کد خبر: 21091
منتشر شده در پنج شنبه, 25 آذر 1400 10:41
تعداد دیدگاه: 0

دلایل شکست برابر ذوب‌آهن را می‌توان در ازهم‌پاشیدگی روانی ذوبی‌ها، انتخاب سیستم غلط، فقدان نظم تاکتیکی، فاصله زیاد بین خطوط و نداشتن تمرکز کافی بازیکنان در بیشتر لحظات بازی خلاصه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس، روز گذشته با برگزاری 7 دیدار پایان یافت که در یکی از این رقابت‌ها ذوب‌آهن اصفهان مقابل تیم هوادار تهران با نتیجه یک بر صفر مغلوب شد.

ذوب‌آهن باز هم باخت تا روند ناکامی‌های این تیم همچنان ادامه داشته باشد. سبزپوشان اصفهانی در یکی از مهم‌ترین بازی‌های هفته دهم مقابل هوادار به میدان رفته و در حالی که به 3 امتیاز این دیدار نیاز وافری داشتند، پذیرای سومین شکست متوالی خانگی خود شدند تا آژیر خطر برای این تیم بار دیگر به صدا درآید.

ذوبی‌ها در حالی آماده مصاف با هوادار شده بودند که هفته گذشته مقابل نفت مسجدسلیمان به میدان رفته و در نهایت به تساوی یک_یک دست پیدا کردند. سبزپوشان اصفهانی در 4 هفته گذشته هیچ بردی به دست نیاورده بودند و برای حفظ و بهبود جایگاه‌شان در جدول به 3 امتیاز این دیدار نیاز وافری داشتند اما در عمل نتوانستند از سد هوادار بگذرند و طلسم نبردن‌های سبزپوشان وارد پنجمین هفته متوالی خود شد.

ذوب‌آهن با این نتیجه 11 امتیازی باقی ماند و با کسب 3 برد، 2 تساوی و 5 شکست به رده یازدهم جدول سقوط کرد. در آن سو شاگردان عنایتی که با این پیروزی طلسم 5 هفته ناکامی را شکسته و دومین پیروزی فصل‌شان را به دست آوردند و با اندوختن 9 امتیاز به رده سیزدهم جدول صعود کردند.

ذوب‌آهن روز سختی را مقابل هوادار پشت سر گذاشت و به بی‌برنامگی و آشفتگی خودش باخت. برتری تمام و کمال هوادار در تمام خطوط در کنار آشفتگی تاکتیکی ذوبی‌ها از سبزپوشان اصفهانی یک بازنده تمام‌عیار ساخت. دلایل شکست ذوب‌آهن را می‌توان در ازهم‌پاشیدگی روانی ذوبی‌ها، انتخاب سیستم غلط، فقدان نظم تاکتیکی، فاصله زیاد بین خطوط و نداشتن تمرکز کافی بازیکنان در بیشتر لحظات بازی خلاصه کرد.

ذوب‌آهن مقابل هوادار بازی ضعیفی را به نمایش گذاشته و از نظر تاکتیکی کاملاً سردرگم عمل می‌کرد. شیوه بازی سبزپوشان اصفهانی از همان دقایق ابتدایی مشخص کرد که آنها آمادگی روحی و روانی کافی برای برگزاری این دیدار را نداشته و بازیکنان این تیم روند بازی تمرکز لازم را نداشتند. از طرف دیگر ذوبی‌ها نشان دادند که شناخت کافی از سبک بازی هوادار نداشته و نقاط ضعف و قوت این تیم را نمی‌شناسند. همین آنالیز ناکافی موجب شده بود که ذوبی‌ها از ابتدا با یک تاکتیک اشتباه به مصاف تیم هوادار بروند. مهدی تارتار در این بازی نیز ذوب‌آهن را با سیستم 1_3_2_4 به زمین فرستاد و تلاش داشت تا با کم کردن فاصله بین خط دفاع و میانی، ضعف ساختار دفاعی تیمش را بپوشاند و با بهره گرفتن از برتری تعداد هافبک‌های خود، نیمه میانی را شلوغ کرده و با پرسینگ بالا از ضعف هوادار روی دفاع‌های کناری‌اش بهره ببرد. اتفاقی که با توجه به شناخت دقیق شاگردان عنایتی از نقاط ضعف و قوت ذوب‌آهن، عملاً رخ نداده و سبزپوشان اصفهانی دقیقاً به‌گونه‌ای بازی کردند که مطابق میل بازیکنان هوادار بود.

شاگردان عنایتی مقابل ذوب‌آهن همان شیوه‌ای را انتخاب کرده‌ بودند که شگرد ذوبی‌ها به شمار می‌رفت و با واگذار کردن مالکیت توپ و میدان به ذوبی‌ها، کنترل فضاهای زمین را در دست گرفتند و از ضعف یارگیری سبزپوشان نهایت استفاده را بردند. شاگردان تارتار در طول بازی نتوانستند 2 فاکتور مهم پرس و یارگیری را روی بازیکنان هوادار اجرا کنند و در واقع کنترل روند بازی را به شاگردان عنایتی واگذار کردند.

