پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403, Thursday 25 April 2024, مصادف با 16 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3953
منتشر شده در یکشنبه, 18 تیر 1396 10:03
تعداد دیدگاه: 0
ساکت تاج

فدراسیون فوتبال روز گذشته یکی از بحرانی‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت، بحرانی که حتی صعود مقتدرانه تیم ملی به جام جهانی ٢٠١٨ روسیه و صعود خیره‌کننده در رده‌بندی فیفا را هم تحت تأثیر قرار دارد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از شرق، همان‌طورکه پیش‌بینی می‌شد پس از درگیری شدید لفظی کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی، با علیرضا اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال، اسدی از سمت خود کنار رفت. این خبر را دیروز صبح فدراسیون فوتبال اعلام کرد، یک روز پس از اینکه کی‌روش، اسدی را «جادوگری بی‌استفاده» خواند، اسدی هم با حمله به سرمربی تیم ملی عنوان کرد که کی‌روش فرهنگی پایین دارد.
روز گذشته اسدی جای خود را به محمدرضا ساکت داد؛ تغییری که بحران بزرگی برای تاج ایجاد کرد. دیروز حملات زیادی به رئیس فدراسیون شد. دو عامل باعث شد این تصمیم تاج با انتقادهایی همراه شود. نخست اینکه رئیس فدراسیون فوتبال پس از درخواست کی‌روش مبنی بر رفتن اسدی، دبیر کلش را برکنار کرد. دیروز خیلی‌ها از اینکه تاج به دستور یک مربی خارجی مدیرش را اخراج کرده انتقاد کردند. آنها عنوان کردند فدراسیون فوتبال ایران تحت فرامین کارلوس کی‌روش پرتغالی اداره می‌شود و اخراج اسدی به این صورت، بی‌احترامی به ایرانی‌ها است. انتصاب محمدرضا ساکت به‌عنوان دبیر کل، دومین عامل انتقاد از تاج به شمار می‌رود. ساکت که هم‌اکنون مدیر تیم‌های ملی است و چند پست دیگر هم در فدراسیون دارد، از نزدیکان مهدی تاج محسوب می‌شود، دیروز عده‌ای از منتقدان به «اصفهانی‌شدن» فدراسیون و چندپسته‌بودن ساکت اعتراض کردند.
تاج شاید تصور نمی‌کرد تغییر اسدی چنین روز سختی را برایش رقم بزند؛ اما مروری بر داستان دبیر کلی فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد انفعال رئیس فدراسیون دلیل اصلی این بحران است.
اسدی چگونه آمد
داستان از بهمن‌ماه ١٣٩٣ شروع شد. زمانی که مهدی محمدنبی از سمت دبیر کلی فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شد و علیرضا اسدی به‌عنوان جانشین او وارد فدراسیون فوتبال شد. همان موقع گفته شد این تغییر با درخواست محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش و جوانان، انجام شده است. گودرزی از وضعیت حاکم بر فدراسیون فوتبال راضی نبود و ظاهرا با نظر او دبیر کل و معاونت بانوان فدراسیون تغییر کرد. وزیر سابق هرگز این موضوع را تکذیب نکرد.
اسدی چطور به یک چهره خبرساز تبدیل شد؟ این فوتبالیستِ پزشک از همان روز اول شمشیر را برای کی‌روش از رو بست. چند روز پس از پایان جام ملت‌های آسیا، اسدی و کی‌روش جلسه‌ای برگزار کردند. کی‌روش پس از آن جلسه عنوان کرد اسدی به او گفته نتایج ضعیفی در تیم ملی گرفته است. تنش بین این دو همیشه در بالاترین سطح ادامه پیدا کرد تا اینکه به اردیبهشت ١٣٩٥ رسید، زمانی‌ که مهدی تاج به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال به سلطنت ٩ساله علی کفاشیان پایان داد.
انتظار می‌رفت تاج دبیر کل مدنظر خودش را به فدراسیون بیاورد. پس از حذف شهاب عزیزی‌خادم از انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، ظاهرا ائتلافی بین تاج و عزیزی خادم ایجاد شد. آرای عزیزی‌خادم وارد سبد آرای تاج شد، تاج هم در برنامه ٩٠ صراحتا گفت دبیر کل احتمالی‌اش عزیزی‌خادم خواهد بود. ماه‌ها گذشت اما از آمدن عزیزی‌خادم خبری نشد و با آرای هیئت‌رئیسه، اسدی به کار خود ادامه داد. بااین‌حال هفته‌ای نبود که شایعه تغییرات در فدراسیون به گوش نرسد.
