شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2397
منتشر شده در شنبه, 23 آبان 1394 13:07
تعداد دیدگاه: 0

ستاره سابق تیم ملی کرواسی و مدافعی که با این تیم به سومی جام جهانی رسید در عرصه مربیگری چندان عملکرد چشمگیری نداشته است و افتخاراتش به عنوان مربی، اصلاً قابل قیاس با افتخارات تیمی مثل سپاهان نیست. بعد از اینکه سپاهان نتوانست به دلیل شرایط خاصی که اسکوچیچ داشت، این مربی را به خدمت بگیرد مدیران...

 

ستاره سابق تیم ملی کرواسی و مدافعی که با این تیم به سومی جام جهانی رسید در عرصه مربیگری چندان عملکرد چشمگیری نداشته است و افتخاراتش به عنوان مربی، اصلاً قابل قیاس با افتخارات تیمی مثل سپاهان نیست.

بعد از اینکه سپاهان نتوانست به دلیل شرایط خاصی که اسکوچیچ داشت، این مربی را به خدمت بگیرد مدیران سپاهان با ایگور استیماچ وارد مذاکره شدند تا به گفته خودش نیم ساعته سمت سرمربیگری سپاهان را قبول کند. اما کارنامه‌ای که این مربی کروات بر جای گذاشته است سوالات و تردیدهای زیادی را ایجاد کرده است و تقریباً عجیب به نظر می‌رسد نیمکت تیمی مثل سپاهان به چنین مربی سپرده شده است.

  • دوران حرفه‌ای؛ سومی جام جهانی با کرواسی

استیماچ که در جام جهانی جوانان در سال 1987 عضو تیم یوگسلاوی بود و همراه با این تیم قهرمان این مسابقات شد پس از استقلال کرواسی، عضو این تیم شد و سال‌ها در قلب دفاع کرواسی درخشید. اوج درخشش او درجام جهانی 1998 فرانسه بود که موفق شد همراه با این تیم شگفتی‌ساز به سومی جام جهانی برسد. او در رده باشگاهی‌ نیز در کشور خود به جز یک سال که برای کیبالیا بازی کرد، فقط برای هایدوک اشپلیت به میدان رفت و بیش از 100 بار پیراهن این تیم را به تن کرد. مدافع وسط تیم ملی کرواسی در خارج از کرواسی نیز سال‌ها برای کادیز اسپانیا، داربی کانتی و وستهم یونایتد انگلیس به میدان رفت.

  • فصل 2004-2005/ آغاز مربیگری با تیم صدرنشین

استیماچ در سال 2002 از فوتبال خداحافظی کرد و پس از طی مراحل مربیگری از سال 2003 به عنوان مدیر ورزشی هایدوک اشپلیت مشغول به فعالیت شد. او در فصل 2004-2005 پس از برکناری بلاژ اسلیسکوویچ از سمت سرمربیگری هایدوک اشپلیت، در 8 هفته پایانی سرمربی تیم با اقتدار صدرنشین هایدوک شد و در نهایت به سختی با این تیم قهرمان لیگ کرواسی شد. او در این 8 هفته 3 پیروزی، 4 تساوی و یک شکست ثبت کرد و در جام حذفی نیز در فینال شکست خورد تا فقط همان یک جام را با هایدوک ببرد.

  • فصل 2005- 2006/ 6 هفته مربیگری کیبالیا

قهرمانی با هایدوک اشپلیت در فصل قبل شاید آنطور مقتدرانه نبوده است که مدیران هایدوک را راضی به نگه داشتن استیماچ کند و آنها با این مربی در فصل جدید کار نکردند. استیماچ که بی تیم مانده بود در بهار 2006 و 6 هفته مانده به پایان لیگ کرواسی هدایت کیبالیا را بر عهده گرفت و پس از عنوان نهمی در لیگ 12 تیمی کرواسی، باز هم در پایان فصل از کار برکنار شد. او در کیبالیا از 6 بازی، 2 برد، 3 تساوی و یک شکست دشت کرد.

  • فصل 2009-2010/ سقوط با زاگرب پس از 3 سال بیکاری

استیماچ پس از 3 سال بیکاری از هفته هشتم لیگ کرواسی هدایت ان کی زاگرب بحران زده‌ای را بر عهده گرفت گرفت که همه 7 هفته اول لیگ کرواسی را باخته بود. استیماچ البته در 23 هفته‌ای که سکان دار این تیم بود 9 برد، 6 تساوی و 8 باخت را ثبت کرد و در نهایت در جایگاه چهاردهم قرار گرفت، جایگاهی که به طور طبیعی باعث سقوط این تیم می‌شد اما به دلیل آنکه فقط دو تیم از لیگ پایین‌تر مجوز حرفه‌ای حضور در لیگ اول کرواسی را از فدراسیون این کشور گرفتند، فقط تیم‌های پانزدهم و شانزدهم به دسته پایین تر سقوط کردند و زاگرب در یک خوش شانسی بی نظیر در لیگ باقی ماند.

  • 2012-2013/ هدایت کرواسی و برکناری قبل از پایان مقدماتی جام جهانی

پس از اینکه دوران خوب اسلوان بیلیچ در تیم ملی کرواسی با جدایی او از این تیم به پایان رسید، هدایت تیم ملی کرواسی در آستانه رقابت‌های انتخابی جام جهانی به ایگور استیماچی سپرده شد که 2 سال بیکار بود و هدایت هیچ تیمی را بر عهده نگرفته بود. او که کرواسی را در گروهی که بلژیک، صربستان، اسکاتلند، ولز و مقدونیه هدایت می‌کرد، در 6 بازی اول این گروه 5 برد و یک تساوی کسب کرد اما پس از این عملکرد که با توجه به حریفان نه چندان قدرتمند چشمگیر نبود دوران سیاه استیماچ با کرواسی آغاز شد و تیم او که بیشتر روی ضربات ایستگاهی، ضد حملات و اشتباهات حریف به گل می‌رسید در هفتمین بازی مقدماتی جام جهانی برابر تیم هفتاد و هشتم رنکینگ فیفا در خانه با یک گل مغلوب شد تا انتقادات از استیماچ بالا بگیرد. در ادامه شکست برابر پرتغال در یک بازی دوستانه، پیروزی سخت 3 بر 2 برابر تیم صد و چهل و هشتم رنکینگ فیفا یعنی لیختن اشتاین و در نهایت شکست خانگی 2 بر یک برابر بلژیک انتقادات را از استیماچ به اوج رساند تا جایی که او در یک نظرسنجی که توسط یکی از روزنامه‌های کرواسی به عمل آمد با رای مخالف 95 درصدی مردم کرواسی رو به رو شد تا عملاً فضای کار برایش مهیا نباشد. در نهایت کرواسی در دهمین و آخرین بازی مقدماتی جام جهانی در اسکاتلند با دو گل شکست خورد تا استیماچ بعد از این بازی از سمت خود استعفا دهد. البته کرواسی در پایان انتخابی جام جهانی، در گروهی که سخت به نظر نمی‌رسید پس از بلژیک در رده دوم قرار گرفت و جواز صعود به جام جهانی را مثل ادوار قبلی کسب کرد اما شیوه بازی دفاعی و شکست‌های عجیب این تیم باعث شده بود فوتبال دوستان کرواسی اصلاً موافق ادامه کار استیماچ در تیم ملی این کشور نباشند.
استیماچ در 10 بازی رسمی با کرواسی 5 پیروزی، 2 تساوی و 3 شکست تجربه کرد و در 5 بازی دوستانه، 3 پیروزی و دو شکست.

  • فصل 2014- 2015/ دوباره سقوط، دوباره اخراج

پس از 2 سال خانه نشینی، استیماچ در بهار 2015 هدایت تیم بحران زده زادار را بر عهده گرفت و تیمی را که در 19 هفته برای نیفتادن جنگیده بود را نتوانست در 17 بازی باقیمانده به شرایط مساعد بازگرداند و در نهایت در جدول 10 تیمی این فصل کرواسی، دهم شد و به لیگ پایین‌تر سقوط کرد. استیماچ پس از این سقوط به همکاری خود با این تیم ادامه نداد. استیماچ در زادار از 17 بازی 5 برد، 4 تساوی و 8 شکست تجربه کرد.
سرمربی کروات در فصل جاری هدایت تیمی را بر عهده نداشت تا در پاییز 2015 جانشین حسین فرکی در تیم مدافع عنوان قهرمانی لیگ ایران شود.

  • عملکرد کلی/ میانگین امتیاز 1.41 از هر بازی!

ایگور استیماچ در کل دوران مربیگری 79 بار هدایت تیم‌های مختلف را بر عهده داشته است که 30 برد، 21 تساوی و 28 شکست حاصل کار او بوده و با میانگین 1.41 امتیاز از هر بازی عملکرد ضعیفی را از خود بر جای گذاشته است. او در کل دوران مربیگری‌اش تنها در فصل اول حضورش در هایدوک اشپلیت توانسته است قهرمانی را تجربه کند، قهرمانی که البته هایدوک سهم بسیاری‌اش را مدیون سرمربی قبلی این تیم بود و استیماچ فقط 8 هفته پایانی هدایت تیمی را بر عهده داشت که در زمان آمدنش با اقتدار صدرنشین بود. در کل باید به واسطه این مربی احسنت گفت و از او پرسید چگونه و با چه هنری توانست نظر مثبت مدیران پرافتخارترین تیم دهه 80 و 90 ایران را راجع به این مربی بیکار و البته ناموفق جلب کند؟

 

منبع:ایمنا

نوشتن دیدگاه