نمایش روز گذشته ذوب‌آهن را می‌توان به 2 بخش کاملاً متضاد تقسیم کرد. شاگردان تارتار در نیمه نخست بازی منطقی را به نمایش گذاشته و با دوندگی بالا علاوه بر اداره بازی، موقعیت‌های خوبی را نیز به وجود می‌آوردند، که با بی‌دقتی مهاجمان از دست رفت اما در نیمه دوم دچار افت فاحشی شده و کنترل بازی را از دست دادند. ذوبی‌ها در نیمه دوم به شکل عجیبی عقب نشسته و توپ و میدان را به بازیکنان هوادار واگذار نمودند. شاگردان تارتار در نیمه دوم سعی داشتند تا با واگذاری مالکیت توپ، فضا را از هوادار گرفته و با ارائه یک بازی بسته، با پرس شدید شاگردان عنایتی راه گلزنی هوادار را ببندند و در ضدحملات به گل‌ برسند. اتفاقی که در عمل رخ نداد و نظم آهنین دفاع هوادار و گلزنی شاگردان عنایتی در نیمه دوم باعث ازبین بردن نظم تاکتیکی و تمرکز روانی بازیکنان ذوب‌آهن شده و عملاً توان این تیم را تحلیل برد و در نهایت شاگردان عنایتی با دیکته برتری خود در واپسین دقایق بازی ورق را به نفع خود برگرداندند و صاحب هر 3 امتیاز بازی شدند.

ذوب‌آهن روز گذشته بازی بدون برنامه و بی‌کیفیتی را ارائه کرده و در بیشتر فاکتورهای فوتبال هجومی از جمله مالکیت توپ، تعداد و دقت پاس و شوت عملکرد ضعیف‌تری نسبت به هوادار به ثبت رساندند و عملاً نمایش سبزپوشان فاقد نظم تاکتیکی و روند حرکتی قابل‌قبولی بود. شاگردان تارتار در هر 2 فاز دفاعی و هجومی عملکرد ضعیفی داشته و نتوانستند به وظایف خود عمل کنند. فاصله زیاد بین خط هافبک و مهاجمان این تیم باعث شده بود ذوبی‌ها نتوانند موقعیت گلزنی چندانی خلق کنند. در فاز دفاعی نیز ذوبی‌ها شرایط چندان خوبی نداشته و مدافعان این تیم اشتباهات مرگباری را مرتکب شدند.

نگاهی به آمار بازی نشان می‌دهد که ذوبی‌ها روز گذشته تنها 4 بار به سمت دروازه هوادار شوت زدند که از این تعداد هیچ کدام از شوت‌های آنها درون چارچوب نبود و همین نکته گویای عملکرد ضعبف ذوبی‌ها در فاز هجومی است. در حالی که بازیکنان هوادار روز گذشته 9 بار به سمت دروازه ذوب‌آهن شوت زدند که از این تعداد یم شوت آنها درون چارچوب بود و همین یک شوت تبدیل به گل شد.

یکی ازنکات منفی بازی ذوب‌آهن، ترس از باخت و خوردن گل است. بازیکنان این تیم به محض خوردن گل رو به بازی احساسی آورده و با سراسیمگی حملات کم‌اثری را ترتیب می‌دهند که دفع آن برای بیشتر تیم‌ها کار چندان سختی نیست؛ اتفاقی که مقابل هوادار نیز رخ داد و سبزپوشان اصفهانی با وجود حملات متعدد در نیمه دوم بازی، عملاً موقعیت خاصی را خلق نکردند.

در آن سو تیم هوادار در این دیدار نمایش خوب و منطقی ارائه داده و طلسم هفته‌ها ناکامی را شکست. شاگردان عنایتی در این دیدار تلاش داشتند تا با ارائه یک بازی پرفشار و تخریبی در گام نخست دروازه تیم‌شان را بسته نگاه داشته و در ضدحملات به گل برسند. با این حال بنفش‌پوشان تهرانی در نیمه دوم پس از رسیدن به گل برتری، بیشتر به دنبال حفظ نتیجه بوده و با دوندگی و هوشیاری بسیار، از بازی احساسی ذوبی‌ها نهایت بهره را برده و به برتری دست پیدا کردند. بازیکنان هوادار در فاز هجومی خوب ظاهر شده و موقعیت‌های گلزنی خوبی را خلق کردند و از آن به خوبی نیز بهره بردند. عملکرد بازیکنان این تیم در کارهای تخریبی و فاز دفاعی نیز قابل‌قبول بوده و مانع موقعیت‌سازی ذوبی‌ها شدند.

تارتار: به تیمم اعتقاد دارم

مهدی تارتار در نشست خبری پس از شکست یک بر صفر تیمش مقابل هوادار در هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر اظهار داشت: از هواداران خوب و اصیل ذوب‌آهن عذرخواهی می‌کنم. روز بسیار بدی را پشت سر گذاشتیم. در 5 هفته گذشته رنگ برد را ندیده‌ایم و می‌دانیم که امسال با توجه به تغییرات گسترده‌ای که داشتیم، کار سختی در پیش داریم. امیدوارم هرچه زودتر از این شرایط خارج شویم و مطمئن هستم که روزهای خوب هم برای ما فرا خواهد رسید.

وی ادامه داد: ما تغییرات زیادی داشتیم و در نیم‌فصل هم باید تغییراتی را اعمال کنیم اما به تیمم اعتماد و اعتقاد دارم و به مرور زمان شرایط بهتری پیدا خواهیم کرد.

سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: کمیته داوران و همه مسئولان فدراسیون باید بدانند که مربیان فوتبال آبرو و شخصیت کاری‌شان را به راحتی به دست نیاورده‌اند و برای رسیدن به جایگاه فعلی‌شان سختی‌های زیادی متحمل شده‌اند. چرا باید یک گل آفساید دریافت کنیم تا تیم رقیب از نظر روحی شرایط خوبی پیدا کند و تیم که 4 هفته است بردی به دست نیاورده، از نظر روحی_روانی بهم بریزد و کارمان سخت شود؟ با این نتیجه و به خاطر گل آفسایدی که دریافت کردیم، در جدول حداقل 2 پله سقوط کرده‌ایم، چرا باید این اتفاق رخ دهد؟ کمک داور کاملا روی خط ایستاده بود و می‌توانست آفساید را تشخیص دهد.

تارتار در ادامه انتقاداتش افزود: به چه زبانی به این شرایط اعتراض کنیم؟ چرا کمیته داوران برای حل این مشکل راهکاری پیدا نمی‌کند؟ مشکلات داوری صدای همه تیم‌ها را درآورده و ما را شرمنده هواداران‌مان کرده است. هوداران ما حق دارند که بخواهند تیم‌شان نتیجه بگیرد. سال گذشته ذوب‌آهن شرایط بدی داشت اما از ما انتظار دارند که شرایط ذوب‌آهن را بهبود ببخشیم. اگر قرار باشد که هر هفته و حتی در بازی‌های خانگی هم مشکلات داوری مانع نتیجه‌گیری ما شود، اتفاقات سال گذشته باز هم تکرار خواهد شد. ذوب‌آهن سال گذشته هم از اشتباهات داوری لطمه دیده بود، نمی‌دانم چرا یک تیم باید تا این اندازه به خاطر اشتباهات داوری متضرر شود.

وی گفت: امیدوارم مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون پاسخگوی این مشکلات باشند. قصد من بی‌احترامی نیست و صرفا یک درد دل است. می‌خواهم بدانم که چرا تمام اتفاقات بد برای یک تیم رخ می‌دهد؟ شاید هفته گذشته تیم من هم از اشتباهات داوری منفعتی برده باشد اما صحنه امروز روی نتیجه بازی تاثیر مستقیم داشت و اگر بازی‌های قبلی را هم بررسی کنید، متوجه خواهید شد که تا چه اندازه از ناحیه داوری متضرر شده‌ایم.

سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن با قبول مسئولیت شکست تیمش مقابل هوادار، خاطرنشان کرد: مسئولیت این شکست با من است و بازیکنانم تلاش خودشان را انجام دادند. باید تلاش بیشتری انجام دهیم تا نقاط ضعف‌مان را از بین ببریم. مطمئنم روزهای خوب ذوب‌آهن فرا خواهد رسید و شرایط خوبی پیدا خواهیم کرد. به تیم هوادار بابت این پیروزی تبریک می‌گویم هرچند داوری روی نتیجه بازی تاثیر مستقیم داشت.

عنایتی: حتی یک موقعیت گل به ذوب‌آهن ندادیم/ توانایی‌های فنی بازیکنانم بسیار بالا است

رضا عنایتی در نشست خبری پس از پس از پیروزی یک بر صفر تیمش مقابل ذوب‌آهن در هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر اظهار داشت: ذوب‌آهن یکی از تیم‌های بسیار خوب و ریشه‌دار فوتبال ماست که افتخارات زیادی در فوتبال کشور دارد. از بازیکنانم تشکر می‌کنم که توانستند تمام خواسته‌های ما را در زمین پیاده کنند و به حق‌شان برسند.

وی ادامه داد: توانایی‌های فنی بازیکنانم بسیار بالا است اما شرایط جدول در چند هفته گذشته به ما استرس وارد می‌کرد.

سرمربی تیم هوادار خاطرنشان کرد: امروز حتی یک موقعیت گل در اختیار ذوب‌آهن قرار ندادیم و این بسیار برای من اهمیت دارد. ما امروز 5 بازیکن تاثیرگذار خود را در اختیار نداشتیم اما یک تیم یکدست داریم و بازیکنان جانشین عملکرد خوبی داشتند. در نهایت از تمام بازیکنان و مجموعه هوادار تشکر می‌کنم که توانستیم 3 امتیاز بازی را به دست آوریم و شرایط‌مان را در جدول بهبود ببخشیم./ تسنیم

انتهای پیام