پنجشنبه 30 فروردين 1403, Thursday 18 April 2024, مصادف با 9 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 13436
منتشر شده در سه شنبه, 24 تیر 1399 11:31
تعداد دیدگاه: 0

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن نریمان اظهار کرد: در هفتاد و دومین جلسه کارگروه ارزیابی...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن نریمان اظهار کرد: در هفتاد و دومین جلسه کارگروه ارزیابی و تصویب طرح های توجیهی وزارت راه و شهرسازی موضوع انتقال راه‌آهن ایران- ترکیه از مسیر چشمه ثریا مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد طرح از دو نقطه اتصال چشمه ثریا و دلیل اجو مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد تا پس از بازدید دو طرف ایران و ترکیه گزارش نهایی به این کارگروه ارسال شود.

وی افزود: طرح مطالعاتی احداث راه آهن جلفا چشم ثریا برای راه اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می شود و در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت 6 تا 10 میلیون تن بار را داشته و ترکیه نیز خط‌آهن خود را از قارص به دیل اوجی که نقطه مقابل چشمه ثریا است گسترش می‌دهد و به محض اتمام احداث 147 کیلومتری این مسیر، اتصال راه‌آهن ایران به اروپا از این مسیر، محقق خواهد شد که با احداث این خط آهن، منطقه آزاد ارس به یک مگاپورت و هاب بزرگ لجستیکی در منطقه تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طول این مسیر ریلی 208 کیلومتر است، یادآور شد:بر اساس تفاهم نامه منعقده فی مابین سازمان منطقه آزاد ارس و ماکو، شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در خصوص احداث راه آهن جلفا چشم ثریا انجام همه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تأسیسات جانبی، ساختمان ایستگاه‌ها، خطوط فرعی و ایستگاه‌های تشکیلاتی موردنیاز تا مرحله اول(فاز یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو، علائم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری با اولویت BOT با نظر و تائید شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو است.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه