محمد جوادعیدی به عنوان معاون فرهنگی شهردار و متولی این سازمان فردی دانشگاهی و با سواد به نوعی تئوریسین فرهنگی جریان اصلاحات در اصفهان است، چطور با حضور چنین فردی در راس این سازمان، باز هم سازمان فرهنگی و تفریحی بهم ریخته است ؟
محمد جواد عیدی اولین مسئولیتی که در شهرداری اصفهان گرفت، کارشناس اصفهان شناسی بود، که البته تشکیلاتی نداشت و قرار شد وی آن را راه اندازی و فعال کند.عیدی عمده فعالیت خود را در دوران اصول گرایان پیش برد، با این که هیچ سمت مدیریتی نداشت. وی فردی خوش مشرب ، با ذهنی باز وروابط عمومی بالاست، ولی متاسفانه عمده افرادی که شخصیت علمی دارند، ضعف مدیریتی دارند . همچنین از قبل می گفتند اگر بچه پسری از محله ای رفت و روحانی شد، در محله خودش منبر نرود، چون در آن محله خاک بازی کردن آن را دیده اند و به نظر من آقای عیدی در مجموعه شهرداری نباید مدیر می شد، چون مردم و پرسنل سازمان خاک بازی او را دیده بودند. متاسفانه باید گفت اصلاح طلب ها این فرصت را هم از ایشان گرفتند که نتیجه محفلی نگاه کردن محفل اصلاحات اصفهان بود .


یکی دیگر از معاونین فعلی شهرداری اصفهان شخصی است به نام علیرضا صلواتی، پذیرفتن وی که با اصول گرایان کار کرده و عمده پست های خود را از سقائیان نژاد گرفته است توسط تیم جدید، نقض صحبت های شما در بالا نیست ؟
مهندس صلواتی به دلایل عمده از جمله رسانه ای بودن و نسبت داشتن به بزرگان اصلاحات توانسته است بماند. ولی نمی شود از حق گذشت و باید گفت عملکرد وی از متوسط معاونین فعلی شهرداری بالاتر است. البته شاید اگر به گونه ای عمل شده بود که این معیارعملکرد بالا می رفت شاید صلواتی در بین معاونین فعلی جایگاهی نداشت، ولی اکنون باید گفت عملکرد وی از معاونین شهرداری بالاتر است و در پیگیری امور هم به شدت فعال است . اگر به معاونین شهرداری نمره "متوسط" بدهیم، شاید بتوانیم به صلواتی نمره "خوب" بدهیم، ولی فراموش نکنیم در شعار اصلاح طلب ها این نکته بود که باید آدم هایی بیایند سرکار که نمره میانگین آن ها عالی باشد.


به نظر می رسد بسیاری از این مشکلات به این دلیل است که شورای پنجم یکدست است و همه از یک جناح خاص به این مجموعه راه یافته اند، نظر شما در این زمینه چیست ؟
من هم قبول دارم؛ به طور کلی دوقطبی شدن به نفع مردم است از سویی اعضای شورای شهر همین که تصور کنند چشم های دیگری هم هست که آن ها را می بیند خوب است. من به اعضای شورای شهر پیشنهاد می کنم وقتی قرار است یک پروژه در شهر افتتاح شود سه یا چهار روز قبل افراد امین خودشان را بفرستند و سه یا چهار روز بعد از افتتاح هم سفر کنند و ببینند آیا واقعا پروژه کارکرد خودش را دارد یا این که اطلاعات ضعیف به آن ها داداند؟


و حرف آخر ؟
برایمان دعا کنید؛ من یک نامه به آقای نوروزی نوشتم و حرف آخر را همان اول زدم. اگر نگاهمان به شهر و گرفتن پست ومقام آخرین پست باشد، باید یک تکه از گوشت شهر را بکنیم و برویم، چون می دانیم در ادامه هیچ جایگاهی نداریم،ولی اگر نگاه ما به مدیریت همان دو امدادی باشد، باید بسازیم تا بعدی هم بتواند بقیه را بسازد، متاسفانه این نگاه در کل کشور کم شده است.


با تشکر از این که مارا در این گفت و گو همراهی کردید .

 

گفت و گو از رضا صالحی پژوه

 

 

بخش اول مصاحبه با این فعال اصلاح طلب را در زیر بخوانید:

 

پدرخوانده ها شورای اصلاحات اصفهان را گروگان گرفته اند