شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2111
منتشر شده در چهارشنبه, 14 مرداد 1394 16:02
تعداد دیدگاه: 0
بداخلاقی های هافبک عراقی شروع شد؛

هفته‌ها رایزنی برای راضی کردن جاسم کرار و امضای قرارداد با او، ظاهرا برای آن بود که این بازیکن عراقی از همان هفته نخست برای استقلالی‌ها حاشیه درست کند. جاسم کرار را در همه این سال‌ها که در فوتبال ایران حضور دارد، به عنوان یکی از حاشیه‌سازترین بازیکنان لیگ برتر می‌شناسیم؛ بازیکنی که در بیشتر...

هفته‌ها رایزنی برای راضی کردن جاسم کرار و امضای قرارداد با او، ظاهرا برای آن بود که این بازیکن عراقی از همان هفته نخست برای استقلالی‌ها حاشیه درست کند.

جاسم کرار را در همه این سال‌ها که در فوتبال ایران حضور دارد، به عنوان یکی از حاشیه‌سازترین بازیکنان لیگ برتر می‌شناسیم؛ بازیکنی که در بیشتر تیم‌هایی که حضور داشته، فقط و فقط به دلیل بی‌انضباطی کنار گذاشته شده و در بیشتر موارد حتی بدون این‌که قراردادش تمام شود، از تیم رفته است.

دعوا با مجتبی جباری بر سر زدن یک ضربه ایستگاهی ساده، شائبه گرفتن اخطار بی‌مورد و سه‌اخطاره شدن (اتفاقی که فصل گذشته قبل از دربی پایتخت رخ داد و امیر قلعه‌نویی را در آن بازی حساس در تنگنا گذاشت)، درگیری لفظی با علیرضا فغانی پس از آن‌که در بازی با سایپا از زمین مسابقه اخراج شد و آن مصاحبه‌های تند علیه مسئولان فدراسیون فوتبال فقط چند نمونه از بی‌نظمی‌های بارز این بازیکن در این سال‌ها بوده است. به همه این بی‌نظمی‌ها باید گرفتن کارت قرمزهای زیاد، رفتن به مرخصی‌های طولانی‌مدت بدون هماهنگی با مربیان و البته قهر و آشتی‌های پرتکرار به خاطر پرداخت نشدن بموقع مطالباتش را هم اضافه کرد.

  • تبعات یک تصمیم اشتباه

استقلالی‌ها همه اینها را می‌دانستند، اما باز هم یک جای خالی برای این هافبک عراقی باقی گذاشتند تا در فصل جدید هم یک کرار پرحاشیه و بی‌انضباط را در جمع نفرات خود داشته باشند. تبعات چنین تصمیمی، البته خیلی زود و در همان روزهای نخست لیگ پانزدهم دامن پرویز مظلومی را گرفت. کرار حالا در تازه‎ترین جنجال حاشیه‌‌ای‌اش، پس از آن‌که با تاخیر به محل تمرین استقلالی‌ها رفت، در گوشه‎ای از زمین برای مدت زیادی با تلفن همراه خود صحبت کرد؛ رفتاری که باعث شد بازیکنانی نظیر حنیف عمران‌زاده هم در گرمای سوزان تابستان، دل به تمرین ندهند و بی‌نظمی کرار را برای خودش بهانه کنند.

کرار حالا دو روزی هست که در تمرینات استقلال حضور ندارد و همین بی‌نظمی‌ها باعث شده کمیته انضباطی استقلال مجبور شود بار دیگر برای این بازیکن پرحاشیه تصمیم‌گیری کند. در این میان واکنش مدیرعامل باشگاه استقلال هم به حاشیه‌سازی‌های این بازیکن عراقی در نوع خودش جالب است. بهرام افشارزاده گفت: من از زمانی که به باشگاه استقلال آمدم، در پی این بودم که کرار رفتارش را تغییر دهد. به هر حال باشگاه یک‌سری مقررات دارد و زمین فوتبال هم مقدس است. ما هم برای باشگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم و این باید با احترام همه بازیکنان همراه باشد. درست است که ما تعهد مالی به بازیکنان داریم، اما این‌که یک بازیکن بیاید و بگوید من سر تمرین نمی‌روم یعنی چه؟ حالا این بازیکن امروز قرار است به باشگاه برود تا تکلیفش را مشخص کنیم.