در آن مقطع گفته می‌شد حمایت محمود گودرزی از اسدی باعث شده تاج نتواند تصمیم خود را عملی کند. پیش از این حتی از اسدی به‌عنوان نامزد ریاست فدراسیون فوتبال نام برده می‌شد که این پروژه عملی نشد. در آخرین روزهای مهر ٩٥ محمود گودرزی جای خود را به مسعود سلطانی‌فر داد. با رفتن گودرزی ظاهرا دست تاج برای تغییرات باز شد، گفته می‌شد او می‌خواهد دبیر کل را تغییر دهد و محمود اسلامیان را هم در جایگاه بهتری در فدراسیون قرار دهد؛ اما بازهم خبری نشد، نه اسدی رفت، نه عزیزی‌خادم آمد و نه اسلامیان پستی ممتاز گرفت.
در این میان مشکلات کی‌روش و اسدی باعث شد از اختیارات اسدی کم شود و بیشتر اختیارات دبیر کل در اختیار محمدرضا ساکت، یار معتمد تاج قرار بگیرد. تاج کاری کرد که دبیر کل فدراسیون فوتبال و تیم ملی فوتبال به دو بخش جدا تقسیم شوند، به‌طوری که حتی در بازی صعود تیم ملی دبیر کل در ورزشگاه حاضر نبود.
سؤال اصلی این بود که چرا با رفتن گودرزی بازهم مهدی تاج در تغییر اسدی تعلل کرد و اجازه داد کار به بحران این روزها برسد؟ جواب این سؤال را باید در گروه‌بندی‌های داخل فدراسیون یافت. ظاهرا در داخل فدراسیون ائتلاف کفاشیان- اسدی در یک‌سو قرار داشت و تاج و ساکت در سوی دیگر؛ همین گروه‌بندی باعث حفظ اسدی شد. تاج اگر در همین یک سال و دو ماه اسدی را تغییر می‌داد هرگز با انتقادهای دیروز روبه‌رو نمی‌شد، حالا او به ایجاد باند اصفهانی و مطیع کی‌روش ‌بودن متهم شده است. ضمن اینکه با قرارندادن عزیزی‌خادم در پست دبیر کلی، به نوعی بدعهدی هم کرده است. تاج حالا باید گره دبیر کلی را با دندان باز کند.
پست بحث‌برانگیز
معمای دبیر کلی همچنان پابرجاست؟ ساکت به‌عنوان سرپرست دبیر کلی انتخاب شده است و دبیر کل باید با آرای هیئت‌رئیسه انتخاب شود. حضور ساکت در پست دبیر کلی چندان با استقبال رسانه‌ها و جامعه فوتبال روبه‌رو نشده است. از طرفی خود ساکت با توجه به مشغله‌های زیادی که در ارتباط با تیم ملی و موارد اقتصادی فدراسیون فوتبال دارد، شاید بهتر باشد در این پست قرار نگیرد.
تاج به‌خوبی می‌داند در سال جام جهانی نمی‌توان در پست دبیر کل منفعل عمل کرد. او باید کسی را انتخاب کند که هم مورد وثوق جامعه فوتبال باشد، هم با کی‌روش تعامل داشته باشد و هم بتواند در امور اقتصادی کمک‌حال فدراسیون باشد. فدراسیون فوتبال در سالی قرار دارد که بیش از هر زمانی نیازمند تأمین بودجه است. تاج برای برگرداندن آرامش به فدراسیون باید همین روزها انتخاب کند و به نظر نمی‌رسد گزینه‌های زیادی پیش‌رو داشته باشد. کی‌روش طرفدار برگرداندن نبی است، گزینه‌ای که بعید به نظر می‌رسد. احتمال اینکه ساکت در این پست بماند هم وجود دارد؛ اما انتقادها از اصفهانی‌شدن فدراسیون را نمی‌شود نادیده گرفت. شهاب عزیزی‌خادم هم همچنان یک گزینه قوی است؛ او با سوابق اقتصادی درخور توجه در دوره قبل عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال بوده و ظاهرا رابطه بدی هم با کی‌روش ندارد.
بحران دبیر کلی به تاج نشان داد برای اداره نهاد مهمی مانند فدراسیون فوتبال نمی‌شود همه را راضی نگه داشت و مشی محافظه‌کارانه پیش گرفت. در بعضی مقاطع نیاز است تصمیماتی قاطع گرفته شود. تاج اگر در ماه‌های گذشته شجاعانه عمل می‌کرد، امروز با این‌همه مصاحبه انتقادی روبه‌رو نمی‌شد.

نوشتن دیدگاه