جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4694
منتشر شده در دوشنبه, 10 دی 1397 16:30
تعداد دیدگاه: 0

آخرین دیدار تدارکاتی تیم ملی قبل از جام ملت های آسیا می‌تواند بسیاری از حقیقت‌ها را درباره ترکیب اصلی کارلوس کی‌روش مشخص کند.


به پزارش پایگاه خبری همراز به نقل از خبر ورزشی؛ تیم ملی فوتبال ایران که اردوی تدارکاتی خود قبل از حضور در جام ملت های آسیا را در کشور قطر برگزار کرده، امشب در آخرین دیدار تدارکاتی به مصاف تیم ملی قطر می رود. اگرچه تیم ملی مثل بسیاری از تورنمنت های مهم قبلی بازی تدارکاتی با تیم بزرگی انجام نداده اما به هر حال دیدار با قطر با توجه به شباهت هایی که سبک فوتبال این کشور با عراق و برخی دیگر از تیم های عربی دارد، می تواند برای تیم ملی مفید باشد.
نکته مهم درباره بازی امشب این است که با هماهنگی انجام شده میان مسئولان فدراسیون فوتبال ایران و قطر دیدار ایران و قطر پشت درهای بسته برگزار خواهد شد. مسابقه ای که بسیاری از علاقه مندان به فوتبال دوست داشتند آن را تماشا کنند حالا بدون حضور تماشاگر و حتی خبرنگاران ایرانی حاضر در قطر انجام می شود. به همین خاطر کسی از ترکیب تیم ملی در آخرین بازی تدارکاتی و تدابیر فنی کارلوس کی روش باخبر نخواهد شد. اتفاقی که البته می تواند به تیم ملی در آستانه شروع جام ملت ها مفید باشد.
اهمیت بازی تدارکاتی با قطر وقتی مشخص می شود نگاهی به آخرین دیدارهای تدارکاتی تیم ملی قبل از تورنمنت های مهم بیندازیم. کی روش همواره نشان داده آماده ترین نفراتی که در تاکتیک تیمی اش بخورند در هر مسابقه بازی می کنند و برایش فرقی ندارد چه نامی در زمین حضور پیدا می کند. از این رو کم نبودند بازیکنانی که در آخرین دیدار تدارکاتی تیم ملی قبل از تورنمنت های مهم خوب جواب اعتماد سرمربی پرتغالی را دادند و فیکس شدند.
به عنوان نمونه قبل از جام جهانی 2014 هیچ کس تصور نمی کرد علیرضا حقیقی دروازه بان اول تیم ملی در جام ملت ها باشد اما این دروازه بان در بازی تدارکاتی آخر مقابل ترینیداد و توباگو که آن بازی هم پشت در های بسته بود خوب کار کرد و بعدا توانست یار فیکس تیم ملی شود و در 3 بازی مرحله گروهی مقابل نیجریه، آرژانتین و بوسنی وظیفه حراست از دروازه ایران را برعهده بگیرد و در جام ملت های آسیا نیز بازی کند.
نمونه دیگر این اتفاق کریم انصاری فرد بود؛ او قبل از جام جهانی 2018 با توجه به اعتماد سردار آزمون و مهدی طارمی شانس زیادی برای فیکس شدن نداشت اما در بازی های تدارکاتی آخر قبل از جام جهانی- با توجه به محرومیت سعید عزت اللهی در بازی اول جام جهانی- به عنوان هافبک تدافعی به میدان رفت و توانست عملکرد خوبی داشته باشد. به همین خاطر کریم در بازی اول جام جهانی گذشته مقابل مراکش هم در پست هافبک تدافعی بازی کرد و جواب اعتماد کی روش را داد.
حالا نیز ممکن است چنین شرایطی برای تیم ملی در آستانه جام ملت های آسیا هم رخ بدهد. با توجه به خط خوردن سعید عزت اللهی به دلیل مصدومیت و آسیب دیدگی ای که علیرضا جهانبخش دارد و احتمالا به بازی اول با یمن نمی رسد، نفراتی که در دو پست اصلی تیم ملی قرار می گیرد مشخص نیستند.
در حال حاضر تقریبا در اکثر پست ها مشخص است کدام بازیکنان در زمین قرار می گیرند و فقط جای خالی سعید عزت اللهی و علیرضا جهانبخش است که کی روش باید درباره اش تصمیم بگیرد؛ مگر اینکه او بخواهد کار خارق العاده ای انجام دهد و تغییراتی را در پست های دیگر ایجاد کند. شاید از حالا بتوان گفت که علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی خواهد بود، رامین رضاییان، مجید حسینی، مرتضی پورعلی گنجی و احسان حاج صفی مدافعان تیم ملی را تشکیل بدهند و امید ابراهیمی، وحید امیری، مهدی طارمی و سردار آزمون نیز احتمالا خیالشان از حضور در ترکیب اصلی راحت است. به همین خاطر یک بازیکن در پست هافبک دفاعی و یک وینگر ابهام های مهم ترکیب تیم ملی هستند.
بر این اساس بازی امشب تیم ملی با قطر می تواند پرده از راز کی روش برای دو پست کلیدی تیم ملی بردارد. اگرچه کی روش اگر دو بازیکن مدنظرش را هم برای بازی در جام ملت ها پیدا کند با توجه به پست در بسته بودن مسابقه کسی از آن باخبر نمی شود اما به هر حال اتفاق مهمی است.
در پست هافبک دفاعی و برای زوج امید ابراهیمی بازیکنی مثل روزبه چشمی می تواند به میدان برود. البته کی روش در جام جهانی از وجود کریم انصاری فرد در این پست استفاده کرد و بعید نیست بازهم چنین ریسک موفقی را انجام بدهد.
از سوی دیگر برای جایگزینی جهانبخش مصدوم در ترکیب هم بازیکنانی مثل سامان قدوس و مهدی ترابی شانس زیادی دارند. قدوس در لیگ فرانسه عملکرد خوبی داشته و خیلی ها انتظار دارند که در ترکیب اصلی باشد. ترابی نیز انگیزه زیادی دارد تا خودش را نشان بدهد و در ترکیب اصلی قرار بگیرد.
اگرچه امشب بعد از بازی با قطر ما هم متوجه نمی شویم تصمیم کی روش برای دو پست حساس و کلیدی تیم ملی چیست اما به هر حال می تواند سرمربی پرتغالی را می تواند به جمع بندی نهایی برساند.

 

نوشتن دیدگاه