افشارزاده با بیان این‌که تمام این رفتارهای کرار بهانه است تا به پولش برسد، افزود: باور کنید من می‌دانستم کرار با رفتارهایی که سال گذشته از خود نشان داد، تغییرناپذیر است، اما با اصرار یک‌سری از دوستان ما کرار را نگه داشتیم.

در هر حال با وجود برخورد احتمالی کمیته انضباطی باشگاه استقلال با جاسم کرار در این موضوع، شکی نیست که استقلال و این بازیکن عراقی یک فصل پرحاشیه دیگر را پیش رو خواهند داشت.

  • فضای بی‌انضباطی‌های کرار فراهم است

آیا زیر پا گذاشتن نظم و انضباط درنهایت منجر به این نمی‎شود که عنان کار از دست برود؟ آیا این سبک از رفتارها، لگام‎گسیختگی به همراه ندارد؟ مجید نامجومطلق که خود از بازیکنان بااخلاق استقلال بود، در واکنش به بی‌اخلاقی‌های جاسم کرار به جام‌جم می‌گوید: کرار یک بازیکن خارجی است و آن‌طور که باید و شاید با رسم و رسوم ما آشنا نیست و نمی‌داند در فوتبال ایران، زمانی اخلاق حرف اول را می‌زد. در گذشته مربیان بسیاری اخلاق‌مدار بودند و در کنار فوتبال، اصول صحیح زندگی کردن را به بازیکنان آموزش می‌دادند و ما هم از این اعمال و رفتار پیروی می‌کردیم، البته این‌که فوتبال ما چندسالی است به لحاظ فرهنگی به بیراهه می‌رود، قابل کتمان نیست.

نامجومطلق می‌افزاید: فراموش نکنید هر بازیکنی که بی‌اخلاقی می‌کند، بستر هم برایش فراهم است. به عبارتی بداخلاقی‌های یک بازیکن رابطه‌ای مستقیم با فضایی دارد که در آن مشغول فعالیت است. مسلما در تمام این سال‌ها این فضا در اختیار جاسم کرار قرار گرفته است. آن زمان که ما در سطح اول فوتبال کشور بازی می‌کردیم، مربیان بزرگی چون پرویز دهداری، با نوع رفتارشان فضای حاشیه‌سازی و بداخلاقی را از بازیکنان می‌گرفتند و در عوض به آنها درس اخلاق و زندگی می‌دادند، اما متاسفانه الان فوتبال ما به سمت و سوی نتیجه‌گرایی رفته و مربیانی که به دنبال نتیجه گرفتن و برنده شدن هستند، تحت هر شرایطی و با هر بی‌اخلاقی، به بازیکنان میدان می‌دهند. اینها باعث می‌شود ناهنجاری‌ها در فوتبال افزایش پیدا کند.

نامجومطلق در ادامه با اشاره به تبعات حضور چنین بازیکنان پرحاشیه‌ای در یک تیم می‌گوید: عوارض این حرکات در ادامه لیگ به کل مجموعه استقلال ضربه می‌زند و باعث می‌شود کادر فنی از پس اداره بازیکنان دیگر هم برنیاید. به عبارتی آن اقتدار و انضباطی که یک سرمربی باید داشته باشد، با وجود چنین بازیکنان پرحاشیه و بی‌نظمی زیر سوال می‌رود. شما مطمئن باشید اگر بازیکنی مثل جاسم کرار در زمان ما وجود داشت، فقط یک بار فرصت پیدا می‌کرد اصول اخلاقی را زیر پا بگذارد، چون برای او بار دومی وجود نداشت.

 

منبع:جام جم

نوشتن دیدگاه