کد خبر: 4720
منتشر شده در پنج شنبه, 13 دی 1397 14:00
تعداد دیدگاه: 0

ئیس سازمان خصوصی‌سازی کشورگفت: سازمان مشغول طی کردن روند قیمت‌گذاری بر روی استقلال و پرسپولیس است.


به پزارش پایگاه خبری همراز به نقل از خبر ورزشی؛ دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دوباره وارد چرخه خصوصی‌سازی شده‌اند و داستان‌های گذشته مجدداً در حال تکرار است. در همین مورد با «میرعلی‌اشرف عبدا... پوری‌حسینی»، رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشورمان، تماس گرفتیم که صحبت‌هایش را می‌خوانید:
در مرحله نخست کار، تا چه حد پیشرفت داشته‌اید؟
تنها اتفاقی که رخ داده این است که ما با کارشناسان مختلف، مدیران و پیشکسوتان باشگاه جلسه می‌گذاریم تا این کار، بهتر از آب در بیاید. در مجلس شورای اسلامی، دفتر سازمان خصوصی‌سازی، اتاق بازرگانی و وزارت ورزش، جلساتی داشتیم و همه مدعوین اظهارنظر‌هایی داشتند. تصمیم نهایی شاید نتواند در برگیرنده همه نظرات باشد، اما اکثریت نظر‌ها را مورد توجه قرار خواهیم داد.
 پروژه قیمت‌گذاری باشگاه‌ها به کجا کشید؟
سازمان مشغول طی کردن روند قیمت‌گذاری است. کارشناسان امر، به صورت رسمی حکم گرفته‌اند و روی برند و دارایی‌های این دو شرکت کار می‌کنند. صورت‌های مالی سال ۹۶ هفته آینده به دست‌مان می‌رسد و پس از تکمیل این صورت‌ها به سراغ سال ۹۷ می‌رویم و کار را دنبال می‌کنیم. ان‌شا‌ءا... نیمه دوم بهمن، اولین موعد قیمت‌گذاری انجام می‌گیرد، چون تلاش داریم تا پایان همین ماه، بررسی صورت‌های مالی را تمام کنیم.
در این جلسات، نسبت به گذشته آیا موضوع تازه‌ای هم بوده یا همه مسائل تکراری است؟
واگذاری این بار با دفعات قبل متفاوت است، چون بار قبل، قرار بود برند، یک ساختمان و یک ورزشگاه از سوی دولت واگذار شود و سپس ما دو باشگاه دولتی را منحل کنیم و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیسِ خصوصی را به رسمیت بشناسیم. در این صورت، بدهی‌ها به گردن دولت بود، اما الان شرایط تغییر کرده و خریداران در واقع، استقلال و پرسپولیس را با دارایی و بدهی‌های‌شان می‌خرند. از سوی دیگر، هنوز بحث ورود متقاضیان به مزایده مطرح نیست، چون نمی‌دانیم ثمن معامله چقدر است. بعد هم شخصیت حقیقی، حقوقی، اهلیت و... را بررسی می‌کنیم تا کار را پیش ببریم.
 مرتبه قبلی گفته شد وجود عنوان «فرهنگی» در نام شرکت‌های استقلال و پرسپولیس، جلوی واگذاری را گرفته. حالا این موضوع تداخلی ایجاد نمی‌کند؟
در آن زمان، این دو باشگاه مشمول ماده‌ای در اصل ۴۴ قانون اساسی می‌شدند که می‌گفت شرکت‌هایی که حول محور سلامت، آموزش و فرهنگ فعالیت دارند، نمی‌توانند خصوصی شوند یا باید مدار دیگری را طی کنند، اما این قانون با مصوبات جدید دولت به حالت تعلیق درآمد و حالا دیگر واژه فرهنگی در نام شرکت‌ها، مزاحمتی برای خصوصی‌سازی ایجاد نمی‌کند.
 برخی نگران آن هستند که خصوصی‌سازی این دو باشگاه با مشکلاتی نظیر آنچه در هپکو اراک یا نیشکر هفت تپه دیدیم، مواجه شود. برای جلوگیری از این اتفاق، برنامه‌ای دارید؟
اول اینکه این دو شرکت را به مدیران نااهل نسپردیم بلکه بعد از واگذاری، مشکلات مدیریتی داشتند و این مشکلات به دولت دهم برمی‌گشت، اما در دولت فعلی آن را حل کردیم. الان هم هر دو شرکت فعالیت دارند و اصلاً قبول نداریم واگذاری آن‌ها منجر به شکست بود.
اما مشکلات و حاشیه‌های زیادی داشت!
بله این را قبول دارم، اما می‌گویم سازمان خصوصی‌سازی تسلیم هجمه‌ها نمی‌شود. قطعاً به خریدار نااهل، شرکت‌های دولتی حساس را نمی‌فروشیم، اما مشکلاتی که به وجود می‌آید را مرتفع خواهیم کرد. نباید اجازه دهیم همه چیز بر سر سازمان خصوصی‌سازی، آوار شود. مطمئناً تضمین‌هایی می‌گیریم. مردم باید بدانند همیشه بعد از واگذاری شرکت‌های دولتی، تا ۵ سال این شرکت‌ها تحت نظارت قرار می‌گیرند.
همان هیئت تسویه یا یک هیئت دیگر؟
خیر، کمیته‌ای به نام نظارت بر رفتار خریداران که متناسب با قانون باید کارش را پیش ببرد. ما می‌خواهیم همه چیز قانونی باشد به همین علت تضامین می‌گیریم و طبق اهلیت افراد، استقلال و پرسپولیس را واگذار می‌کنیم.